• Wendela72

Får dina tonåringar....

Äta när dom vill? - Jag har en son på 17 och en dotter på 13 som jag ofta möter på nätterna i köket, slutar oftast med att vi står och äter tillsammans, oavsett om klockan är 23 eller 03. Ang middag så är sonen ofta ute med sina vänner och äter när han kommer hem, likaså dottern men jag sms

Gå och lägga sig när dom vill? 
    - Sonen är uppe hur länge han vill, vet han att vi ska göra något speciellt dagen efter så är det hans ansvar att gå upp. Dottern får också vara uppe hur länge hon vill men väljer själv att lägga sig så hon vet att hon orkar upp. Dottern lägger sig 22-23 på vardagar och sonen vet jag inte, jag är nöjd så länge han kommer upp på morgonen men gissar på 01 drygt.

Sova hur länge dom vill?
    - Om vi inte ska göra något speciellt så brukar jag börja gapa vid 2 och vid 3 är ungarna uppe.

Komma hem när dom vill? - Sonen är ute hur länge han vill så länge jag eller hans pappa har koll på vart han är. Dottern ska vara hemma 22-23 på helger.

Hur har ni?
  • Svar på tråden Får dina tonåringar....
  • Majsan70

Äta får de la göra när de är hungriga o det har hitintills aldrig skett  mitt i natten.

I övrigt så diskuterar vi det mesta och har inga regler eller förbud.  Men jag ser inte att min 17 åring springer ute bara för sakens skull. Jag vill ha koll o sen diskuterar vi tiden gång till gång.

• Kjellgren

Enda hemmavarande barnet är en son på 16, han börjar gymnasiet snart.

Sonen får vara ute hur länge han vill men får en tid när han ska höra av sig om det blir senare än så. Och har vi gått och lagt oss så får han komma in och buffa och tala om att han är hemma.

Han får gå och lägga sig när han vill men senast 11 är det frunch och då blir det väckning.

Middag äter vi som regel sent men det har alltid varit viktigt att träffas då så oftast äter vi tillsammans, han får helt enkelt masa sig hem och äta och sedan ge sig i väg igen.

Men nu är det inte långt kvar på sommarlovet och då blir jag en tjatande mamma igen som ser till att han kommer i tid till skolan! 

• Wendela72
    Kjellgren skrev 2012-08-09 21:34:41 följande:
    Enda hemmavarande barnet är en son på 16, han börjar gymnasiet snart.

Sonen får vara ute hur länge han vill men får en tid när han ska höra av sig om det blir senare än så. Och har vi gått och lagt oss så får han komma in och buffa och tala om att han är hemma.

Han får gå och lägga sig när han vill men senast 11 är det frunch och då blir det väckning.

Middag äter vi som regel sent men det har alltid varit viktigt att träffas då så oftast äter vi tillsammans, han får helt enkelt masa sig hem och äta och sedan ge sig i väg igen.

Men nu är det inte långt kvar på sommarlovet och då blir jag en tjatande mamma igen som ser till att han kommer i tid till skolan! 
    Ganska likt oss då!
    Jag har också börjat tjata, tvingade upp ungarna 10 idag, det uppskattades inte!
  • Prospero

*Ler*, det där känns så avlägset när man har småbarn som alltid väcker en vid 6 på morgonen... Men jag har hört att det kommer att ändras.

• Severus

Mina är 14 och 15
    De ska upp senast 10 på lediga dagar. Annars kl 6
    Käkar inte efter kl 21-22. Inte bra för hyddan
    Äter alla sena måltider gemensamt. Accepterar inte "en macka på rummet"
    Så befriat...

• Åsiktskvinnan

Min son, fyller 17, har inga tider alls, dock säger han själv en tid när han ska vara hemma och jag är vaken tills dess. Men sover, vaknar och äter när han vill. När det är skola går han givetvis upp i tid.

• Wendela72
    Åsiktskvinnan skrev 2012-08-09 21:51:18 följande:
    Min son, fyller 17, har inga tider alls, dock säger han själv en tid när han ska vara hemma och jag är vaken tills dess. Men sover, vaknar och äter när han vill. När det är skola går han givetvis upp i tid.
    Skönt att vi inte är ensamma!
  • KimPossible
    Äta när dom vill? - är man hungrig äter man. Däremot får man se till att inte äta upp resten av familjens frukost, eller äta upp saker som man kanske misstänker är tänkt till något speciellt. Är man osäker får man fråga innan. Det brukar funka bra. 

Gå och lägga sig när dom vill? 
     - De har båda barnen fått göra i ett par år nu, oavsett om det är lov, helg eller vardag. Vi tröttnade på att tjata och gnata, det blev så mycket bättre när de fick styra det själva. Fast de måste självklart ta hänsyn till övriga famijlen när det gäller ljudvolym och annat! 

Sova hur länge dom vill?
     - Nu i sommar har de fått göra det, om vi inte har haft något speciellt inplanerat.  16-åringen kan lugnt sova till 3 om han får, men vi brukar vara inne och peta på honom då och då vid 2-tiden iaf. Om några veckor kommer han att ha det hektiskt, så vi har gett honom den här tiden, just den här sommaren. När det är skoldags gäller det att masa sig upp i tid oavsett om man nattsuddat!

Komma hem när dom vill? - När tonåringen är här, så är han inte ute med kompisar, utan med oss. Är han hos sin pappa finns det vissa regler. Ska han sova över hos en kompis , så kollar vi av innan med kompisens föräldrar, och är de ute på stan så vill vi att han hör av sig om var han är.  
  • Wendela72
    Severus skrev 2012-08-09 21:47:55 följande:
    Mina är 14 och 15
    De ska upp senast 10 på lediga dagar. Annars kl 6
    Käkar inte efter kl 21-22. Inte bra för hyddan
    Äter alla sena måltider gemensamt. Accepterar inte "en macka på rummet"
    Så befriat...
    Kan du motivera varför?
    Vi skulle aldrig kunna göra så.
  • Severus

Det funkar bra för oss.
    Vi skulle aldrig låta barnen äta dygnet runt, sova hur länge de vill, jazza runt nätterna igenom

• Knytt

I vår familj förekommer inte sovmorgon. Nu har vi inte så gamla barn, så vi för väl se hur det blir senare. Men viktigt att äta tillsammans och kunna hantera dygnsrytmen. 

Svar på tråden Får dina tonåringar....