Inlägg från: Anonym (Desperat) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Desperat)

Surrogatmamma - möjligt ??

Är drygt 40 och efter många om och men har jag funderat på att helt sonika åka till Indien och skaffa barn med hjälp av en surrogatmamma. Tänkte använda donerade spermier och ägg från donatorer med västerländskt utseende. Har ingen partner och problem med den egna fertiliteten och ser det som den sista utvägen till att skaffa barn. Har bra kontaktnät och god ekonomi så jag litar på min egen förmåga att ensam ta hand om ett barn. Har inte satt in mig i alla detaljer än, särskilt juridiken. Någon som varit i samma situation? Hur går man till väga när man tar med sig barnet tillbaka till Sverige? Är det en komplicerad procedur? Vad ska man tänka på? Finns det bättre alternativ än Indien? Borde jag ta hjälp av en jurist i Sverige på förhand?

• Svar på tråden Surrogatmamma - möjligt ??
  • Anonym (Desperat)
    Anonym skrev 2012-07-06 17:49:32 följande:
    Jag avråder absolut inte från surrogatmamma men om du är kvinna så finns embryodonation och äggdonation också som alternativ om de egna äggen inte fungerar. Det är ju iaf en enklare väg juridiskt. Jag har själv barn med en donator och önskar dig lycka till på vägen mot ett barn.     

Vilket land är det bäst att åka för att göra embryodonation? Vad kostar det?
  • Anonym (Desperat)
    Queenie70 skrev 2012-07-06 17:48:50 följande:
    Jag förstår din desperation ochsympatiserar. Men som företeelse så anser jag det helt förkastligt med surrogater från tredje världen.

Alltså det är ju en svår fråga. Men egentligen kan man ju se alla biologiska mammor till adoptivbarn som surrogatmödrar. Utbredd fattigdom i tredje världen som man redan på förhand kan gissa sig till kommer att leda till att många kvinnor tvingas lämna bort sina barn till rika västerlänningar. Tänkte i alla fall se till att hitta en schysst klinik med bra villkor till surrogatmammorna.
  • Anonym (Desperat)
    Queenie70 skrev 2012-07-06 17:48:50 följande:
    Jag förstår din desperation ochsympatiserar. Men som företeelse så anser jag det helt förkastligt med surrogater från tredje världen.

Och så tänkte jag tillägga att det förmodligen är lättare att vara surrogatmamma än att adoptera bort sitt barn. Surrogatmammans anknytning till barnet blir inte lika stark då de redan på förhand vet villkoren. Det måste ju vara värre att upptäcka att man plötsligt tvingas adoptera bort sitt barn på grund av bristande resurser. Dessutom är barnen oftast inte biologiska barn till surrogatmammorna och surrogatmödrar får betalt vilket adopterande mammor inte får om man ska se på det krasst.
  • Anonym (Desperat)
    Litet My skrev 2012-07-06 22:16:29 följande:
    Fast det är är ju inte ens jämförbart dvs att adoptera ett redan fött barn mot att betala en fattig kvinna att föda ett barn åt en där någon annan sitter som mellanhand. Dvs att man köper en tjänst av en kvinna som förmodligen inte har råd att tacka nej.

Fast i båda fallen drar man nytta av fattigdomen i det själviska syftet att skaffa barn.
  • Anonym (Desperat)
    Queenie70 skrev 2012-07-06 22:14:02 följande:
    En enorm skillnad kan jag tycka att ta hand om ett redan befintligt barn som föräldrarna ej kan ta hand om, och att hyra en fattig kvinnas livmoder för ett helt nytt barn som annars ej skulle kommit till. Har inget emot surrogatmödrarskap om avtalet sker mellan individer med ungefär samma möjligheter att gå in i eller att avstå från detta avtal. Det stora beroendeförhållandet är det som gör att jag ej tycker det är rätt. Försök hitta någon västerländsk kvinna som vill göra detta av humanistiska skäl istället är mitt råd.

Men surrogatmammorna får betalt. Tänkte se till att välja en schysst klinik med bra villkor för kvinnorna.
  • Anonym (Desperat)
    Anonym skrev 2012-07-06 22:31:58 följande:
    Å andra sidan kanske det inte är så mycket bättre för samma kvinna att bli utan dom där pengarna, eller att sitta och sy jättebilliga kläder i besprutat tyg hela dagarna.

