Ska jag låta min 4,5 åring äta ris till frukost?
Min dotter har också problem med att få i sig mat.
Jag gick till en dietist som - efter att ha observerat en period - sa till mig att "Nu brukar jag inte rekommendera det men - vill hon ha kanelbulle till frukost, lunch och middag och inget annat - ge henne kanelbulle till frukost, lunch och middag då. Inte riktigt så extremt kanske, men du kanske förstår vad jag menar?"
Det kan gå en hel helg utan att hon äter minsta matbit. Hon sitter envist vid matbordet och pysslar med annat.
Jag har provat ALLT men inget fungerar så jag gör som läkaren sa.
Vill hon ha glass till lunch, får hon det. Efter att jag serverat det som tillagats och suttit med henne ett bra tag. Märker jag att det inte fungerar - får hon något annat.
För det hjälper inte att säga "Vill du inte ha vad jag serverar, är du utan mat." för då äter hon Ingenting helt enkelt.
Hon är fortfarande många kilo under kurvan (dock har hon runda kinder och en fin, rund mage - så det syns liksom inte) och vi kämpar varje dag.
Jag hoppas att det löser sig med tiden men jag ger inte upp.
Vill din dotter ha ris till frukost - ge henne ris till frukost.
Har ni provat risgrynsgröt? Låt henne hjälpa till - så hon ser att ni använder "ris".
Koka riset utan salt - använd någon deciliter grädde i, kanske sockra lite om det är så och servera med typ frukt.
I Asien äter dom inte ofta mackor till frukost (vad jag vet) utan ris - så det är inte så att hon kommer bli sjuk av att äta ris till frukost, så go for it =)