• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 2 åring lämnad på flygplats.
  • BinaBurner

Jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till det här. Ögonen tårades när jag läste artikeln, men om det ska anmälas eller tvångsomhändertas eller vad kan jag inte bestämma mig för. Jag vet bara att jag personligen hade valt att lösa det på ett helt annat sätt.

Antagligen hade vi försökt boka om eller inte åkt alls om det inte hade gått att hosta fram ett pass snabbt, eller så hade den ena åkt och den andre kunnat komma efter med barnet senare. Att lämna mitt barn i den åldern med vilt främmande människor i ens tio minuter under så stressade förhållanden finns inte på världskartan.

Ett äldre barn kanske hade kunnat ta att bli lämnas ensam (nu menar jag flera år äldre barn) men hur kul är det om föräldrarna drar iväg på en semester som man själv skulle ha följt med på? Sedan har jag åsikter kring hur schysst det är att dumpa sitt barn på farmor i två veckor utan förvarning, eller flygplatspersonalen för den delen, men det är kanske oviktigt i sammanhanget.

• ftp
    Lavish skrev 2012-07-26 20:30:27 följande:
    Ja, soc borde rycka ut. En sak om föräldrarna hade stannat, själva ringt farmor, väntat på farmor och lämnat flickan till farmor för att sedan åka utan henne. Kanske inte den mest ideala lösningen men iaf inget för soc eller polisen att lägga sig i. Men det här är ju bara... absurt?
    Det handlar inte om det är okey eller inte utan mer om reaktionen är överdriven eller inte.

Har själv dammsugit nätet efter lite mer utförlig info och det momat skriver stämmer i motsatsen till praoelevens aftonslask rapportering.
    När barnet inte kom genom passkontrollen bestämde sig föräldrarna att lämna henne hos farfar, godmor och barnflicka som var med från barnets födsel var på väg för att hämta henne, polisen underrättades av nån nitisk chef på plats som var osäker på situationen.
    Polisen anlände efter fåtal minuter samtidigt som kvinnor som skulle hämta.

Efter en kontroll av både kvinnorna och farfar(?) som barnet skulle lämnas hos lämnade polisen platsen då allt var i ordning, det hela borde vara slutet på historien men åklagaren råkar vara en kvinna och nu kommer förundersökning inledas om man kan åtala föräldrar för vanvård, misskötsel eller nått åt det hållet, är inte insatt i Polens lagstiftning, om det kan bevisas att föräldrarna utsatte barnet för medveten fara så riskerar dom upp mot fem års fängelse.
    Rollergirl skrev 2012-07-26 20:36:35 följande:
    Om det nu var så enkelt, varför har det blivit en nyhet världen över?

Nej, här har vi föräldrar som istället borde skaffat en ökenråtta. Att det finns människor som ens försvarar det är hårresande.
    Dramatiska rubriker säljer lösnummer och eller lockar tittare.
    Kattdamen skrev 2012-07-26 20:39:29 följande:
    Ni som tycker det är okej, det är något ni själva skulle göra eller har gjort alltså?
    Det handlar inte om det är okey utan om all dramatik runt händelsen och förundersökning med risk till fängelse är berättigat.
    Det är det inte även om vi alla kan hålla med att föräldrarna gjorde bort sig på några punkter. 
  • Rollergirl

Jag hoppas verkligen att barnet blir omhändertaget, och hamnar hos folk som tycker att utlandsresor är mindre viktigt än trygghet.

• ftp
    Rollergirl skrev 2012-07-26 21:36:22 följande:
    Jag hoppas verkligen att barnet blir omhändertaget, och hamnar hos folk som tycker att utlandsresor är mindre viktigt än trygghet.
    Du tänkte nog inte färdigt där, försök igen.

Att lämna sitt barn på en av värdens säkraste och mest bevakade omgivningar kallar jag inte direkt för otryggt, speciellt med tanke på att det handlade om minuter. 
  • Rollergirl
    ftp skrev 2012-07-26 21:55:25 följande:

Att lämna sitt barn på en av värdens säkraste och mest bevakade omgivningar kallar jag inte direkt för otryggt, speciellt med tanke på att det handlade om minuter. 
    Och det vet du för att?
  • Lufsan
    Momat skrev 2012-07-26 18:31:07 följande:
    Nu är ju som vanligt Aftonbladets version starkt vinklad.

Läste på en utländsk nyhetssajt att föräldrarna redan hade väntat på farmodern i 1,5 timme, hon var alltså på väg till flygfältet för att hämta barnet. Men planet skulle lyfta, så föräldrarna var tvungna att lämna barnet hos personalen som syns på övervakningsfilmen (och som de kände från förr). Farmodern kom 6 minuter senare och hämtade barnet.