Håller med. Alltså livet är ju orättvist men de här kvinnorna får ändå förhållandevis bra betalt. Själv skulle jag hellre välja att bli surrogatmamma och kunna ge mina barn mat och utbildning istället för att tvingas till prostitution, tiggeri eller rota på soptippar om jag var i deras sits.
  • Anonym (Desperat)
    Anonym skrev 2012-07-06 22:33:18 följande:
    Med tanke på att så många tror att dessa fattiga kvinnor utnyttjas (jo det förekommer naturligtvis också) så vore det ju bra om vi fick igenom lagligt surrogatmödraskap här. Men i väntan på det önskar jag dig lycka till i ditt sökande :)

Tack :)
  • Anonym (Desperat)
    Litet My skrev 2012-07-06 22:46:17 följande:
    Ellerr så skänker du en slant till henne endå om du tycker synd om henne utan att betala för att hon skall föda ett barn åt dig?

Det samma skulle man kunna säga till adoptivföräldrar. Lite orättvist att adoptivföräldrar kan "ta över" någon annans barn bara för att de haft lyckan att få födas i ett rikt land och därför har bättre ekonomiska resurser. De skulle kunna skänka en slant till den adopterande mamman och se om hon fortfarande är intresserad av att genomgå adoptionen.
  • Anonym (Desperat)
    Litet My skrev 2012-07-06 23:05:53 följande:
    Fast fortfarande är din jämföelse väldigt orimlig, dels är de barnen som adopteras bort redan "avsagda" sina föräldrar, föräldrarna har alltså avsagt sig föräldraskapet och i många fall finns det inga föräldrar till barnen, och dels finns de barnen och behöver tas om hand, det gör inte ett barn som inte ens finns till.

Många adoptivbarn har okända biologiska föräldrar men oftast är de inte döda. Jag tror att det främst är fattigdom och dess konsekvenser som är orsaken till att mammor väljer att lämna bort sina barn. På det sättet kan man ju se det som att vi i den rika delen faktiskt utnyttjar de ekonomiska klyftorna i våra egoistiska syften. Flödet av pengar går från i-länder till u-länder och flödet av barn går i motsatt riktning. Man skulle nästan kunna se det som människohandel. När det gäller surrogatmödrar så lider alla inblandade mindre. Surrogatmammorna lämnar bort barnet. Men till skillnad från den adopterande mamman lämnar hon i alla fall bort ett barn som inte är hennes egentligen, varken biologiskt eller juridiskt, och dessutom blir hon ekonomiskt kompenserad. Barnet får eventuellt identitetsproblem men slipper åtminstone problemet med att ha en annan hudfärg. Föräldrarna har ungefär samma kostnader men kan i många fall få fördelen med att få ett biologiskt band till barnet.
  • Anonym (Desperat)
    Bling1975 skrev 2012-07-06 23:24:24 följande:
    Om ägg/spermiedonation eller embryoadoption fungerar för dig så är det ett mycket billigare och enklare alternativ. Du får dessutom glädjen att själv bära och föda ditt barn. Men om det inte går så säger jag bara att du ska åka till USA istället. Där är processen tryggare och du riskerar inte att bli kvar i ett annat land i flera månader för att barnet inte har pass eftersom det får ett amerikanskt pass som ni kan flyga hem på. Circle Surrogacy är mycket vana vid att arbeta med svenska par och ensamstående. Visst finns det kvinnor som utnyttjas i USA med, men det är mycket ovanligare. Det finns tro det eller ej kvinnor som faktiskt vill ställa upp som surrogatmammor för att de gillar att vara gravida och är klara med sin egna familjebildning. Men det är klart att pengarna också lockar även om man inte är fattig.

