• Anonym (Desperat)

Surrogatmamma - möjligt ??

Är drygt 40 och efter många om och men har jag funderat på att helt sonika åka till Indien och skaffa barn med hjälp av en surrogatmamma. Tänkte använda donerade spermier och ägg från donatorer med västerländskt utseende. Har ingen partner och problem med den egna fertiliteten och ser det som den sista utvägen till att skaffa barn. Har bra kontaktnät och god ekonomi så jag litar på min egen förmåga att ensam ta hand om ett barn. Har inte satt in mig i alla detaljer än, särskilt juridiken. Någon som varit i samma situation? Hur går man till väga när man tar med sig barnet tillbaka till Sverige? Är det en komplicerad procedur? Vad ska man tänka på? Finns det bättre alternativ än Indien? Borde jag ta hjälp av en jurist i Sverige på förhand?

• Svar på tråden Surrogatmamma - möjligt ??
  • Anonym (Desperat)

Jag har ju en yngre syster som eventuellt kan ställa upp som äggdonator. Vi har skämtat om att hon skulle kunna bli min "surrogatmamma" i Sverige. Hon vill ha sina studielån betalda som tack. Har börjat kolla in i närståendeadoption här hemma också så jag vet vad som gäller innan jag tar upp det med henne igen. Mycket mer osäkert juridiskt men mycket billigare. Och jag litar på min syster. Vet varken ut eller in ibland.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-07-07 08:16:49 följande:
    Om du kan bära ett barn så är det mycket bättre för barnet och dig. Välj hellre äggdonation/embryodonation. Du och barnet knyter an under graviditeten. Du får en hormonskjuts som gör att du lättare anpassar dig till det lilla barnets behov, du kan amma barnet och ge det den bästa starten i livet. Tänk vilken obehaglig/stressande upplevelse det måste vara för ett litet barn som legat i sin indiska mammas mage i 9 månader och sedan läggas i en helt främmande människas famn. Barnet har lärt känna sin mammans röst, sätt att tala, hjärtslag mm under graviditeten och ska sedan anpassa sig till något helt nytt. Det får inte den nyttiga råmjölken som stimulerar immunförsvaret.

Att åka till Indien kostar cirka 400 000-600 000 med hotellkostnader/resor inräknade om man använder sina egna ägg och spermier. Det blir dyrare om du ska ha en äggdonator, särskilt om du ska ha en med västerländskt utseende. Om mamman blir sjuk eller om barnet föds barnet för tidigt vilket inte är ovanligt i Indien, kan kostnaderna verkligen skena iväg eftersom du måste betala för sjukhusvistelsen. Välj hellre USA om du måste använda en surrogat.
    Jag ser det precis tvärtom. Som ensamstående måste det vara betydligt jobbigare att föda, vara nyförlöst, blöda i veckotal, få ev komplikationer, infektioner osv osv samtidigt som man ensam ska ta hand om en nyfödd. Föder någon annan är man stark och frisk och kan ge barnet så mycket mer.
  • Anonym (Livia)
    Anonym skrev 2012-07-08 00:31:21 följande:
    Jag ser det precis tvärtom. Som ensamstående måste det vara betydligt jobbigare att föda, vara nyförlöst, blöda i veckotal, få ev komplikationer, infektioner osv osv samtidigt som man ensam ska ta hand om en nyfödd. Föder någon annan är man stark och frisk och kan ge barnet så mycket mer.
    De allra flesta klarar av att ta hand opm barnen helt perfekt efter förlossningen
  • Bling1975

Problemet som ensamstående är att du inte kan göra en närståendeadoption från din syster. Det kan du bara göra om du är gift med barnets mamma eller pappa. Så att ha din syster som surrogat skulle som jag har förstått det inte fungera. I Sverige är det faktiskt mycket lättare för en ensamstående man som använder sig av en surrogatmamma.

Vet inte om några ensamstående mammor har använt sig av Indien, men jag vet att Circle surrogacy har erfarenhet av det även om jag personligen bara känner till en ensamstående pappa som har fått barn via dem. De kommer till Sverige någon gång varje år och då kan man kostnadsfritt få en konsultation. Man kan även få en konsultation via skype. Även om du väljer ett annat land eller förmedling senare så kan du säkert få bra svar på hur det fungerar rent juridiskt.

• Anonym
    Bling1975 skrev 2012-07-08 00:48:57 följande:
    Problemet som ensamstående är att du inte kan göra en närståendeadoption från din syster. Det kan du bara göra om du är gift med barnets mamma eller pappa. Så att ha din syster som surrogat skulle som jag har förstått det inte fungera. I Sverige är det faktiskt mycket lättare för en ensamstående man som använder sig av en surrogatmamma.
    Kan det inte fungera om man föder utomlands så att Ts står som mamma i födelsebeviset? Jag skulle i o f s inte vilja föda utomlands.
  • Anonym (Desperat)
    Problemet som ensamstående är att du inte kan göra en närståendeadoption från din syster. Det kan du bara göra om du är gift med barnets mamma eller pappa. Så att ha din syster som surrogat skulle som jag har förstått det inte fungera. I Sverige är det faktiskt mycket lättare för en ensamstående man som använder sig av en surrogatmamma. Vet inte om några ensamstående mammor har använt sig av Indien, men jag vet att Circle surrogacy har erfarenhet av det även om jag personligen bara känner till en ensamstående pappa som har fått barn via dem. De kommer till Sverige någon gång varje år och då kan man kostnadsfritt få en konsultation. Man kan även få en konsultation via skype. Även om du väljer ett annat land eller förmedling senare så kan du säkert få bra svar på hur det fungerar rent juridiskt.

