• Litet My

Leker inte dagens 6-7 åringar längre, eller är det vi som är lite efter?

Suttit och funderat ett bra tag nu och jämfört sonen lite med andra barn i samma ålder (killar) då vi håller på att pyssla i hans rum.

Min fråga är, leker era 6-7 åringar inte med leksaker längre? Har de inga grejer alls?

Tittar man på hans kompisar så ser det mer ut som tonårsrum snarare än barnrum med TV, TV spel och dator, lite affischer, kanske någon bok men inget mer. Barnens hobby är tv och dataspel i alla dess former och i stort sett ingen av kompisarna har några leksaker i stort sett.

Hur har era barn i 6-7 årsåldern det? Leker de med något eller är det också mer "tonårsrum" de har.

Funderade på om vi är lite efter då sonen fortfarande har massor med saker i sitt rum som han verkligen inte vill släppa, tex vargarna/gosedjur i sängen, massor med lego,massor med rit/pysselsaker, piano, små Mc donaldsaker, tidningar och div mer saker i rummet.

Tv har han ingen på rummet, tvspel finns nere hos oss och han har "speltid" men mestadels när det är tråkigt väder, han är inte så jätteintresserad av att spela.      

Jag tänker en 6-7 åring mer som barn och i min om möjligt lilla värld så leker barn.    

Hur har ni andra det?

• Svar på tråden Leker inte dagens 6-7 åringar längre, eller är det vi som är lite efter?
  • solida
    Litet My skrev 2012-07-20 20:39:22 följande:

Nu var det jag som skrev tråden, speciellt ett fall jag tänker på där gör barnen faktiskt inget annat än spela TV spel och mamman är superless på allt tjat om tvspel/datorspel då ungarna i princip aldrig gör något annat.

Är hennes 7 åring här så leks det men så fort man kommer dit så suras det som bara den efter dessa spel, så jo, jag vet hur de har det i den familjen.  

Okej, det tror jag säkert.  Men det var många svar här i tråden som kändes som förutfattade meningar kring detta. Sorry, det var inte riktat just mot din trådstart...
  • view

Min 6 åring har allt du nämnde i Ts. Tv spel lego gubbar m.m men han är ute 80% av tiden om det är dåligt väder är han och någon komis inne på rummet o spelar i ibland leker så han är ute och leker mest då är det ok att ha tv m.m på rummet i min mening då det inte används så mkt, men dom som bor framför den anser ja bara är lata föräldrar.

• Smurry

Har just spenderat kvällen med tre ungar i åldern 3,6 och 9! Och jag anser bog att det leks! Det spelades fotboll, grävde i sandlådan, gunga,hjula tafatt! Och deras rum är fulla med lego, svärd, böcker osv! Helt ärligt ser jag ingen skillnad på när jag var 7 (20år sen) och idag! Samma lekar!

• vivi85

Dottern på 5,5 leker.. Dock aldrig själv bara med kompisar.., :)

• Litet My
    view skrev 2012-07-20 22:07:18 följande:
    Min 6 åring har allt du nämnde i Ts. Tv spel lego gubbar m.m men han är ute 80% av tiden om det är dåligt väder är han och någon komis inne på rummet o spelar i ibland leker så han är ute och leker mest då är det ok att ha tv m.m på rummet i min mening då det inte används så mkt, men dom som bor framför den anser ja bara är lata föräldrar.
    Fast då tillhör inte du just de jag tänker på, i de fallen har barnen inga leksaker alls eftersom de inte leker med dem utan just bara tv, dator mm, inga leksaker,pyssel alls eftersom de enligt föräldrarna "inte gillar att leka" utan bara vill spela TV spel osv.
  • view

Litet My: då handlar det im lata föräldrar. Barn behöver väl använda fantasin?? Ja är inte så gammal och till och med ja har fattat detta

• cosinus

Min 6 åring är faktiskt ruskigt dålig på att leka numera. Skulle han få välja så skulle han kunna spela spel hela dagen, jag överdriver inte.

Det får han nu såklart inte men vi har behövt styra upp speltiden ganska rejält för att han ska veta vad som gäller och vi ska slippa att han frågar var 5e minut hela dagen efter att få spela. Så nu under sommaren får barnen spela fram till kl 10 på morgonen, sen är det färdigspelat för den dagen. För sonen innebär det då ungefär 20-30 min dataspel beroende på när han kliver upp.

