• Lanloun

Ska jag låta min 4,5 åring äta ris till frukost?

Hej, min 4,5 åring äter ganska dåligt (har alltid gjort det) och hon är väldigt smal. Sedan ca ett år tillbaka vill hon inte äta någon frukost alls. Jag försöker erbjuda olika alternativ för att hon ska få lust att äta något. Kokt ägg, smörgås, yoghurt, gröt, fil osv. Men hon har ingen matlust. När vi har varit hos min svägerska så har hon dock velat ha ris till frukost, vilket min svägerska har gett henne. Så varje gång vi kommer hit så blir hon serverad ris till frukost. Men när vi är hemma så har jag sagt att ris äter man inte till frukost. Om hon är hungrig så får hon äta smörgås, yoghurt, kokt ägg eller annan frukostmat. .frågan är om det är fel av mig att göra så? Ska jag låta henne få äta ris till frukost?

• Svar på tråden Ska jag låta min 4,5 åring äta ris till frukost?
  • MikuAndSaraLi
    Takex skrev 2012-07-16 14:05:06 följande:
    Här är Japan äter de flesta ris till frukost så varför inte? Det är väl bara för att det i Sverige anses vara middag eller lunch som man tycker det är lite konstigt. Man kan göra en hel del med riset, blanda det med vad man vill, se om du kanske kan få henne att äta onigiri, det är jätte populärt här och har fyllning, man kan fylla med vad som helst. Det ger alla mina vänner sina barn speciellt när dom är petiga, nu äter man inte sjögräs och annat tyvärr i Sverige men det är ett smart sätt att få i barn mat tycker jag :)

Jag brukar använda sjögräs ändå när jag gör Onigiris hemma =)
    Använder det även för att göra "^^" och "3" tecken på som gör att dom liknar små gubbar - min dotter älskar det.
    Brukar fylla med Skagenröra, kyckling, räkor, kräftor etc.
    Sen kan man ju göra Söta också - jag gör både blå och rosa och fyller med antingen någon söt kräm, choklad eller frukt och så pudra med florsocker.
    Också uppskattat men väldigt sött så serveras inte ofta.

Det behöver inte vara krångligt och perioderna brukar oftast gå över när barnen envisas med EN maträtt konstant.
  • Takex
    MikuAndSaraLi skrev 2012-07-16 14:26:37 följande:
    Jag brukar använda sjögräs ändå när jag gör Onigiris hemma =)
    Använder det även för att göra "^^" och "3" tecken på som gör att dom liknar små gubbar - min dotter älskar det.
    Brukar fylla med Skagenröra, kyckling, räkor, kräftor etc.
    Sen kan man ju göra Söta också - jag gör både blå och rosa och fyller med antingen någon söt kräm, choklad eller frukt och så pudra med florsocker.
    Också uppskattat men väldigt sött så serveras inte ofta.

Det behöver inte vara krångligt och perioderna brukar oftast gå över när barnen envisas med EN maträtt konstant.
    Enligt min åsikt så ska man ha sjögräs men det är inte alla västerlänningar som äter det :P

Men precis att pimpa onigiri med sjögräs är lätt och gör barnen gladare också, men vet inte om man i Sverige kanske tycker det är att skämma bort dom vid matbordet..

Dom kan fyllas med precis vad som helst, left over taco köttfärs är gott också ;D Lätt att ta med sig i väskan med.
  • MikuAndSaraLi
    Takex skrev 2012-07-16 14:33:51 följande:
    Enligt min åsikt så ska man ha sjögräs men det är inte alla västerlänningar som äter det :P

Men precis att pimpa onigiri med sjögräs är lätt och gör barnen gladare också, men vet inte om man i Sverige kanske tycker det är att skämma bort dom vid matbordet..

Dom kan fyllas med precis vad som helst, left over taco köttfärs är gott också ;D Lätt att ta med sig i väskan med.
    Precis, det funkar  hur bra somhelst med Vad Som Helst.
    Sjögräs smakar heller ingenting - så jag förstår inte problemet >.<
    Men kan förstå att det ser äckligt ut om man har det tex i nudelsoppa - blött sjögräs ser helt vidrigt ut xD
  • Meiji

När vi bodde i Japan åt vi ris varje dag till frukost. Stekte upp äggröra och blandade ut med riset, det kanske ni också kan göra? Vi åt visserligen kimchi till men sonen åt bara ägg och ris och tyckte om det.