Det hade jag inte tänkt på. Måste läsa på mer. Men får inte den personen som ska adoptera bort sitt barn i Sverige själv i princip välja adoptivföräldrarna?
  • FIame
    Queenie70 skrev 2012-07-06 17:48:50 följande:
    Jag förstår din desperation ochsympatiserar. Men som företeelse så anser jag det helt förkastligt med surrogater från tredje världen.
    Jag skulle gissa att ditt hem är full med varor från både Kina och Indien. Det är då komplett idioti att snacka om att det är förkastligt med varor från tredje världen.
  • Queenie70
    FIame skrev 2012-07-15 10:27:26 följande:
    Jag skulle gissa att ditt hem är full med varor från både Kina och Indien. Det är då komplett idioti att snacka om att det är förkastligt med varor från tredje världen.

Det finns grader av allt här i världen. Med det resonemanget skulle jag eftersom jag inte är en komplett perfekt förälder exempelvis dessutom kunna börja slå mitt barn lika gärna. Om jag nån gång råkat gå ut från ica med en glömd vara i vagnen som jag sedan inte gått tillbaks och betalat, kan jag lika gärna börja råna banker...och så vidare.
  • Anonym (insatt)
    Anonym (Desperat) skrev 2012-07-06 23:23:16 följande:

Många adoptivbarn har okända biologiska föräldrar men oftast är de inte döda. Jag tror att det främst är fattigdom och dess konsekvenser som är orsaken till att mammor väljer att lämna bort sina barn. På det sättet kan man ju se det som att vi i den rika delen faktiskt utnyttjar de ekonomiska klyftorna i våra egoistiska syften. Flödet av pengar går från i-länder till u-länder och flödet av barn går i motsatt riktning. Man skulle nästan kunna se det som människohandel. När det gäller surrogatmödrar så lider alla inblandade mindre. Surrogatmammorna lämnar bort barnet. Men till skillnad från den adopterande mamman lämnar hon i alla fall bort ett barn som inte är hennes egentligen, varken biologiskt eller juridiskt, och dessutom blir hon ekonomiskt kompenserad. Barnet får eventuellt identitetsproblem men slipper åtminstone problemet med att ha en annan hudfärg. Föräldrarna har ungefär samma kostnader men kan i många fall få fördelen med att få ett biologiskt band till barnet.

Barn lämnas till adoption av sociala och religiösa skäl också ...

Surrogatsystemet är inte förenligt med svensk lag av flera skäl tex får inga pengar vara inblandade vid adoption, den mamma som föder barnet är barnets biologiska förälder oavsett det inte kommer från hennes ägg utan ett donerat,   man får enligt svensk lag inte i förväg lämna adoptionssamtycke utan det måste gå 6 veckor efter barnets födelse.....
  • Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2012-07-08 03:12:48 följande:
    Kan det inte fungera om man föder utomlands så att Ts står som mamma i födelsebeviset? Jag skulle i o f s inte vilja föda utomlands.

Vilket i Sverige betraktas som urkundsförfalskning ....
  • Anonym (insatt)

Vet inte om några ensamstående mammor har använt sig av Indien, men jag vet att Circle surrogacy har erfarenhet av det även om jag personligen bara känner till en ensamstående pappa som har fått barn via dem. De kommer till Sverige någon gång varje år och då kan man kostnadsfritt få en konsultation. Man kan även få en konsultation via skype. Även om du väljer ett annat land eller förmedling senare så kan du säkert få bra svar på hur det fungerar rent juridiskt.

Varför skulle man inte kunna adoptera sin systers barn som ensamstående? Man behöver inte vara gift för att adoptera i Sverige!
  • Anonym (insatt)
    Anonym (Desperat) skrev 2012-07-08 08:30:00 följande:

Det hade jag inte tänkt på. Måste läsa på mer. Men får inte den personen som ska adoptera bort sitt barn i Sverige själv i princip välja adoptivföräldrarna?

Jo, det stämmer .... i egenskap av vårdnadshavare måste man få insyn och få vara med i samband med val av adoptivföräldrar .....
  • skruljo
    Queenie70 skrev 2012-07-15 11:37:30 följande:
    Det finns grader av allt här i världen. Med det resonemanget skulle jag eftersom jag inte är en komplett perfekt förälder exempelvis dessutom kunna börja slå mitt barn lika gärna. Om jag nån gång råkat gå ut från ica med en glömd vara i vagnen som jag sedan inte gått tillbaks och betalat, kan jag lika gärna börja råna banker...och så vidare.
  • FIame
    Queenie70 skrev 2012-07-15 11:37:30 följande:
    Grader av allt i världen, vad är det för trams. Vad snackar du om, glömma en vara, råna en bank, vad har det med sakerna att göra. Det är inte som så att TS rånar en bank när han anställer en surrogatmamma. Tvärtom hjälper han oftast en hel familj till ett bättre liv. Idiotiskt att jämföra en sådan livsinsats där surrogatmamman frivilligt utför en dyrköpt tjänst med att råna en bank som traumatiserar folk i flera år. Du kan lika gärna dra paralleller med Aliens och UFO.
Svar på tråden Surrogatmamma - möjligt ??