Men som vanligt ska alla stå och skrika "barnmisshandlare" och döma folk utan att ha en aning om vad det är frågan om. Jag antar att det är så samhället fungerar - hitta en syndabock och skrik högt att dessa ska skjutas, för det får folk att känna sig hederliga och goda, och gör att de egna bristerna verkar små.
    En dag i sänder.
  • Jennie med ie

Vad jag vet så var farmodern på väg men hann inte fram förrän strax efter de lämnat, och när polisen sett att flickan tagits om hand av farmodern så gjorde de inget mer där och då. Men det räcker... är avlösningen inte framme så sticker man inte iväg från sitt lilla barn och lämnar det med okända människor ens för en liten stund, inte för en så pass oviktig grej som en semesterresa. Hade farmodern dels hunnit fram och man dels kunnat göra ett okej överlämnande (inte bara "Hejdå, nu sticker vi, ha det bra hos farmor!!") så kan jag inte döma själva valet att resa ö h t dock... viket en del gör. Att åka på semester utan sitt barn är tabu, men om tvååringen har en tät kontakt och trygg relation med barnvakten så kan jag inte säga att det är fel sådär...

Jag tror inte detta är första gången dessa föräldrar brister, kanske första gången det är såpass synligt att det uppmärksammas. Så bra att det uppmärksammas med andra ord, så familjen kan få stöd och hjälp, så tänker jag. Nu är väl inte sociala myndigheter i Polen samma som i Sverige dock... Jag förstår att man ringde antingen sociala myndigheter eller polis när det hände...

• Jennie med ie
    Jennie med ie skrev 2012-07-27 12:18:53 följande:
    Vad jag vet så var farmodern på väg men hann inte fram förrän strax efter de lämnat, och när polisen sett att flickan tagits om hand av farmodern så gjorde de inget mer där och då. Men det räcker... är avlösningen inte framme så sticker man inte iväg från sitt lilla barn och lämnar det med okända människor ens för en liten stund, inte för en så pass oviktig grej som en semesterresa. Hade farmodern dels hunnit fram och man dels kunnat göra ett okej överlämnande (inte bara "Hejdå, nu sticker vi, ha det bra hos farmor!!") så kan jag inte döma själva valet att resa ö h t dock... viket en del gör. Att åka på semester utan sitt barn är tabu, men om tvååringen har en tät kontakt och trygg relation med barnvakten så kan jag inte säga att det är fel sådär...

Jag tror inte detta är första gången dessa föräldrar brister, kanske första gången det är såpass synligt att det uppmärksammas. Så bra att det uppmärksammas med andra ord, så familjen kan få stöd och hjälp, så tänker jag. Nu är väl inte sociala myndigheter i Polen samma som i Sverige dock... Jag förstår att man ringde antingen sociala myndigheter eller polis när det hände...
    Och även om flygplatspersonalen skulle ha varit kända människor, vilket förefaller som en lite väl osanolik med bekväm bortförklarande slump, så tycker jag det är fel. Ett ordentligt överlämnande... SEN hade det kunnat vara okej att de åkte. Inte hopp hit och hopp dit i väntan på rätt barnvakter.
  • RosaBabyfilt

Jag var rätt medveten om att Aftonbladet kan vinkla en hel del, men hade inte mer info själv än vad som stod just i artikeln. En annan skrev ju att det finns mer info än bara i denna artikel, info som tyder på att föräldrarna säkerligen är bättre föräldrar än vad Aftonbladet skriver om.

Men ändå kan jag tycka att det inte är okej. Jag klarar inte av att lämna min dotter någonstans utan mig eller hennes pappa, och jag klarar inte av att lämna henne om hon börjar gråta. Jag ser till att göra det så smärtfritt som möjligt. Hur kan föräldrarna åka på semester och veta att det sista de såg av sin dotter var hennes tårar? Jag hade inte kunnat sova eller njuta under hela semestern! Just detta okänsliga agerande reagerar jag på, att ens klara av att lämna dottern ledsen. En sak är om det handlar om dagis och dåliga dagar där barnet är lite extra ledset, men detta handlar om ett flygplan och en semester. Klart semester är dyrt, klart man inte kan missa sitt flyg. Men klart att man inte lämnar sitt barn gråtande!

