• Lanloun

Ska jag låta min 4,5 åring äta ris till frukost?

Hej, min 4,5 åring äter ganska dåligt (har alltid gjort det) och hon är väldigt smal. Sedan ca ett år tillbaka vill hon inte äta någon frukost alls. Jag försöker erbjuda olika alternativ för att hon ska få lust att äta något. Kokt ägg, smörgås, yoghurt, gröt, fil osv. Men hon har ingen matlust. När vi har varit hos min svägerska så har hon dock velat ha ris till frukost, vilket min svägerska har gett henne. Så varje gång vi kommer hit så blir hon serverad ris till frukost. Men när vi är hemma så har jag sagt att ris äter man inte till frukost. Om hon är hungrig så får hon äta smörgås, yoghurt, kokt ägg eller annan frukostmat. .frågan är om det är fel av mig att göra så? Ska jag låta henne få äta ris till frukost?

• Svar på tråden Ska jag låta min 4,5 åring äta ris till frukost?
  • Lanloun

Tusen tack för alla svar!! Jag ska ge henne ris i fortsättningen till frukost. Och även erbjuda annat till. Hon matvägrar mer och mer nu faktiskt och har börjat rata även kycklingben som hon tidigare fick i sig. Så nu är det mest bara ris, pasta, korv, mjölk och oboy. Då och då funkar flingor eller havrefras som melodis. Bananpengar eller äppelbitat funkar i perioder. Men jag tar till mig era råd och ska ge henne den maten hon vill ha och hoppas på att hon blir nyfiken o sugen på Annan mat så småningom. Jag tror att hon kanske använder matvägrn lite som ett sätt att känna att hon har kontroll. Så det är ju viktigt att maten inte blir en kamp,,,.vilket det lätt tyvärr blir :( man vill ju så gärna att sina barn ska äta i njuta av maten man lagat.

Svar på tråden Ska jag låta min 4,5 åring äta ris till frukost?