• Lanloun

Ska jag låta min 4,5 åring äta ris till frukost?

Hej, min 4,5 åring äter ganska dåligt (har alltid gjort det) och hon är väldigt smal. Sedan ca ett år tillbaka vill hon inte äta någon frukost alls. Jag försöker erbjuda olika alternativ för att hon ska få lust att äta något. Kokt ägg, smörgås, yoghurt, gröt, fil osv. Men hon har ingen matlust. När vi har varit hos min svägerska så har hon dock velat ha ris till frukost, vilket min svägerska har gett henne. Så varje gång vi kommer hit så blir hon serverad ris till frukost. Men när vi är hemma så har jag sagt att ris äter man inte till frukost. Om hon är hungrig så får hon äta smörgås, yoghurt, kokt ägg eller annan frukostmat. .frågan är om det är fel av mig att göra så? Ska jag låta henne få äta ris till frukost?

• Svar på tråden Ska jag låta min 4,5 åring äta ris till frukost?
  • Philippa

Jag hade gett det om hon äter så dåligt i övrigt... men samtidigt erbjuda vanlig frukost med jämna mellanrum.

• katalysator

Det hade nog jag också gjort. Kanske kan ni därifrån "trappa upp" till nyttigare frukostmat? Steget från ris till risgrynsgröt eller risplättar (pannkakssmet med kokt ris i) är ganska litet och kan kanske väcka dotterns frukostsug till slut.

• MikuAndSaraLi

Min dotter har också problem med att få i sig mat.
    Jag gick till en dietist som - efter att ha observerat en period - sa till mig att "Nu brukar jag inte rekommendera det men - vill hon ha kanelbulle till frukost, lunch och middag och inget annat - ge henne kanelbulle till frukost, lunch och middag då. Inte riktigt så extremt kanske, men du kanske förstår vad jag menar?"
    Det kan gå en hel helg utan att hon äter minsta matbit. Hon sitter envist vid matbordet och pysslar med annat.
    Jag har provat ALLT men inget fungerar så jag gör som läkaren sa.
    Vill hon ha glass till lunch, får hon det. Efter att jag serverat det som tillagats och suttit med henne ett bra tag. Märker jag att det inte fungerar - får hon något annat.

För det hjälper inte att säga "Vill du inte ha vad jag serverar, är du utan mat." för då äter hon Ingenting helt enkelt.

Hon är fortfarande många kilo under kurvan (dock har hon runda kinder och en fin, rund mage - så det syns liksom inte) och vi kämpar varje dag.
    Jag hoppas att det löser sig med tiden men jag ger inte upp.

Vill din dotter ha ris till frukost - ge henne ris till frukost.

Har ni provat risgrynsgröt? Låt henne hjälpa till - så hon ser att ni använder "ris".
    Koka riset utan salt - använd någon deciliter grädde i, kanske sockra lite om det är så och servera med typ frukt.

I Asien äter dom inte ofta mackor till frukost (vad jag vet) utan ris - så det är inte så att hon kommer bli sjuk av att äta ris till frukost, så go for it =)

• Innan soluppgången

Varför är det så stor skillnad på potatis och smörgås? Som princip menar jag.
    Iden med frukost är att få i sig energi och näring men var den kommer ifrån är mindre viktigt helt ärligt.

Det är lika oviktigt som att man kan äta mackor till kvällsmål istället för potatis och det kan vara näringsriktigt ändå.

När man funderar så där tycker jag att man ska fråga sig varför man tycker som man gör, om åsikterna baseras på vetenskaplig fakta eller traditioner. Sen ska man fundera på vad som är viktigt. Här är det näring vs traditionell morgonmat.

Vad tycker du är viktigast TS?

• katalysator
    Innan soluppgången skrev 2012-07-16 13:13:10 följande:
    Varför är det så stor skillnad på potatis och smörgås? Som princip menar jag.
    Iden med frukost är att få i sig energi och näring men var den kommer ifrån är mindre viktigt helt ärligt.

Det är lika oviktigt som att man kan äta mackor till kvällsmål istället för potatis och det kan vara näringsriktigt ändå.

När man funderar så där tycker jag att man ska fråga sig varför man tycker som man gör, om åsikterna baseras på vetenskaplig fakta eller traditioner. Sen ska man fundera på vad som är viktigt. Här är det näring vs traditionell morgonmat.

