• Litet My

Leker inte dagens 6-7 åringar längre, eller är det vi som är lite efter?

Suttit och funderat ett bra tag nu och jämfört sonen lite med andra barn i samma ålder (killar) då vi håller på att pyssla i hans rum.

Min fråga är, leker era 6-7 åringar inte med leksaker längre? Har de inga grejer alls?

Tittar man på hans kompisar så ser det mer ut som tonårsrum snarare än barnrum med TV, TV spel och dator, lite affischer, kanske någon bok men inget mer. Barnens hobby är tv och dataspel i alla dess former och i stort sett ingen av kompisarna har några leksaker i stort sett.

Hur har era barn i 6-7 årsåldern det? Leker de med något eller är det också mer "tonårsrum" de har.

Funderade på om vi är lite efter då sonen fortfarande har massor med saker i sitt rum som han verkligen inte vill släppa, tex vargarna/gosedjur i sängen, massor med lego,massor med rit/pysselsaker, piano, små Mc donaldsaker, tidningar och div mer saker i rummet.

Tv har han ingen på rummet, tvspel finns nere hos oss och han har "speltid" men mestadels när det är tråkigt väder, han är inte så jätteintresserad av att spela.      

Jag tänker en 6-7 åring mer som barn och i min om möjligt lilla värld så leker barn.    

Hur har ni andra det?

• Svar på tråden Leker inte dagens 6-7 åringar längre, eller är det vi som är lite efter?
  • MiniCatti

Har bara läst TS.
    Min son är 6 år och leker i alla fall :) Han tittar på bilibompa och spelar tvspel ca två gånger i halvåret. Annars är han ute och klättrar i träd eller åker på sin skateboard, cyklar.
    Inne leker han med coola gubbar eller bilarna.

Vissa barn kanske mognar snabbare, men jag lekte läääänge när jag var barn :)

• gryning2

Jag tror barnen lätt väljer TV och dator som underhållning framför leksaker om de kan. Det är ju helt passivt och barnen behöver inte göra någonting. Att leka med leksaker kräver ju ett visst engagemang och ansträngning. Så lösningen är nog att TV och dator inte ska vara fullt tillgängligt. Låter inte sunt med en 6-7 åring som inte vill leka tycker jag. Om man stänger av dator/TV så tror jag de flesta 6-7 åringar börjar leka eller pyssla med något istället. Inget barn sitter bara på en stol och har tråkigt.

Mamma till två pojkar födda 2007 och 2011
  • gryning2
    Victory1 skrev 2012-07-20 17:22:59 följande:
    Då brukar han få ett utbrott och börja gråta. (Han vet att de biter på sin pappa) Men det har faktiskt blivit lite bättre. Men han är ute i ca 4 minuter sen kommer han o frågar om han får komma in. Vi försöker att sysselsätta honom, men han vill inte göra något.
    Men där gäller det ju att härda ut som förälder. Vi har bestämt att sonen inte får se på TV före kl 17 om vi är hemma och har en ledig dag. Det är mycket tjat, grin och gnäll vissa dagar men han får så tråkigt så han kommer igång att leka med något annat till slut. Det är ju inte farligt att låta ett barn skrika och gråta en stund för att barnet inte får som det vill. Sen att det är jobbigt för föräldrarna att höra på är en annan sak. Jag tror inte lösningen är att ni ska sysselsätta honom faktiskt. Han är väl ovan att leka med något annat men jag tror han gör det til slut om ni inte ger med er med TV/dator. Kan ni hjälpa honom att ringa eller gå till en kompis? Ge annars lite olika alternativ t.ex. lego, rita eller leka med lera etc. Vill han inget av det så låt honom sura. Han kommer att ge sig då.
    Mamma till två pojkar födda 2007 och 2011
  • Victory1

Vi har honom bara varannan helg, och min man ger med sig när det gäller allt. För han får dåligt samvete för att han inte är med honom oftare. Men har förklarat för honom att han inte kan ge honom allt. Han är redan så otroligt bortskämd när det gäller allt. så jag har ingen aning om hur det kommer bli när bebisen kommer i januari. 

• Lilith Dark

Både dator och tv står i vardagsrummet, just för att jag ska ha koll så de inte blir sittande där konstant. Både dottern, 8 år, och sonen 6 år har leksaker på sitt rum. Dottern har även ett gigantiskt databord med hyllor och gud vet allt till sitt pyssel.

