• 05091112

Hur gamla var era barn när ni lämnade dem själva i bilen vid tex snabbis på ICA?

Ja som frågan lyder,  hur gamla var era barn när ni kände att ni kunde lämna dem själva i bilen när ni sprang in och köpte något på ICA eller ngn kiosk etc?

• Svar på tråden Hur gamla var era barn när ni lämnade dem själva i bilen vid tex snabbis på ICA?
  • Den lilla M

Man lämnar aldrig barn ensamma i bilen! Punkt slut!!

bara om man inte ger upp finns chansen att lyckas
  • hellokill3r
    bebbi skrev 2012-06-27 13:49:35 följande:
    Aldrig skulle inte lämna mina i bilen sj

Inte ens när de är 8? 10? 14? 22?
  • hellokill3r
    Den lilla M skrev 2012-06-27 16:46:21 följande:
    Man lämnar aldrig barn ensamma i bilen! Punkt slut!!

Jag skulle lämna en 12 åring som inte ville följa med i bilen. Och en 15 åring också.Skulle inte du? Vad tror du ska hända?
  • Den lilla M
    hellokill3r skrev 2012-06-27 16:57:12 följande:
    Jag skulle lämna en 12 åring som inte ville följa med i bilen. Och en 15 åring också.Skulle inte du? Vad tror du ska hända?
    en 12åring på gränsen, en 15åring ja men då är det inte ett barn längre utan en ungdom/tonåring. 
    bara om man inte ger upp finns chansen att lyckas
  • hellokill3r
    Den lilla M skrev 2012-06-27 17:18:00 följande:
    en 12åring på gränsen, en 15åring ja men då är det inte ett barn längre utan en ungdom/tonåring. 

Man är barn tills man är 18 år. Om min 10åring säger "nej mamma, jag orkar inte gå in och stå i kön, jag kan sitta och vänta i bilen och spela gameboy" så säger jag väl inte "NEJ DU KAN DÖ I BILEN OMFG!!! FÖLJ MED MIG INNNN!" jag är ju inte störd.
  • Boel1
    Paisley skrev 2012-06-27 13:20:54 följande:
    Helt otroligt att man kan få för sig att lämna en bebis sovande i bilen!

Vad ska man säga? Bebis kan vakna, bli rädd, skrika, det går också väldigt mycket fortare än man tror att bli överhettad, det kan hända nåt med dej själv, någon kan stjäla bilen... Jag är ingen hönsmamma alls, men detta är totalt omdömeslöst. Spelar ingen roll om bilen är precis utanför.

Såg ni det där inslaget när de fejkade ett spädbarn som gråter i bilen och folk gick förbi helt normalt utan att göra något?

Jag lovar att om jag ser en bebis ensam i en bil på parkeringen så kommer jag att slå in rutan och/eller ringa 112. Minuter är viktiga i det här fallet, speciellt på sommaren.     
     Jag bor som sagt på en liten ort och vågar lämna dörrar vidöppna om jag skulle behöva springa in efter en liter mjölk en varm sommardag. tycker det är farligare att lämna större barn som kan få för sig att springa iväg ut på parkeringen!
  • Paisley
    Boel1 skrev 2012-06-27 18:13:42 följande:
     Jag bor som sagt på en liten ort och vågar lämna dörrar vidöppna om jag skulle behöva springa in efter en liter mjölk en varm sommardag. tycker det är farligare att lämna större barn som kan få för sig att springa iväg ut på parkeringen!

Undrar hur BVC skulle se på detta? Det borde ju vara universiellt, oavsett var man bor tycker jag! Att lämna dörrarna öppna låter ju helt sjukt om du ursäktar mig. Då ser man ju på långt håll att bilen är olåst. Bara att hoppa in, de kanske inte ens märker att det är en bebis där.

Jag har också bott i en liten håla, jag vet hur mycket hyss man hittar på som tonåring när det inte finns något att göra.
    Detaljerna är helheten
  • LakLak

Tänkte med det samma när jag läste rubriken att den här tråden skulle kunna vara kul.
    Ingen som har ringt soc med hjälp av speed dial än?*plockar fram popcornen*

• pigglet

Hmm - det hade ju varit intressant höra det samtalet till 112.

"Larmcentralen, vad är det som har hänt?"
    "Det sitter ett barn ensamt i bilen!!!"
    "Verkar barnet sjukt? Andas det?"
    "ja, det sitter och gråter!!!"
    "Vet du om det suttit där flera timmar? Verkar det finnas risk för uttorkning? Är det ambulans vi talar om?"   
    "Polisbil så klart!! Skicka en polis att arrestera föräldern när den dyker upp - jag slår sönder rutan NU!!!"   

Ja, det är lustigt hur det kan så otroligt ansvarslöst att lämna ett barn en kort stund i en stillastående, parkerad bil. Men helt ok att vända 3-åringar framåtvända i bilen medan man kör tex (man vill ju inte att barnet ska ha det obekvämt på något sätt, tex sitta med böjda ben). DET är i sanning att leka med barnets liv! 

Svar på tråden Hur gamla var era barn när ni lämnade dem själva i bilen vid tex snabbis på ICA?