Vad tycker du är viktigast TS?
    Mja, det är också en fråga om anpassning och särbehandling. Ska hela familjen (kanske med flera barn) äta ris till frukost för att ett barn vägrar äta något annat, eller ska man som förälder ställa upp på att hela tiden laga specialmat åt ett av barnen? Självfallet ska man inte låsa sig vid mattraditioner, men jag tror att ett viktigt mål är att sträva efter en hållbar lösning som fungerar bra för hela familjen Glad
  • Innan soluppgången
    katalysator skrev 2012-07-16 13:15:59 följande:
    Mja, det är också en fråga om anpassning och särbehandling. Ska hela familjen (kanske med flera barn) äta ris till frukost för att ett barn vägrar äta något annat, eller ska man som förälder ställa upp på att hela tiden laga specialmat åt ett av barnen? Självfallet ska man inte låsa sig vid mattraditioner, men jag tror att ett viktigt mål är att sträva efter en hållbar lösning som fungerar bra för hela familjen Glad
    Absolut. den aspekten glömde jag helt i min iver. Du har så rätt.
  • MikuAndSaraLi
    katalysator skrev 2012-07-16 13:15:59 följande:
    Särbehandling? Nej.
    Om barnet bara äter pasta och inget annat - då är det klart som tusan att man kokar pasta vid sidan av till det barnet - speciellt om denne i annat fall kan låta bli att äta i flera dagar i sträck.

Exempel: Min lillebror har ADHD, han har sina grejer. Han äter i stort sett bara pasta och hamburgare.
    Nu har han börjat äta mer eftersom han växer och kroppen kräver att han ska  "Ta ALLT som går att äta!!" men tidigare fick min mamma laga extra mat åt honom. Annars kunde han låta bli att äta i en hel vecka.

Man är ganska pantad som förälder om man hellre låter barnet svälta i flera dagar än att göra lite extra mat.
    Det är ju inte som att dessa barn kräver filé mignon eller rostbiff stek med potatisgratäng vid sidan av, eller hur? Ris, pasta etc är inte krångligt eller tidskrävande, liksom.
  • katalysator
    MikuAndSaraLi skrev 2012-07-16 13:26:28 följande:
    Man är ganska pantad som förälder om man hellre låter barnet svälta i flera dagar än att göra lite extra mat.
    Det är ju inte som att dessa barn kräver filé mignon eller rostbiff stek med potatisgratäng vid sidan av, eller hur? Ris, pasta etc är inte krångligt eller tidskrävande, liksom.
    Ja, jag säger inte att man inte ska ge ris. Glad Jag ville bara lyfta fram att det finns fler aspekter att ta hänsyn till än bara att inte låsa sig vid mattraditioner, som Innan soluppgången skrev. Periodvis tycker jag absolut att särbehandling är helt okej, men jag tycker att målet ändå ska vara att barnet så småningom ska börja äta tillsammans med resten av familjen, en varierad kost är bättre än att äta ris varje dag. 
  • Innan soluppgången
    katalysator skrev 2012-07-16 13:34:36 följande:
    Ja, jag säger inte att man inte ska ge ris. Glad Jag ville bara lyfta fram att det finns fler aspekter att ta hänsyn till än bara att inte låsa sig vid mattraditioner, som Innan soluppgången skrev. Periodvis tycker jag absolut att särbehandling är helt okej, men jag tycker att målet ändå ska vara att barnet så småningom ska börja äta tillsammans med resten av familjen, en varierad kost är bättre än att äta ris varje dag. 
    Det är lika självklart som näringsaspekten. Funkar det inte i en familj så gör det inte, då får man jobba på andra lösningar.
  • Takex

Här är Japan äter de flesta ris till frukost så varför inte? Det är väl bara för att det i Sverige anses vara middag eller lunch som man tycker det är lite konstigt. Man kan göra en hel del med riset, blanda det med vad man vill, se om du kanske kan få henne att äta onigiri, det är jätte populärt här och har fyllning, man kan fylla med vad som helst. Det ger alla mina vänner sina barn speciellt när dom är petiga, nu äter man inte sjögräs och annat tyvärr i Sverige men det är ett smart sätt att få i barn mat tycker jag :)

Svar på tråden Ska jag låta min 4,5 åring äta ris till frukost?