• Sar

"Ren kur"- ketos

Hur är det egentligen, måste man gå på en "ren kur" (d.v.s. enbart shakes) för att hamna i ketos? Eller kan man ersätta vissa mål med "bars" eller ännu hellre med ett ägg bara man har koll på att man inte överstiger 800 kcal? Jag är helt novis på detta.

Finns det några nackdelar med att inte köra ren kur enl. ex.vis Cambridgemetod där jag har förstått att bara shakes är tillåtna (jag förstår att man måste försöka tänka till för att få i sig de flesta vitaminer etc.)? Finns det något exempel på hur en sådan dag skulle kunna se ut rent matmässigt? Under 800 kcal vill säga.
    Jag tänker mig att det skulle bli lättare att övergå till en normal kosthållning om man eftersom kan öka befintlig måltid istället för att gå från en konstgjord shake till ett normalt mål.

Och hur länge kan man egentligen hålla på med att ligga på så lågt kaloriintag utan att förstöra sin kropp och hälsa?

• Svar på tråden "Ren kur"- ketos
  • Hannathu

Det är inte kaloriintaget som styr om du ska komma ner i ketos utan kolhydratintaget. Du behöver mindre än 30g kolhydrater per dygn eller ännu hellre mindre än 5g

• Annelie 76
    Sar skrev 2012-08-06 22:26:07 följande:
    Och hur länge kan man egentligen hålla på med att ligga på så lågt kaloriintag utan att förstöra sin kropp och hälsa?
    Ett par dar kan du ligga så lågt utan att skada kropp och hälsa, efter det börjar det bli riskabelt. Framförallt sänker du ämnesomsättningen och har du otur kommer den inte igång ordentligt igen heller. När du använt upp glukoslagret i kroppen, vilket sker ganska snart, börjar kroppen bränna muskler för att få energi. Lite fett går också åt men musklerna ryker de med. Du går definitivt ner i vikt av det, muskler väger en hel del.

Problemet är bara sen när du börjar äta "normalt" igen. Då går du upp i vikt eftersom du har mindre muskler än tidigare. Dessutom har kroppen börjat producera hormoner som gör dig hungrig och som hämmar användandet av fett som bränsle så efter svältkuren kommer du bli fetare än du var innan... Läs mer här om vad som händer efter en svältdiet: http://www.nytimes.com/2011/10/27/health/biological-changes-thwart-weight-loss-efforts-study-finds.html?_r=3&partner=rss&emc=rss  
  • Hannathu

Det är precis som Annelie skriver när det gäller lågt kaloriintag

däremot kan du i likhet med många superduktiga atleter leva på lågkolhydratdiet utan att bli av med muskler och ändå bränna fett.

• Sar

Tack för era svar, ska genast läsa artikeln!

Svar på tråden "Ren kur"- ketos