Too many people spend money they haven't earned, to buy things they don't need, to impress people they don't like. - Will Smith
  • AnooYoo
    RosaBabyfilt skrev 2012-07-27 21:01:48 följande:
    Jag var rätt medveten om att Aftonbladet kan vinkla en hel del, men hade inte mer info själv än vad som stod just i artikeln. En annan skrev ju att det finns mer info än bara i denna artikel, info som tyder på att föräldrarna säkerligen är bättre föräldrar än vad Aftonbladet skriver om.

Men ändå kan jag tycka att det inte är okej. Jag klarar inte av att lämna min dotter någonstans utan mig eller hennes pappa, och jag klarar inte av att lämna henne om hon börjar gråta. Jag ser till att göra det så smärtfritt som möjligt. Hur kan föräldrarna åka på semester och veta att det sista de såg av sin dotter var hennes tårar? Jag hade inte kunnat sova eller njuta under hela semestern! Just detta okänsliga agerande reagerar jag på, att ens klara av att lämna dottern ledsen. En sak är om det handlar om dagis och dåliga dagar där barnet är lite extra ledset, men detta handlar om ett flygplan och en semester. Klart semester är dyrt, klart man inte kan missa sitt flyg. Men klart att man inte lämnar sitt barn gråtande!
    Så det viktiga är inte huruvida barnet traumatiseras eller skadas, utan hur föräldrarna känner inför att lämna det?
  • RosaBabyfilt
    AnooYoo skrev 2012-07-29 09:52:14 följande:
    Så det viktiga är inte huruvida barnet traumatiseras eller skadas, utan hur föräldrarna känner inför att lämna det?
    De flesta barn traumatiseras på något vis, dagis är inte så värst annorlunda mot denna slags lämning enligt min mening. Skillnaden är väl vilken plats de befann sig på och i vilket syfte det var, men traumatiskt tror jag att dagis är precis likadant.
    Too many people spend money they haven't earned, to buy things they don't need, to impress people they don't like. - Will Smith
  • AnooYoo
    RosaBabyfilt skrev 2012-07-29 10:25:29 följande:
    De flesta barn traumatiseras på något vis, dagis är inte så värst annorlunda mot denna slags lämning enligt min mening. Skillnaden är väl vilken plats de befann sig på och i vilket syfte det var, men traumatiskt tror jag att dagis är precis likadant.
    Varför är det viktigt att föräldrarna mår dåligt av, eller inte klarar att lämna barnet? Om trauman sker oavsett förstår jag inte varför det är någon skillnad.
  • Tisselo

Skulle ALDRIG KUNNAT lämna min 2-åring på en flygplats på detta sätt. Något är inte som det ska med dessa förädrar.

• c89

Som många skriver så var ju det hela inte så dramatiskt som det verkar och jag förstår om föräldrarna lagt ut stora summor pengar på denna resa och inte lyckas hålla planet längre att man i den situationen litar på personalen i 5-10 minuter innan barnvakt kommer. Samtidigt kan jag tycka att 5-10 min inte är hela världen från någons håll och varje gång jag har flugit så har man ju ändå fått sitta på flygplanet i typ en kvart innan det ens kör ut på banan ändå... Kan tycka att flygpersonalen kunde gjort ett litet undantag här kanske...

Å andra sidan så förstår jag inte hur situationen uppstår öht. Jag själv skulle aldrig kunna hamna i den situationen alls eftersom att jag skulle kolla HELA FAMILJENS pass direkt när vi ens börjar planera en resa...

• RosaBabyfilt
    AnooYoo skrev 2012-07-29 10:33:57 följande:
    Varför är det viktigt att föräldrarna mår dåligt av, eller inte klarar att lämna barnet? Om trauman sker oavsett förstår jag inte varför det är någon skillnad.
    För att ingen förälder är felfri eller perfekt och det är jag själv medveten om och blir inte direkt hatisk :)
  • Dr Mupp
    RosaBabyfilt skrev 2012-07-29 10:25:29 följande:
    Vad har du för dags till dina barn? Kan säga att vi har haft långa inskolningar till våra barn där vi lämnat barnen när de varit trygga och känt personalen. Verkar vara ett märkligt dagis där man kastar in barnen och sen bara drar.
    ftp skrev 2012-07-26 21:55:25 följande:

Ännu en som inte har högre mål med sitt föräldraskap än att barnet ska överleva. De psykiska skadorna kan fixas med terapi eller?

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Jellybeanbaby
    SkåneP skrev 2012-08-01 08:29:10 följande:
    När Aftonbladet ropar "Hoppa!" svarar pöbeln "Hur högt?"
    När Aftonbladet klipp-och-klistrar "Hoppa!" svarar pöbeln "Hur högt?"
Svar på tråden 2 åring lämnad på flygplats.