Sonen har dock svårt att leka, pga sin diagnos har han ännu inte hittat sin fantasi. Är han ensam leker han oftast sånt han sett på tv. Men leksaker har han och både han och hans syster vet att det finns lektid, och sen finns det tvtid. De frågar aldrig ens om de får titta på tv för de vet att de får ett nej. De vet vid vilken tid de får starta tv och dator och fram tills dess leker de, pysslar, målar. Ibland finns det självklart undantag när tvn och datorn får användas mer, som sjukdom och liknande.

Men när en annan var liten så lekte man ju ifrån man gick upp tills strax innan man skulle lägga sig. Jag tror att det är otroligt mycket bättre än att bara sitta vid datorn och tv hela tiden. 

LILITH - Borderline och mamma lilith.se
  • Hedebris

inga av mina barn spelar tv-spel. yngsta 3 och äldsta 7.

De leker med sina leksaker, spelar på sina instrument, spelar sällskapsspel med varandra, pysslar m.m. på helgen får de kolla på film (barnfilmer) eller disney junior  

• solida

Jag tycker det är lite gammalt tänk, det där att spelande och tv skulle göra barnen nästan apatiska och passiva. Min son (snart 6) gillar att bygga med lego, tågbana, skriva och läsa, rita, måla, hitta på historier, bygga koja, spela sällskapsspel och kort, leka med dockor och nallar, skita ner sig, baka, laga mat osv osv osv. MEN: Han spelar också TV-spel, kollar på film och dator.
    Alla som känner honom tycker att han är otroligt kreativ och har världens fantasi.

Så släpp dessa fördomar, barnen som har tv och dator på rummet leker säkert också i skogen eller med lego.

• HäckHäxan
    solida skrev 2012-07-20 20:04:08 följande:
    Jag tycker det är lite gammalt tänk, det där att spelande och tv skulle göra barnen nästan apatiska och passiva. Min son (snart 6) gillar att bygga med lego, tågbana, skriva och läsa, rita, måla, hitta på historier, bygga koja, spela sällskapsspel och kort, leka med dockor och nallar, skita ner sig, baka, laga mat osv osv osv. MEN: Han spelar också TV-spel, kollar på film och dator.
    Alla som känner honom tycker att han är otroligt kreativ och har världens fantasi.

Så släpp dessa fördomar, barnen som har tv och dator på rummet leker säkert också i skogen eller med lego.
    Fast nu handlade det väl om barn utan tillgång till leksaker, med rum som ser ut som tonåringars.

Klart man kan göra bägge, min fyraåring får spela kalle kunskap någon gång i månaden, har visserligen bara haft spelet i 2 månader
    Knulla är absolut inte att tänka på!
  • solida
    HäxanSurtant skrev 2012-07-20 20:10:08 följande:
    Fast nu handlade det väl om barn utan tillgång till leksaker, med rum som ser ut som tonåringars.

Klart man kan göra bägge, min fyraåring får spela kalle kunskap någon gång i månaden, har visserligen bara haft spelet i 2 månader

Jo men jag menar mer att även om de har tv och dator så betyder inte det att de är helt fantasilösa eller att de inte vill göra något annat. Vissa säkert, precis som vissa barn inte vill måla eller leka med barbie eller vad det kan vara. Men de flesta kan nog hitta en balans mellan dator/tv/spel och leka med annat.
    Att man inte har leksaker framme betyder ju inte heller att man inte leker. Man kanske är ute och bygger, leker, hoppar, rullar eller vad som helst.

Min poäng är bara att vi vet ganska lite om andra familjers vardag, vad som sker när vi inte är där. Det är lätt att döma av en första anblick eller av något man antar...
  • Litet My
    solida skrev 2012-07-20 20:25:32 följande:

Jo men jag menar mer att även om de har tv och dator så betyder inte det att de är helt fantasilösa eller att de inte vill göra något annat. Vissa säkert, precis som vissa barn inte vill måla eller leka med barbie eller vad det kan vara. Men de flesta kan nog hitta en balans mellan dator/tv/spel och leka med annat.
    Att man inte har leksaker framme betyder ju inte heller att man inte leker. Man kanske är ute och bygger, leker, hoppar, rullar eller vad som helst.

Min poäng är bara att vi vet ganska lite om andra familjers vardag, vad som sker när vi inte är där. Det är lätt att döma av en första anblick eller av något man antar...

Nu var det jag som skrev tråden, speciellt ett fall jag tänker på där gör barnen faktiskt inget annat än spela TV spel och mamman är superless på allt tjat om tvspel/datorspel då ungarna i princip aldrig gör något annat.

Är hennes 7 åring här så leks det men så fort man kommer dit så suras det som bara den efter dessa spel, så jo, jag vet hur de har det i den familjen.  
Svar på tråden Leker inte dagens 6-7 åringar längre, eller är det vi som är lite efter?