• MBP

Ni med pcos...

Hej!
    PCOSare räknas som en lätt grupp att hjälpa i fertilitetssammanhang, dock ska man ha klart för sig att det kan ta tid ändå.

Som PCOSare blir du gravid utan hjälp i YTTERST sällsynta fall eftersom PCOS innebär en helt utebliven mencykel utan ÄL eller ytterst sällsynta ÄL (en gång om året eller mindre). I det fall ÄL sker är ofta livmodermiljön så dålig i vilket fall som helst, att ägget har dåliga förutsättningar att fastna.

Jag har aldrig hört talas om att man använder en metod där man "startar menscykeln" med hjälp av pergotime för att sedan avbryta behandlingen på det sätt du beskriver. Med det jag har med mig skulle jag omgående ta kontakt med en annan klinik för att få bekräftat att det här är ett behandlingssätt som är acceptabelt. Vidare har du ÄL och prickar den, så tar det lika lång tid som för normala par, dvs upp till ett år innan graviditet uppnås, med en medeltid på 7 månader.
    Lycka till

• MBP

Chanserna blir desamma som för ett normalt par, så nu blir det året igen för er.

Har du fått igång en regelbunden menscykel och hur har isf det fastställts?

Har man talat om din profil, eventuell övervikt, insulinresistens, Metformin?

• MBP

Inga probelm! Hoppas det går fort och lätt!

• MBP

Japp, det finns grader, bla så är PCO och PCOS två skilda saker. PCO kan du ha och fortfarande fungera relativt bra, medan PCOS som begrepp omfattar helt uteblivna, eller extremt sällsynta ÄL.

• MBP

Salmia: PCOS kan ge dålig livmodermiljö eftersom du blödr av så sällan. Mao försvinner inte den gamla livmoderslemhinnan ordentligt utan den blir helt eller delvis kvar. OM du då skulle råka få en ÄL så får ägget svårt tt fästa och det blir inget ändå. Därför skrivs ofta Gestapuran ut inledningsvis, så man ska blöda av ordentlig och en slemhinna kan bggas upp på ett normalt sätt. I samband med "Gestapuranmensen" brukar man starta med Pergon.

• MBP

Detsamma, syndromet är skitroddigt och ju mer man läser desto mer komplicerat verkar det.

Svar på tråden Ni med pcos...