• Chilianna

Ni med pcos...

Tjejer jag smyger mig in på detta forum igen eftersom jag och blivande (i mars) maken nu fått igång en utredning med blixtrande fart.
    Läkaren konstaterade att jag lider av pcos, men att det går att hjälpa på traven med sprutor som hjälper en pricka äl bättre bland annat. Han fick det att låta så lätt att bli gravid med hjälp, men nästan omöjligt utan.
    Så nu undrar jag; är det någon av er med pcos som har blivit gravida utan hjälp från t ex pergo (det har gett mig äl+ regelbunden mens och jag behöver nu inte ta den förrän cykeln blir oregelbunden igen...) eller andra metoder?
    Har det varit lätt för er att bli gravida när ni väl fått hjälp att få igång äl och att pricka den (t ex med ovitrelle eller pregnyl)? Hur lång tid har det tagit?

Förlåt att det blev rörigt! Men ni får gärna svara en förvirrad Chilianna

• Svar på tråden Ni med pcos...
  • MBP

Hej!
    PCOSare räknas som en lätt grupp att hjälpa i fertilitetssammanhang, dock ska man ha klart för sig att det kan ta tid ändå.

Som PCOSare blir du gravid utan hjälp i YTTERST sällsynta fall eftersom PCOS innebär en helt utebliven mencykel utan ÄL eller ytterst sällsynta ÄL (en gång om året eller mindre). I det fall ÄL sker är ofta livmodermiljön så dålig i vilket fall som helst, att ägget har dåliga förutsättningar att fastna.

Jag har aldrig hört talas om att man använder en metod där man "startar menscykeln" med hjälp av pergotime för att sedan avbryta behandlingen på det sätt du beskriver. Med det jag har med mig skulle jag omgående ta kontakt med en annan klinik för att få bekräftat att det här är ett behandlingssätt som är acceptabelt. Vidare har du ÄL och prickar den, så tar det lika lång tid som för normala par, dvs upp till ett år innan graviditet uppnås, med en medeltid på 7 månader.
    Lycka till

• Chilianna

Tack för svaret! Anledningen till att han sa att jag inte behöver ta Pergo är att den fått igång min menscykel och då kan försämra fästmöjligheterna för ett ägg... Att jag redan fått igång egen spontan äl tills vidare. För jag har inte äl varje gång, men några gånger varje år i alla fall och alltid mens, om än oregelbunden. Jag har ju ingen aning om vad som är rätt och fel

Måste bara fråga oxå: menar du att vi bör räkna med ytterliggare ca 7 mån +/- såklart) även från det att vi fått starta med sprutor och vet hur fientlig min livmoder så att säga är? Eller borde det gå fortare när hjälpen väl sätts in?? Har ju redan försökt ett år...

• MBP

Chanserna blir desamma som för ett normalt par, så nu blir det året igen för er.

Har du fått igång en regelbunden menscykel och hur har isf det fastställts?

Har man talat om din profil, eventuell övervikt, insulinresistens, Metformin?

• Chilianna

Åh då förstår jag! Min profil ser helt normal ut sa de. Har haft regelbunden mens några månader efter pergo nu (gjorde ett litet försöksuppehåll) och så blodprov under mens för att fastställa min cykel. Därför har de fastställt att det (åtminstone tillfälligtvis) funkar som det ska.
    Hur som helst så är det skönt att veta att vi nog bör förvänta oss att en graviditet dörjer ett tag- tack för hjälpen MBP!

• MBP

Inga probelm! Hoppas det går fort och lätt!

• Chilianna

Puffar för fler personers erfarenheter!

• snuffsan74

Menar du pco om jag inte är online när du svarar så lämna i min gästbok

jag fick diagosen pco o fick tabletter om jag inte blivit gravid inom 6 mån skulle dem sätta igång en utredning

jag o min sambo hade väldigt tur jag blev gravid efter en mån o nu är jag i vecka 20

• Chilianna

har lagt in ett meddelande

• Chilianna

Åh vilken söt bebis du har!

