• 05091112

Hur gamla var era barn när ni lämnade dem själva i bilen vid tex snabbis på ICA?

Ja som frågan lyder,  hur gamla var era barn när ni kände att ni kunde lämna dem själva i bilen när ni sprang in och köpte något på ICA eller ngn kiosk etc?

• Svar på tråden Hur gamla var era barn när ni lämnade dem själva i bilen vid tex snabbis på ICA?
  • Mirella85
    pigglet skrev 2012-06-27 10:43:19 följande:
    Den största risken är med största sannolikhet att det händer något på väg till affären. JAG är betydligt räddare att krocka medan jag kör, än när bilen står still på en parkering.

Ja det klart. men nu handla frågan om att lämna barnet Själv i bilen. o min åsikt är att jag skulle aldrig lämna ett barn mellan 0-10år själv i bilen. skulle aldrig kunnat förlåta mig själv om det hände nått under tiden jag är o handlar när jag lika bra kan ta med honom. Så är jag i alla fall där vid hans sida om han skulle skadas vid en bil olycka
    fått en underbar son
  • Embracethefear85

Har lämnat sonen 5 år tre ggr i bilen då jag gått in och betalat bensin. Men aldrig att jag någon längre stund skulle kunna göra det.

BF 11:e Mars-2012
  • pigglet

Man gör olika riskbedömningar helt enkelt. Och jag törs lova att risken att barnet dör är större om du tar med det in i affären eller förskolan, då det riskerar att smittas av RS eller magsjuka eller kikhosta eller annat som faktiskt KAN vara farligt för en bebis. Det dör fler bebisar i RS, influensa och magsjuka, än de som brinner inne i en självantändande bil på en parkering.

• Mirella85
    Boel1 skrev 2012-06-27 11:25:39 följande:
     Någon kan köra på mig när jag är på väg in i affären, det kan hända olyckor inne på affären också...så man kan aldrig vara helt säker. Risken är ändå minimal.

Man kan aldrig gardera sig för olyckor. Det kan komma en galen människa och skada en inne på affären också, då hade barnet varit säkrare i bilen. Och risken för att bilen börjar brinna är ungefär lika med att det kommer en galen människa in på affären, alltså väldligt liten!

Jag grader inte riskerna. men om det skulle hända nått vill jag vara där. vid hans sida om en olycka inträffar. så därför kommer han inte få i tidigt ålder sitta själva i bilen. Jag hade aldrig förlåtit mig själv om något hade hänt under tiden jag handla. hade du det?!?

Som sagt det är min åsikt att inte lämna ett barn själv i bilen.

O man vet aldrig när det händer något.
    fått en underbar son
  • hellokill3r
    Mirella85 skrev 2012-06-27 22:19:14 följande:
    Jag grader inte riskerna. men om det skulle hända nått vill jag vara där. vid hans sida om en olycka inträffar. så därför kommer han inte få i tidigt ålder sitta själva i bilen. Jag hade aldrig förlåtit mig själv om något hade hänt under tiden jag handla. hade du det?!?

Som sagt det är min åsikt att inte lämna ett barn själv i bilen.

O man vet aldrig när det händer något.

Antar att du använder samma argument till att ungar inte får leka utomhus, eller gå hem efter skolan då eller?
  • Vinterankan
    Vinterankan skrev 2012-06-27 16:27:59 följande:
    Men hur länge tror du att folk lämnar sina barn i bilen egentligen? Och det är ju inte så att det är gassande sol varenda dag och man tar ju sina beslut efter de förutsättningar som råder vid tillfället.

Min dotter lämnade jag aldrig när hon var liten och sov eftersom att hon började gallskrika direkt hon vaknade, nu när hon är 3,5 kan jag lämna henne om hon själv vill bli lämnad. Då är det att jag ska handla kanske 3-4 saker som jag vet precis var de står så det är bara att gå förbi och plocka på sig och i den affären jag handlar är det i princip aldrig mer än 1-2 personer framför i kön och inga som storhandlar. Tar kanske 2-3 minuter max. 

Om man har ett barn som inte börjar gallskrika direkt det vaknar utan är mer nöjd så ser jag inget fel med att lämna det i bilen i några minuter. 
    Ja den enda gången som jag har lämnat henne för att handla så hade vi varit på utflykt hela dagen och hon var jättetrött så hon fick stanna i bilen. 

