• Anonym (Desperat)

Surrogatmamma - möjligt ??

Är drygt 40 och efter många om och men har jag funderat på att helt sonika åka till Indien och skaffa barn med hjälp av en surrogatmamma. Tänkte använda donerade spermier och ägg från donatorer med västerländskt utseende. Har ingen partner och problem med den egna fertiliteten och ser det som den sista utvägen till att skaffa barn. Har bra kontaktnät och god ekonomi så jag litar på min egen förmåga att ensam ta hand om ett barn. Har inte satt in mig i alla detaljer än, särskilt juridiken. Någon som varit i samma situation? Hur går man till väga när man tar med sig barnet tillbaka till Sverige? Är det en komplicerad procedur? Vad ska man tänka på? Finns det bättre alternativ än Indien? Borde jag ta hjälp av en jurist i Sverige på förhand?

• Svar på tråden Surrogatmamma - möjligt ??
  • Queenie70
    Anonym (Desperat) skrev 2012-07-06 22:30:34 följande:
    Fast i båda fallen drar man nytta av fattigdomen i det själviska syftet att skaffa barn.

Att adoptera är att hjälpa en skitig värld bli lite bättre. Även pm det är av högst egoistiska skäl. Man är inte med och skapar problemet. Att utnyttja surrogatmödrar från tredje världen är att bidra till att världen blir lite smutsigare och att klyftorna ökar .
  • Anonym

vad har du för problem med fertiliteten? Är det något som är utrett och vad säger läkarna?

tänkte mest på om insemination kan vara något? Många singlar åker ju utomlands för insemination. fullt lagligt.  

• Anonym (Desperat)
    Anonym skrev 2012-07-06 22:31:58 följande:
    Å andra sidan kanske det inte är så mycket bättre för samma kvinna att bli utan dom där pengarna, eller att sitta och sy jättebilliga kläder i besprutat tyg hela dagarna.

Håller med. Alltså livet är ju orättvist men de här kvinnorna får ändå förhållandevis bra betalt. Själv skulle jag hellre välja att bli surrogatmamma och kunna ge mina barn mat och utbildning istället för att tvingas till prostitution, tiggeri eller rota på soptippar om jag var i deras sits.
  • Anonym (Desperat)
    Anonym skrev 2012-07-06 22:33:18 följande:
    Med tanke på att så många tror att dessa fattiga kvinnor utnyttjas (jo det förekommer naturligtvis också) så vore det ju bra om vi fick igenom lagligt surrogatmödraskap här. Men i väntan på det önskar jag dig lycka till i ditt sökande :)

Tack :)
  • Queenie70
    Anonym skrev 2012-07-06 22:31:58 följande:
    Å andra sidan kanske det inte är så mycket bättre för samma kvinna att bli utan dom där pengarna, eller att sitta och sy jättebilliga kläder i besprutat tyg hela dagarna.

Det finns grader även i helvetet. Visst utnyttjar den rika världen den tredje världens invånare på alla möjliga sätt det är sant. Men då får vi jobba på det inte hitta på nya sätt att exploatera dessa människor. Att hyra deras livmoder eller köpa deras njurar når en helt annan dimension.
  • Litet My
    Anonym (Desperat) skrev 2012-07-06 22:30:34 följande:
    Fast i båda fallen drar man nytta av fattigdomen i det själviska syftet att skaffa barn.
    Du ser inte skillnaden på att bli förälder åt ett barn som redan finns mot att bidraga till att faktiskt köpa en kvinna att föda ett åt en och ta alla de risker tex som en graviditet och förlossnong ju faktiskt är?
  • Litet My
    Anonym (Desperat) skrev 2012-07-06 22:36:39 följande:
    Håller med. Alltså livet är ju orättvist men de här kvinnorna får ändå förhållandevis bra betalt. Själv skulle jag hellre välja att bli surrogatmamma och kunna ge mina barn mat och utbildning istället för att tvingas till prostitution, tiggeri eller rota på soptippar om jag var i deras sits.
    Ellerr så skänker du en slant till henne endå om du tycker synd om henne utan att betala för att hon skall föda ett barn åt dig?
  • Anonym
    Queenie70 skrev 2012-07-06 22:38:22 följande:
    Det finns grader även i helvetet. Visst utnyttjar den rika världen den tredje världens invånare på alla möjliga sätt det är sant. Men då får vi jobba på det inte hitta på nya sätt att exploatera dessa människor. Att hyra deras livmoder eller köpa deras njurar når en helt annan dimension.
    Att sälja sina organ, som njurar är väl ändå en viss skillnad mot att gå igenom en graviditet? De flesta kvinnor föder barn åt sin man, men kanske skulle de inte ge sina organ till mannen för det? Det finns mycket skit i vår värld, men mitt intryck är att surrogatmammorna i regel är kvinnor som redan fött barn och inte har haft problem med det. Jag trodde rent av att detta var ett kriterium för att få vara surrogat.
  • Anonym (Desperat)
    Litet My skrev 2012-07-06 22:46:17 följande:
    Ellerr så skänker du en slant till henne endå om du tycker synd om henne utan att betala för att hon skall föda ett barn åt dig?

Det samma skulle man kunna säga till adoptivföräldrar. Lite orättvist att adoptivföräldrar kan "ta över" någon annans barn bara för att de haft lyckan att få födas i ett rikt land och därför har bättre ekonomiska resurser. De skulle kunna skänka en slant till den adopterande mamman och se om hon fortfarande är intresserad av att genomgå adoptionen.
  • Anonym
    Anonym (Desperat) skrev 2012-07-06 22:55:07 följande:
    Det samma skulle man kunna säga till adoptivföräldrar. Lite orättvist att adoptivföräldrar kan "ta över" någon annans barn bara för att de haft lyckan att få födas i ett rikt land och därför har bättre ekonomiska resurser. De skulle kunna skänka en slant till den adopterande mamman och se om hon fortfarande är intresserad av att genomgå adoptionen.
    Precis, hade de gett mamman pengar hade hon sluppit adoptera bort.

För att återgå till trådstarten undrar jag om du kollat på några alternativ? Verkar inte vara någon här som har sån koll på det..Obestämd 
Svar på tråden Surrogatmamma - möjligt ??