• Pamela G

förlåt det vart fel...råkade skicka iväg efter en mening

jag fick reda på i november för två år sen att jag har pco...
    efter de vaginala ultrljudet så blev min mens regelbunden ( hade var 3:e månad innan ) och sen i juli så prövade vi att få barn för första gången,hade då fått en tid på ackis i uppsala för att få mina hormontabletter utskrivna men behövde aldrig gå dit
    jag blev gravid på första och enda försöket de veckorna!
    så det jag vill säga är: ge inte upp,det finns alltid en chans utan hjälp!!!!!!

lycka till!!!!!

kram

• Lindhis

jag har ännu intefått någon diagnos men har sen jag fick mens alltid haft oregelbunden vilket kan inneburit att jag bara haft mens några gånger om året periodvis. Var till gyn läkaren i måndags eftersom jag nu sen sista barnet blöder väldigt länge när jag blöder och bara småblöder samt att det inte finns något mönster i det. så det han nu trodde va helt klart att jag saknar ägglossning och de har nu tagit massa prover. Han trodde att jag antaligen alltid haft äl väldigt sällan, otroligt nog har vi lyckats att pricka in detta så vi har två barn men det tog över ett år för tvåan att bli till. Så jag tror ju helt klart att man kan bli gravid utan behandling, finns ju så många olika grader av PCO om jag har förstått det rätt.

• MBP

Japp, det finns grader, bla så är PCO och PCOS två skilda saker. PCO kan du ha och fortfarande fungera relativt bra, medan PCOS som begrepp omfattar helt uteblivna, eller extremt sällsynta ÄL.

• salmia

Till MBP: vad menar du att om man har pco att det är en dålig livmodermiljö av den anledningen? Undrar bara! Har aldrig hört det.

• MBP

Salmia: PCOS kan ge dålig livmodermiljö eftersom du blödr av så sällan. Mao försvinner inte den gamla livmoderslemhinnan ordentligt utan den blir helt eller delvis kvar. OM du då skulle råka få en ÄL så får ägget svårt tt fästa och det blir inget ändå. Därför skrivs ofta Gestapuran ut inledningsvis, så man ska blöda av ordentlig och en slemhinna kan bggas upp på ett normalt sätt. I samband med "Gestapuranmensen" brukar man starta med Pergon.

• salmia

Ok MBP man lär sig tydligen något nytt om pco varje dag. Tack för ditt svar. Trevlig helg.

• MBP

Detsamma, syndromet är skitroddigt och ju mer man läser desto mer komplicerat verkar det.

• DeeDee

Hej
    Kastar mig in i diskussionen.

Har tagit preventivmedel sedan jag var 14år, är nu 31, slutade i mars 2011, har ej haft ägglossning eller mens sedan dess.

Gick till gynekologspecialst där de konstaterade pcos och att vi i mars nu skulle få hjälp av dom med att bli gravida då det gått ett år, med allt oromantiskt som det tyvärr innebär att åka till sjukhuset.
    Läste en massa om pcos och insåg att vikten är en stor bit. Fick hjälp av en dietist i höstas. Gått ner 15kilo, ligger nu på 59kilo, 163cm lång.

Jag ville prova det "alternativa" först. Gick till en akupunktör(kinesisk traditionell läkare), gått regelbundet i 3 månader.
    hon fick igång både ägglossning och mens, och igår plussade jag! helt otroligt!
    Men jag vill påpeka att jag gått hos akupunktör för andra grejer innan, och det är STOR skillnad på vem man går till.
    Denna kvinna är utbildad sedan hon var barn i Kina och kan människokroppen utan och innan. Om någon vill veta mer om henne så skicka mig ett meddelande! Vill att fler ska få hjälp. Hon har hjälpt flera barnlösa:)

Kram på er alla och fortsätt kämpa!

Svar på tråden Ni med pcos...