• Anonym (Desperat)

Surrogatmamma - möjligt ??

Är drygt 40 och efter många om och men har jag funderat på att helt sonika åka till Indien och skaffa barn med hjälp av en surrogatmamma. Tänkte använda donerade spermier och ägg från donatorer med västerländskt utseende. Har ingen partner och problem med den egna fertiliteten och ser det som den sista utvägen till att skaffa barn. Har bra kontaktnät och god ekonomi så jag litar på min egen förmåga att ensam ta hand om ett barn. Har inte satt in mig i alla detaljer än, särskilt juridiken. Någon som varit i samma situation? Hur går man till väga när man tar med sig barnet tillbaka till Sverige? Är det en komplicerad procedur? Vad ska man tänka på? Finns det bättre alternativ än Indien? Borde jag ta hjälp av en jurist i Sverige på förhand?

• Svar på tråden Surrogatmamma - möjligt ??
  • Anonym

skulle råda dig att ta kontakt med en jurist här i sverige, för om du får igenom en surrogatadoption i Indien så är det inte säkert att det är giltigt här i sverige. 

annars är tanken intressant, hoppas det går bra !   

• Queenie70

Jag förstår din desperation ochsympatiserar. Men som företeelse så anser jag det helt förkastligt med surrogater från tredje världen.

• Anonym

Jag avråder absolut inte från surrogatmamma men om du är kvinna så finns embryodonation och äggdonation också som alternativ om de egna äggen inte fungerar. Det är ju iaf en enklare väg juridiskt.

Jag har själv barn med en donator och önskar dig lycka till på vägen mot ett barn.   

• Tonårsmamman1
    Queenie70 skrev 2012-07-06 17:48:50 följande:
    Jag förstår din desperation ochsympatiserar. Men som företeelse så anser jag det helt förkastligt med surrogater från tredje världen.
  • Anonym (Desperat)
    Anonym skrev 2012-07-06 17:49:32 följande:
    Jag avråder absolut inte från surrogatmamma men om du är kvinna så finns embryodonation och äggdonation också som alternativ om de egna äggen inte fungerar. Det är ju iaf en enklare väg juridiskt. Jag har själv barn med en donator och önskar dig lycka till på vägen mot ett barn.     

Vilket land är det bäst att åka för att göra embryodonation? Vad kostar det?
  • Anonym (Tips!)

Kan tipsa om den här bloggen

varstorahemlighet.blogspot.se

Handlar om ett par som använt sig av surrogatmamma i Indien. Vet att de har haft krångel med juridiken och nu 1 år senare är de fortfarande inte "godkända" föräldrar/ vårdnadshavare, endast förmyndare eller något sådant trots att töserna är deras.. Så det är en hel del juridik inblandat ja!

• Anonym (inlägg nr 3)

Här en klinik i polen:
    http://www.invicta.pl/en/

Här är en i ryssland:
    http://www.avapeter.com/en/embryo_donation/ 

Jag gissar att det finns kliniker i de flesta utav de baltiska staterna och även på Cypern eller i Spanien. Ava-Peter tar ca 28000 för en ED. Det kan finnas billigare kliniker. Ansök om medlemskap i femmis så kommer du möta fler som har gjort det och som kan ge dig mer matnyttig info än jag.     

• Litet My
  • lullens

Kan bara hålla med!
  • Anonym (Desperat)

Alltså det är ju en svår fråga. Men egentligen kan man ju se alla biologiska mammor till adoptivbarn som surrogatmödrar. Utbredd fattigdom i tredje världen som man redan på förhand kan gissa sig till kommer att leda till att många kvinnor tvingas lämna bort sina barn till rika västerlänningar. Tänkte i alla fall se till att hitta en schysst klinik med bra villkor till surrogatmammorna.
Svar på tråden Surrogatmamma - möjligt ??