Inlägg från: solida |Visa alla inlägg
  • solida

Leker inte dagens 6-7 åringar längre, eller är det vi som är lite efter?

Jag tycker det är lite gammalt tänk, det där att spelande och tv skulle göra barnen nästan apatiska och passiva. Min son (snart 6) gillar att bygga med lego, tågbana, skriva och läsa, rita, måla, hitta på historier, bygga koja, spela sällskapsspel och kort, leka med dockor och nallar, skita ner sig, baka, laga mat osv osv osv. MEN: Han spelar också TV-spel, kollar på film och dator.
    Alla som känner honom tycker att han är otroligt kreativ och har världens fantasi.

Så släpp dessa fördomar, barnen som har tv och dator på rummet leker säkert också i skogen eller med lego.

• solida
    HäxanSurtant skrev 2012-07-20 20:10:08 följande:
    Fast nu handlade det väl om barn utan tillgång till leksaker, med rum som ser ut som tonåringars.

Klart man kan göra bägge, min fyraåring får spela kalle kunskap någon gång i månaden, har visserligen bara haft spelet i 2 månader

Jo men jag menar mer att även om de har tv och dator så betyder inte det att de är helt fantasilösa eller att de inte vill göra något annat. Vissa säkert, precis som vissa barn inte vill måla eller leka med barbie eller vad det kan vara. Men de flesta kan nog hitta en balans mellan dator/tv/spel och leka med annat.
    Att man inte har leksaker framme betyder ju inte heller att man inte leker. Man kanske är ute och bygger, leker, hoppar, rullar eller vad som helst.

Min poäng är bara att vi vet ganska lite om andra familjers vardag, vad som sker när vi inte är där. Det är lätt att döma av en första anblick eller av något man antar...
  • solida
    Litet My skrev 2012-07-20 20:39:22 följande:

Nu var det jag som skrev tråden, speciellt ett fall jag tänker på där gör barnen faktiskt inget annat än spela TV spel och mamman är superless på allt tjat om tvspel/datorspel då ungarna i princip aldrig gör något annat.

Är hennes 7 åring här så leks det men så fort man kommer dit så suras det som bara den efter dessa spel, så jo, jag vet hur de har det i den familjen.  

Okej, det tror jag säkert.  Men det var många svar här i tråden som kändes som förutfattade meningar kring detta. Sorry, det var inte riktat just mot din trådstart...
Svar på tråden Leker inte dagens 6-7 åringar längre, eller är det vi som är lite efter?