2 åring lämnad på flygplats.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15168293.abJa vad säger man , är det berättigat att ringa polisen eller är det en överreaktion?
Jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till det här. Ögonen tårades när jag läste artikeln, men om det ska anmälas eller tvångsomhändertas eller vad kan jag inte bestämma mig för. Jag vet bara att jag personligen hade valt att lösa det på ett helt annat sätt.
Antagligen hade vi försökt boka om eller inte åkt alls om det inte hade gått att hosta fram ett pass snabbt, eller så hade den ena åkt och den andre kunnat komma efter med barnet senare. Att lämna mitt barn i den åldern med vilt främmande människor i ens tio minuter under så stressade förhållanden finns inte på världskartan.
Ett äldre barn kanske hade kunnat ta att bli lämnas ensam (nu menar jag flera år äldre barn) men hur kul är det om föräldrarna drar iväg på en semester som man själv skulle ha följt med på? Sedan har jag åsikter kring hur schysst det är att dumpa sitt barn på farmor i två veckor utan förvarning, eller flygplatspersonalen för den delen, men det är kanske oviktigt i sammanhanget.
Jag hoppas verkligen att barnet blir omhändertaget, och hamnar hos folk som tycker att utlandsresor är mindre viktigt än trygghet.
nu riskerar de väl 5 års fängelse också.
Vad jag vet så var farmodern på väg men hann inte fram förrän strax efter de lämnat, och när polisen sett att flickan tagits om hand av farmodern så gjorde de inget mer där och då. Men det räcker... är avlösningen inte framme så sticker man inte iväg från sitt lilla barn och lämnar det med okända människor ens för en liten stund, inte för en så pass oviktig grej som en semesterresa. Hade farmodern dels hunnit fram och man dels kunnat göra ett okej överlämnande (inte bara "Hejdå, nu sticker vi, ha det bra hos farmor!!") så kan jag inte döma själva valet att resa ö h t dock... viket en del gör. Att åka på semester utan sitt barn är tabu, men om tvååringen har en tät kontakt och trygg relation med barnvakten så kan jag inte säga att det är fel sådär...
Jag tror inte detta är första gången dessa föräldrar brister, kanske första gången det är såpass synligt att det uppmärksammas. Så bra att det uppmärksammas med andra ord, så familjen kan få stöd och hjälp, så tänker jag. Nu är väl inte sociala myndigheter i Polen samma som i Sverige dock... Jag förstår att man ringde antingen sociala myndigheter eller polis när det hände...
Jag var rätt medveten om att Aftonbladet kan vinkla en hel del, men hade inte mer info själv än vad som stod just i artikeln. En annan skrev ju att det finns mer info än bara i denna artikel, info som tyder på att föräldrarna säkerligen är bättre föräldrar än vad Aftonbladet skriver om.
Men ändå kan jag tycka att det inte är okej. Jag klarar inte av att lämna min dotter någonstans utan mig eller hennes pappa, och jag klarar inte av att lämna henne om hon börjar gråta. Jag ser till att göra det så smärtfritt som möjligt. Hur kan föräldrarna åka på semester och veta att det sista de såg av sin dotter var hennes tårar? Jag hade inte kunnat sova eller njuta under hela semestern! Just detta okänsliga agerande reagerar jag på, att ens klara av att lämna dottern ledsen. En sak är om det handlar om dagis och dåliga dagar där barnet är lite extra ledset, men detta handlar om ett flygplan och en semester. Klart semester är dyrt, klart man inte kan missa sitt flyg. Men klart att man inte lämnar sitt barn gråtande!
Skulle ALDRIG KUNNAT lämna min 2-åring på en flygplats på detta sätt. Något är inte som det ska med dessa förädrar.
Som många skriver så var ju det hela inte så dramatiskt som det verkar och jag förstår om föräldrarna lagt ut stora summor pengar på denna resa och inte lyckas hålla planet längre att man i den situationen litar på personalen i 5-10 minuter innan barnvakt kommer. Samtidigt kan jag tycka att 5-10 min inte är hela världen från någons håll och varje gång jag har flugit så har man ju ändå fått sitta på flygplanet i typ en kvart innan det ens kör ut på banan ändå... Kan tycka att flygpersonalen kunde gjort ett litet undantag här kanske...
Å andra sidan så förstår jag inte hur situationen uppstår öht. Jag själv skulle aldrig kunna hamna i den situationen alls eftersom att jag skulle kolla HELA FAMILJENS pass direkt när vi ens börjar planera en resa...
När Aftonbladet ropar "Hoppa!" svarar pöbeln "Hur högt?"