• jensljungkvist
    MikuAndSaraLi skrev 2012-07-16 13:07:23 följande:
    Har ni provat risgrynsgröt? Låt henne hjälpa till - så hon ser att ni använder "ris".
    Koka riset utan salt - använd någon deciliter grädde i, kanske sockra lite om det är så och servera med typ frukt.
    För att variera grötutbudet kokade vi även risgrynsgröt ibland, då enligt receptet fast utan salt med lite grädde och en kanelstång i. Smarrigt.
    Sen brukade vi också mosa ner lite banan också. Vilket faktiskt är jättegott. Jag tyckte det lät knepigt med banan och kanel men det är faktiskt gott. :) 

Så om risgrynsgröt går bra, då kan du ju köra med andra gröter sen kanske? 
  • Nape

En skål med ris och lite annat vid sidan av.

Min äldsta son "dippade" i perioder och ju sämre han åt- desto sämre matlust hade han. En ond cirkel. Det enda som bröt det hela var att ta två-tre dagar åt att mata honom med enbart det han ville. Yes en påse kanelbullar då och då, japp tryck i dig pannkakor, varsågod en chokladpudding till.

Det som hände var att han fick upp aptiten igen och vande sig vid att äta och känna mättnad- hunger. Och när man började plocka in andra saker i kosten gick det av bara farten. Kanske inte funkar för alla, men värt att testa om man har problem med barnets ätande.

Men ts- om din dotter "bara" äter dåligt till frukost är det ingen katastrof. Ge lite stadigare mellis. Alla är inte hungriga på morgonen. Jag själv har riktigt svårt att äta annat än mat som känns "fräsch". Grönsaker och någon tesked keso på sin höjd.

• Litet My

Låt du barnet äta ris till frukost, många barn äter bara ett fåtal maträtter (jag var ett av dem) förr eller senare slutar/tröttnar de.

Däremot skulle jag försöka servera något till utöver riset och erbjuda annat också. 

• Primmeling

Men ge henne vad hon vill ha! Vill hon ha smör i och dricka mjölk till är det ju perfekt ur näringssynpunkt. Gillar hon varm choklad? Kall choklad? Riskakor med smör? Juice? Vitt rostbröd med smör eller nutella? Digestivekex och mjölk? Det är vad min dotter brukar kunna få i sig. Iband bara varm choklad. Resten av dagen äter hon jättebra och av allt, mycket grönsaker fisk och kött.

• Lanloun

Tusen tack för alla svar!! Jag ska ge henne ris i fortsättningen till frukost. Och även erbjuda annat till. Hon matvägrar mer och mer nu faktiskt och har börjat rata även kycklingben som hon tidigare fick i sig. Så nu är det mest bara ris, pasta, korv, mjölk och oboy. Då och då funkar flingor eller havrefras som melodis. Bananpengar eller äppelbitat funkar i perioder. Men jag tar till mig era råd och ska ge henne den maten hon vill ha och hoppas på att hon blir nyfiken o sugen på Annan mat så småningom. Jag tror att hon kanske använder matvägrn lite som ett sätt att känna att hon har kontroll. Så det är ju viktigt att maten inte blir en kamp,,,.vilket det lätt tyvärr blir :( man vill ju så gärna att sina barn ska äta i njuta av maten man lagat.

• Hanna73

Min son tar ofta lite middagsrester till frukost. Ris eller pasta med smör och ketchup och ett glas mjölk, eller Thainudlar och mjölk är en rätt så vanlig frukost.

Han är lite av en periodare när det gäller mat. Vissa måltider äter han nästan bara köttbullar eller korv och skippar kolhydraterna, andra är det bara kolhydrater eller grönsaker som gäller. Det enda som alltid går ner är mjölk.

Över en 2-veckorsperiod får han i sig det mesta dock, även om mängden är lite i minsta laget.

Så koka lite extra ris eller pasta på kvällen och servera det med en rejäl klick smör på morgonen, så får du i henne frukost.      

• RosaBabyfilt

Kan asiater äta ris till frukost kan väl ni också det ;) Bara en tanke på påståendet att "ris äter man inte till frukost".

Too many people spend money they haven't earned, to buy things they don't need, to impress people they don't like. - Will Smith
  • milli79

Testa om hon gillar hirs. Är gott och har väldigt mycket näring i sig. Går att göra gröt av men vill hon inte ha gröt så är det gott att äta... som ris. 

Annars kanske det finns andra "vanliga" maträtter som hon kan tänka sig. Bananpannkaka på bovetemjöl, omelett, avocado, nötter....

• NollÅtta

Skulle inte bry mig om att det inte är typisk frukostmat. Men skulle inte ge ris så ofta pga att det är arsenik i

Mamma till 3
Svar på tråden Ska jag låta min 4,5 åring äta ris till frukost?