Aldrig att jag skulle lämna henne vid kassan. Då är hon väl bra mycket mer utsatt än om hon sitter i bilen. Mycket "kortare" att komma på tanken att gå och leta efter mig eller för en främling att komma och locka henne med sig.  
  • pigglet

Det är klart man aldrig förlåter sig själv om något händer barnet. Det är ju varje förälders värsta mardröm. Självklart kommer man vända och vrida på vad man kunde gjort annars. "Jag skulle ha... lämnat i bilen/tagit med in... inte låtit barnet leka själv ute/inte låtit barnet leka själv i rummet.... inte ha låtit barnet äta besprutade grönsaker och frukter / sett till att barnet åt mer grönsaker... ha varit noggrannare med att smörja in barnet mot solen/ INTE smörja in barnet (gifterna i krämen)...
    Alla beslut vi gör kan bli rätt - eller fel, beroende på hur situationen utvecklar sig. Händer något kommer vi alltid kunna klandra oss själva. 

• Vinterankan
    Den lilla M skrev 2012-06-27 17:18:00 följande:
    en 12åring på gränsen, en 15åring ja men då är det inte ett barn längre utan en ungdom/tonåring. 
    Oj, skulle du inte lämna en tolvåring. Som tolvåring reste jag genom hela landet på egen hand med en massa tågbyten till ridläger, hade cyklat till skolan längs bilvägar med en stor korsning varje dag i flera år, tog bussar med byten genom hela stan för att gå på träningar i olika idrotter. 
  • Vinterankan
    Paisley skrev 2012-06-27 16:42:27 följande:
    Jag ska säga dig att om jag ser ett litet barn, alltså under 3 år, ensam i en bil så kommer jag personligen att ringa 112 och jag kommer att krossa rutan om det behövs. Hur ska jag veta när föräldern behagar komma tillbaks? Först hade jag ju sett mig omkring och ropat lite frågande om det var någons barn av de som fanns i närheten. Men om det inte var det så hade jag ringt illa kvickt.

Det tar inte mer än 2 minuter för mig att ringa, det tar inte mer än 2 minuter att knycka en bil för de som håller på med sånt. Sen kan det hända en massa som du inte kan garantera som gör dig försenad.

Jag fattar inte varför din dotter nu när hon är så pass gammal inte kan följa med in i affären om det bara tar en kort stund? Säger hon jag ville inte eller orkar inte så är det väl bara att låta henne sätta sig utanför kassan då.  
    Var såklart den här som skulle citeras, inte mitt eget inlägg. 
  • cosinus

Det har eg inte med ålder på barnet utan om barnet är tryggt att vänta och omgivningen där det isf lämnas.

Men jag lämnar alltid dagisbarnen i bilen när jag hämtar större tjejen på skolan, de är helt trygga med att vänta där några minuter medans jag går och säger åt stortjejen att vi ska åka. Sen får hon välja mellan att springa till bilen och vänta med syskonen medans jag hämtar hennes grejor eller så gör vi tvärtom (hon går i ettan)

Däremot hade jag inte kunnat lämna bara yngsta för hon blir otrygg utan syskon i bilen men med är det aldrig några problem. När hon var bebis lämnade jag henne om hon precis somnat och jag visste att hon inte skulle vakna då det kändes som snudd på elakt att ta ut henne i -20 och snålblåst när hon precis somnat sött.

Jag låser aldrig bilen eftersom jag bedömmer risken för att någon skulle sno barnen som helt otroligt liten, då tror jag risken är större att de skulle behöva hjälp och då vill jag att den äldsta ska kunna komma ut (han kan spänna loss själv och öppna dörren) eller att hjälp ska kunna komma in men även att det ska hända känns som väldigt liten risk. Är det tokvarmt får de följa med in men det händer bara några få ggr på hösten och våren då jag bor i norr.

Vid någon affär har jag däremot inte lämnat barnen i bilen, de områden där affärena ligger känns för stora och för mycket okänt folk i omlopp, dessutom brukar tiden det tar vara lite svår att estimera.

• TvåTrollungar

Har lämnat sovande barn från de dom börjat vara så stora att det inte sitter i babyskydd och garanterat vaknar om jag lyfter över till babykundvagnar.. Bara om jag anser att det är viktigt att de sover klart och med öppna fönster och dörrar sommartid när jag handlar på 5-10 min :)

• Lantani

Mina barn får ibland sitta kvar i bilen, de är snart 2 år och 3,5 år. Detta bara om bilen står precis utanför dörren till kiosken och jag ska in och bara lämna färdiga paket. Tar väl max 30 sekunder. Behöver jag köpa något, så tag jag med mig dom istället!

Alvin 081114 och Alice 100807
Svar på tråden Hur gamla var era barn när ni lämnade dem själva i bilen vid tex snabbis på ICA?