När jag läst på så verkar det som om USA skulle vara ett mycket dyrare alternativ. Vad kostar det där på ett ungefär? Vet du hur pappersexercisen går till när man ska ta hem sitt barn från Indien?
  • Anonym (Desperat)
    Queenie70 skrev 2012-07-06 23:07:54 följande:
    Jag ser det som en enorm skillnad att bära och föda ett önskat barn åt sig själv och sin partner. En graviditet är ingen picknick. En stor påfrestning för kropp och psyke . Och faktiskt risk för livslånga komplikationer och död. Lägg sedan till att många av dessa kvinnor har en mycket begränsad rätt till sitt liv och tillvaro, att de ofta är i händerna på maken och svärföräldrars vilja . Många av dessa kvinnor blir kassakor åt maken och hans familj och genomgår detta gång på gång "frivilligt" tills de är förstörda till både kropp och själ och då överges av bÅde familj och företaget som driver det hela. Jodå under själva graviditet och förlossning har de nog det tryggt pga att man inte vill riskera varan/barnet. Det är inte ovanligt att man hyser in dessa kvinnor i regelrätta babyfabriket där de visserligen får nyttig mat och all upptänklig vård men där deras tillvaro också kontrolleras till 100% där de ej får göra vad de vill där de är i stort sett livegna. Nej jag kan inte tycka det är ok ,samtidigt kan jag förstå att man i sin egen desperata längtan kan rationalisera det mesta. Men av alla sätt man kan bli förälder på så måste användandes av surrogatmödrar från tredje världen vara det allra allra sämsta sättet. Det är i alla fall min åsikt. Värre än att skaffa en njure faktisk.en njure har man ingen relation med,men det har man oftast med ett barn i magen.

Fast å andra sidan kan många av kvinnorna bekosta skolgång till sina barn eller köpa ett hus och en ko för pengarna. Återigen, om jag själv skulle vara en fattig kvinna i ett u-land skulle jag se krasst på det hela och tycka det vore en vettig och bra inkomstkälla under omständigheterna. Jag skulle förmodligen också sälja min ena njure (och vara glad åt möjligheten) om det kunde undvika att mina barn fick svälta.
  • Anonym (Desperat)
    Anonym skrev 2012-07-06 23:30:01 följande:
    varför inte ta hand om ett av alla dessa tusentals övergivna barn som redan finns? Då gör man verkligen en god gärning och gynnar inga proftihungriga monster.. och man räddar ett barn från framtida fattigdom, kriminalitet och trolig prostitution. adoptera som ensamstående är både lagligt och fullt möjligt.?  bli familjehem?   om det är ett BARN du vill ha så borde det inte spela någon roll "vems" barnet egentligen är så länge du är villig att ge det en kärleksfull framtid med goda möjligheter att lyckas i livet. Är det en familj du är ute efter och känner det är sista versen, hitta nån man som redan har barn och bli bonusmamma?        

Tyvärr (eller som tur är egentligen) är det nuförtiden brist på barn som ska bortadopteras. Dessutom är jag intresserad av att ha egna barn inte bonusbarn. Familjehem är väl mer ett jobb man har? Det kan jag gott och väl tänka mig i framtiden men vill först ha ett eget barn.
  • Anonym (Desperat)
    Anonym skrev 2012-07-07 08:16:49 följande:
    Om du kan bära ett barn så är det mycket bättre för barnet och dig. Välj hellre äggdonation/embryodonation. Du och barnet knyter an under graviditeten. Du får en hormonskjuts som gör att du lättare anpassar dig till det lilla barnets behov, du kan amma barnet och ge det den bästa starten i livet. Tänk vilken obehaglig/stressande upplevelse det måste vara för ett litet barn som legat i sin indiska mammas mage i 9 månader och sedan läggas i en helt främmande människas famn. Barnet har lärt känna sin mammans röst, sätt att tala, hjärtslag mm under graviditeten och ska sedan anpassa sig till något helt nytt. Det får inte den nyttiga råmjölken som stimulerar immunförsvaret. Att åka till Indien kostar cirka 400 000-600 000 med hotellkostnader/resor inräknade om man använder sina egna ägg och spermier. Det blir dyrare om du ska ha en äggdonator, särskilt om du ska ha en med västerländskt utseende. Om mamman blir sjuk eller om barnet föds barnet för tidigt vilket inte är ovanligt i Indien, kan kostnaderna verkligen skena iväg eftersom du måste betala för sjukhusvistelsen. Välj hellre USA om du måste använda en surrogat.

Men är det billigare i USA? Vilket land är juridiskt mer säkert? Hur registrerar man barnet hos svenska myndigheterna sedan?
  • Anonym (Desperat)
    Anonym skrev 2012-07-07 11:05:14 följande:
    Det är billigare i Indien såklart. Kvinnorna får ju knappt betalt. Men som ensamstående kan du nog få stora problem att få barnet registrerat. Du kommer ju varken att ha en biologisk eller genetisk koppling till barnet. De par som åker till Indien har pappans DNA som bevisar att han är far till barnet. Barnets biologiska mor i Indien skriver på ett papper om att hon avsäger sig vårdnaden. Den tilltänka mamman i Sverige får sedan göra en närståendeadoption. Varför vill du inte adoptera? Det är en rättssäker process som kostar mindre än ett komplicerat surrogatprojekt. Dessutom är det socialt accepterat, vilket kommer att underlätta framtiden för dig och ditt barn. Ni behöver inte hymla om hur barnet kommit till världen.

