• My name is Luca

Sockerberoende...?

Ni som har eller är sockerberoende, hur gör ni/har gjort för att bli av med det?
    Berätta gärna steg för steg, kom med tips och annat matnyttigt.

Tack{#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden Sockerberoende...?
  • HejAlice

Jag slutade tvärt. Det blir jobbigt i typ två veckor och man får ont i huvudet och blir trött. Men sen är det helt borta. Man får stå ut helt enkelt.

• misplacedname

Vet inte om jag kan klassa mig som beroende men jag gillar ändå att göra det. Det enda som funkar är ju att sluta helt, med ALLT socker. För min del då. Och inte fuska! Eller "unna mig en dag i veckan" för då är det kört. Den där enda dagen blir vääääldigt flytande rätt snabbt.

Planera maten bra så du aldrig blir så där vrålhungrig, och så du alltid vet vad för mat som ska lagas. Handla aldrig hungrig! Skriv handlingslista och följ den slaviskt.

• astro

Bytte till LCHF. Är man riktigt beroende hjälper det bara att ta bort kolhydraterna helt, alla kolhydrater sätter igång suget efter socker.

Efter tre månader på strikt LCHF var jag fri från sockret. Hade ingen aning om innan hur stor skillnad det skulle göra! 

• HejAlice

Jo astro, fast med lchf slutar man ju också med ALLT socker. Så det är klart att sockersuget försvinner. Ja menar, man slutar ju inte med kolhydrater men äter godis ibland :)

• astro
    HejAlice skrev 2012-07-17 23:31:33 följande:
    Jo astro, fast med lchf slutar man ju också med ALLT socker. Så det är klart att sockersuget försvinner. Ja menar, man slutar ju inte med kolhydrater men äter godis ibland :)
    Du måste ha missuppfattat mig. Det jag menade var att det inte räcker att ta bort sockret ur maten. Är man riktigt beroende av socker så kan man skippa allt "tydligt" socker men det räcker att äta potatis eller bröd för att hålla igång suget efter socker i år efter år efter år utan en enda kaka ...

Tar man bort kolhydraterna däremot blir man relativt snabbt fri från suget. Jfr med att sluta röka, om du snusar istället fortsätter nikotinreceptorerna att vara aktiva. 
  • Gladskit

*Sluta tvärt, inget "får bara äta det" eller "på lördagar är det ok"
    * Rensa skafferi och kylskåp
    * Berätta för din sambo/make (om du lever ihop med någon) vad du håller på med och be honom/henne att inte köpa hem detta på ett bra tag
    * Köp inte hem något själv heller. Vi är vuxna människor, köper vi inget så finns det inte hemma att äta. Tänk att du från och med är en person som kan passera godishyllorna utan att köpa för du gör helt enkelt inte det längre.
    *Håll strikt på detta i minst ett halvår innan du ens överväger att prova igen, i värsta fall får du börja om från början.
    *Försök att stävja sug som uppkommer genom att sysselsätta dig med annat. Bestäm inte att du ska ÄTA något annat utan GÖR något istället. För annars är du kvar i det här med att mat kan fungera som belöning eller tröst. Ring en vän, vattna blommorna, gå ut och kolla posten, spela sudoku, whatever - tills suget försvunnit.

Är du intresserad av mer fakta eller tips så läs gärna den här bloggen, den är jättebra!
    http://vittbegar.blogspot.se/

• Bättan

Håller med astro till 100%
    Har inte ätit LCHF så länge, men har aldrig varit mindre sugen på socker (chokladoman som jag var innan).

Svar på tråden Sockerberoende...?