I vintras hade vi speltid lördagar, söndagar och onsdagar för att han skulle ta sig iväg till kompisar och faktiskt dra igång lekar övriga vardagskvällar för annars tog han sig inte för något. Allt kretsade bara kring när han skulle få spela för dagen. Då fick de spela 30-45 min de dagar de hade speltid.

Det som är trist är att många kompisar runt omkring har rätt fritt så är de många går de runt och frågar i husen tills de hittar något ställe att spela på. Vi är hårda och har ibland förbjudit sonen att följa med när vi vet att de bara byter hus för att spela men nog blir det kanske i snitt att han lyckas få spela någon timme per dag hos andra.

När han då inte har tillgång till spel så har han ändå svårt att komma på kreativa lekar. Det handlar mest om att reta lillebror, brottas med lillebror, springa runt i studsmattan och fäktas med kompisar eller lillebror eller springa i kapp inomhus tills jag får ett smärre bryt :)  Jag försöker verkligen uppmuntra lego och pärlplattor och sånt och lego tycker han är kul att bygga efter en ritning en gång, kan sitta hur länge som helst men sen är ju saken klar och då är han inte intresserad längre. Att bygga fritt gillar han inte, han vill ha ritning. Pärlplattor efter mönster tycker han är kul på dagis men jag har inte riktigt fått honom att sitta ner med det hemma och framförallt är ingen av hans kompisar intresserade av det.

Ibland är han med storasyster och hennes kompisar och leker mamma-pappa-barn eller kurragömma och sånt men han tar nästan aldrig initiativ till lekar själv utan det är om han blir tillfrågad. Jag hoppas verkligen det vänder och har han riktigt tråkigt någon dag, ingen kompis hemma och lillebror borta så brukar han faktiskt kunna börja bli lite kreativ efter 3-4 timmars gnölande om hur tråkigt allt är.

• Litet My
    view skrev 2012-07-20 23:46:59 följande:
    Litet My: då handlar det im lata föräldrar. Barn behöver väl använda fantasin?? Ja är inte så gammal och till och med ja har fattat detta
    Tror jag med, som sagt när en av deras barn är här så leker han hur mycket som helst, men hemma får han ingenting gjort mer än datorn. Kanske är jag som styr hårt hemma hos oss =)
  • view

Litet My samma här då kör på att om det är dåligt väder kan man ha kompisar inne och va på rummet och göra vad man vill men det fint ute så va UTE ja är en dum mamma vissa dagar och det är orättvist för xx får spela HELA tiden....

• Mrs Green

Min nästan-7-åring leker väldigt mycket, men hon har inte speciellt mycket leksaker, det har hon nog aldrig haft. Det är mest rollekar, utomhuslekar, kurragömma, burken och sånt, och hon ritar/målar och pysslar mycket. Hon älskar också att spela spel (vanliga brädspel alltså, som Kalaha och Kinaschack och Den försvunna diamanten). Också gillar hon förstås datorspel (wii och på iphone/ipad), men det hindrar ju inte att hon leker större delen av tiden.

• Dixie

min 7åring har just nu hela sitt golv fyllt av Playmobil, resterna efter att han hade två kompisar över! Här hemma leks det mycket, mest med playmobil och lego. 

• Elvis Mamma

Min son som snart blir 6,5 år har varken dataspel, tvspel eller egen tv å leker otroligt bra själv. Han har en enorm fantasi å leker mycket med lego, pyssel, böcker, bilar, gosedjur, pussel, skriva, räkna, läsa osv. Han älskar att leka ute, cykla, hoppa studsmatta, åka skateboard, sparkcykel å vara i skogen. Är så himla glad att vi varken har tvspel eller dataspel för jag ser vilken skillnad det är på vår son om man jämför med dom barn som mest spelar, det är som dag

• mimbo

Min sexåriga son har tv och Playstation i sitt rum. Han har ett ds oxå. Ingen dator, det har hans syster (7 år) i sitt rum. Hon har också tv men inget ps. Hon har också ett ds. De har leksaker (bilar, lego, playmobile, dockor, barbie, pysselsaker, ritgrejer you name it), och någon gång används men mest sitts det framför datorn eller tv:n när de är inne. Leksakerna ligger i deras sänglådor och plockas fram ytterst sällan... Allra som mest är de ute och leker! Då leker de burken, bygger kojor, cyklar, skejtar och far omkring!
    Jag tycker aldrig de riktigt lekt med sina grejer, inte som jag vill minnas att jag själv gjorde?

Svar på tråden Leker inte dagens 6-7 åringar längre, eller är det vi som är lite efter?