• Litet My

Leker inte dagens 6-7 åringar längre, eller är det vi som är lite efter?

Suttit och funderat ett bra tag nu och jämfört sonen lite med andra barn i samma ålder (killar) då vi håller på att pyssla i hans rum.

Min fråga är, leker era 6-7 åringar inte med leksaker längre? Har de inga grejer alls?

Tittar man på hans kompisar så ser det mer ut som tonårsrum snarare än barnrum med TV, TV spel och dator, lite affischer, kanske någon bok men inget mer. Barnens hobby är tv och dataspel i alla dess former och i stort sett ingen av kompisarna har några leksaker i stort sett.

Hur har era barn i 6-7 årsåldern det? Leker de med något eller är det också mer "tonårsrum" de har.

Funderade på om vi är lite efter då sonen fortfarande har massor med saker i sitt rum som han verkligen inte vill släppa, tex vargarna/gosedjur i sängen, massor med lego,massor med rit/pysselsaker, piano, små Mc donaldsaker, tidningar och div mer saker i rummet.

Tv har han ingen på rummet, tvspel finns nere hos oss och han har "speltid" men mestadels när det är tråkigt väder, han är inte så jätteintresserad av att spela.      

Jag tänker en 6-7 åring mer som barn och i min om möjligt lilla värld så leker barn.    

Hur har ni andra det?

• Svar på tråden Leker inte dagens 6-7 åringar längre, eller är det vi som är lite efter?
  • Höstglädje

Min 7åring leker med bilar bilbanor tåg och annat konka är jätteroligt men även så gillar han att bara ute och gräva och bygga i sanden konstruera saker både inne och ute han är barn och får vänta med tonårsrum

• myskatt

Dottern spelar inga dator- eller tvspel alls och TV på rummet blir det inte på länge. Hon kollar på Bollibompa morgon och kväll så det blir några timmar och det räcker och blir över.

Hon släpar runt på gosedjur, pysslar, spelar vanliga spel eller är ute och geggar ner sig.

• Liten elak och intelligent

Min dotter är snart nio, så lite äldre då, och jag ser med sorg i hjärtat att en del av hennes kompisar slutat leka. Dottern leker för fullt både ute och inne, rullar runt i leran, har en grym fantasi, älskar kojbyggen etc etc I våras kom hon från en kompis och sade att det inte var så kul där för kompisen villr bara titta på TV och leker inte. Saade och Timoteij är lite hajp här hemma, annars är hon definitivt ingen liten tonåring utan ett barn. Sonen på sex och ett halvt leker massor. Mycket byggande. Lego framförallt. Han har autism.

• Liten elak och intelligent

Blir det inte mycket vad föräldrarna gör det till? Köper man en massa spel, har femtielva kanaler etc så spelar barnen mer och tittar mer på tv

• kutiom

Dottern här (6 år) leker fullt ut, just nu är det en lek med lego och lite bilar ihop med en kompis. Rollekar är viktiga här och det verkar som att dom kan ta ungefär vad som helst och leka ihop en berättelse. Hon har några lådor med småleksaker så jag skulle tro att vi också då är lite efter

Tv-spel finns inte här och datorn är bara intressant i perioder och då inga långa stunder.

• Victory1

Min mans son, vill bara sitta o titta på tv, eller något liknande, jag försöker få in i min mans huvud att han ska skicka ut honom och leka eller leka med sina leksaker, har till o med sagt att ifall han inte leker med sina leksaker så kan vi likaväl skicka iväg dom till någon som uppskattar dom. Har fick nya leksaker i januari när han fyllde år men de ligger oöppnade i hans rum. Och säger jag till att han ska gå ut o leka blir han ledsen och börjar gråta o frågar sin pappa varför jag inte vill att han ska vara inne. 

• Litet My

Vad skönt att höra att de flesta barn inte slutat leka. Det lite lustiga med främst en av sonens kompisar som har sk tonårsrum är att när han är här så leker han gärna med sonen både ute och inne senast spelade de piano och sjöng samt filmade varandra och hittade på egna låtar samt att de går i skogen och leker men när sonen är där så kan han absolut inte göra nåt annat än att spela tv spel eller kolla tv och sonen fattar ingenting då han tycker man ska leka när man ses (han har atypisk autism så han har starka åsikter vad man bör göra och inte) men i detta fallet kan jag hålla med honom. Som sagt skönt att höra att det finns barn som leker och grejar. Tror det blir lite vad man gör det till också. Vet att det finns en del föräldrarna i bekantskapskretsen som tillåter barnen att sitta vid tv en hel dag för att slippa engagera sig så mycket vilket känns sorgligt när det blir heeeela tiden. Själva kan vi köra så vid sjukdom, när lillasyster kom och jag hade ont och ammade hela tiden eller vid busväder men absolut inte jämt. Bra att veta att vi inte är så efter som jag kände en stund.

• kutiom
    Victory1 skrev 2012-07-20 16:08:45 följande:
    Min mans son, vill bara sitta o titta på tv, eller något liknande, jag försöker få in i min mans huvud att han ska skicka ut honom och leka eller leka med sina leksaker, har till o med sagt att ifall han inte leker med sina leksaker så kan vi likaväl skicka iväg dom till någon som uppskattar dom. Har fick nya leksaker i januari när han fyllde år men de ligger oöppnade i hans rum. Och säger jag till att han ska gå ut o leka blir han ledsen och börjar gråta o frågar sin pappa varför jag inte vill att han ska vara inne. 
    Men kan ni inte bara stänga av tv:n? Då borde ju rastlösheten om inte annat göra så att han leker. Min dotter leker inte själv utan vill då ha med mig.

Vill jag att barnen ska gå ut är det lättast om jag går ut själv
  • Victory1
    kutiom skrev 2012-07-20 17:14:03 följande:
    Men kan ni inte bara stänga av tv:n? Då borde ju rastlösheten om inte annat göra så att han leker. Min dotter leker inte själv utan vill då ha med mig.

Vill jag att barnen ska gå ut är det lättast om jag går ut själv
    Då brukar han få ett utbrott och börja gråta. (Han vet att de biter på sin pappa) Men det har faktiskt blivit lite bättre. Men han är ute i ca 4 minuter sen kommer han o frågar om han får komma in. Vi försöker att sysselsätta honom, men han vill inte göra något.
  • HäckHäxan

Jag tror det är mer hälsosamt med barn som leker som TS barn och flera av er andras, än mindre barn som har tonårsrum osv. Jag tänker och detta kan absolut vara en fördom, men iaf jag tänker att man nog kanske har andra krav på de mindre barnen med tonårsrum också, att det lite går hand i hand med inredningen.

Personligen hade jag tagit det som ett stort misslyckande om mitt barn inte leker när det är 6-7 år.

Knulla är absolut inte att tänka på!
Svar på tråden Leker inte dagens 6-7 åringar längre, eller är det vi som är lite efter?