Jag kommer inte att hymla om hur barnet kommit till utan stå för det. Tror att det är bäst för barnet också. Det är väl det juridiska jag är mest orolig för. Att det blir problem för mig som ensamstående och att jag i värsta fall skulle kunna förlora mitt barn. USA är ett alternativ men jag har inte obegränsat med pengar. Letar efter någon som kanske gjort samma sak för att få tips och råd om Indien är genomförbart.
  • Anonym (Desperat)
    Anonym skrev 2012-07-07 11:05:14 följande:
    Det är billigare i Indien såklart. Kvinnorna får ju knappt betalt. Men som ensamstående kan du nog få stora problem att få barnet registrerat. Du kommer ju varken att ha en biologisk eller genetisk koppling till barnet. De par som åker till Indien har pappans DNA som bevisar att han är far till barnet. Barnets biologiska mor i Indien skriver på ett papper om att hon avsäger sig vårdnaden. Den tilltänka mamman i Sverige får sedan göra en närståendeadoption. Varför vill du inte adoptera? Det är en rättssäker process som kostar mindre än ett komplicerat surrogatprojekt. Dessutom är det socialt accepterat, vilket kommer att underlätta framtiden för dig och ditt barn. Ni behöver inte hymla om hur barnet kommit till världen.

Adoption är också ett alternativ men vill helst ha ett nyfött barn utan handikapp och det är ju svårare när man adopterar. Dessutom har jag en lillasyster som kan tänka sig att donera ägg till mig och då skulle jag få ett genetiskt band till barnet och det skulle kanske till och med likna mig. Men det är inte bestämt än. Vi får se hur det blir med det.
  • Anonym (Desperat)
    Bling1975 skrev 2012-07-07 11:28:35 följande:
    Ja, USA är dyrare. Räkna med ca 1 miljon. Men det är också oändligt mycket tryggare både rent juridiskt och framförallt etiskt då man inte behöver oroa sig för att man har utnyttjat en fattig kvinna i Indien som inte har några andra alternativ. Skulle du fastna i Indien pga av byråkrati kan det ju bli väldigt dyrt med frånvaro från arbete samt boende.

Precis som jag förstått det att USA är mycket dyrare. Skulle vara väldigt intressant om någon som skaffat barn med en surrogatmamma i Indien kunde berätta hur de gjorde rent praktiskt med det juridiska.
  • Anonym (Desperat)

Jag har ju en yngre syster som eventuellt kan ställa upp som äggdonator. Vi har skämtat om att hon skulle kunna bli min "surrogatmamma" i Sverige. Hon vill ha sina studielån betalda som tack. Har börjat kolla in i närståendeadoption här hemma också så jag vet vad som gäller innan jag tar upp det med henne igen. Mycket mer osäkert juridiskt men mycket billigare. Och jag litar på min syster. Vet varken ut eller in ibland.

• Anonym (Desperat)
    Bling1975 skrev 2012-07-08 00:48:57 följande:
    Problemet som ensamstående är att du inte kan göra en närståendeadoption från din syster. Det kan du bara göra om du är gift med barnets mamma eller pappa. Så att ha din syster som surrogat skulle som jag har förstått det inte fungera. I Sverige är det faktiskt mycket lättare för en ensamstående man som använder sig av en surrogatmamma. Vet inte om några ensamstående mammor har använt sig av Indien, men jag vet att Circle surrogacy har erfarenhet av det även om jag personligen bara känner till en ensamstående pappa som har fått barn via dem. De kommer till Sverige någon gång varje år och då kan man kostnadsfritt få en konsultation. Man kan även få en konsultation via skype. Även om du väljer ett annat land eller förmedling senare så kan du säkert få bra svar på hur det fungerar rent juridiskt.

Det hade jag inte tänkt på. Måste läsa på mer. Men får inte den personen som ska adoptera bort sitt barn i Sverige själv i princip välja adoptivföräldrarna?
Svar på tråden Surrogatmamma - möjligt ??