• TrueMeaning

"Riktlinjer" när mannen har få spermier

Jag måste bara höra med er som fått diagnos att eran man har få spermier / ml men bra värden i de andra parametrarna.

Det är närmligen så att min sambo lämnade sitt prov den 2 maj, en vecka senare fick vi hem ett papper där det stod att han hade Relativt lågt antal spermier / ml men bra värden i de andra parametrarna. 
    Han måste ta om provet men detta ska inte göras förrän den 21 augusti!!

Finns det någon "riktlinje" för män med mindre antal eller är det bara att ha sex som vanligt? Ska man ha sex varje dag, varannan eller var tredje dag? Jag vet inte hur jag ska förklara men hoppas ni fattar!
    Det sägs ju att man ska ha sex varannan till var tredje dag om man har fullt friska simmare och vill öka chansen till en graviditet. Kan man följa detta trots vårat resultat? 

Vi har ju inte fått prata med läkaren om detta utan fick ju bara ett papper hem. Så många frågor hos oss nu men jag får inte tag på läkaren  
    Sambon äter vitaminer varje dag så hoppas verkligen att antalet ökar tills nästa gång.

Jag vill så gärna få prata med andra som är i samma situation. Få dela tankar och känslor

Väntan har blivit en del av våra liv
  • Svar på tråden "Riktlinjer" när mannen har få spermier
  • TrueMeaning

Nu är Zink och Folsyra inhandlat!!
    Zink är 30 mg (extra starka enligt burken) och Folsyra köpte jag på apoteket (vanliga Tillval 500 och det där konstiga tecknet :P )

Nu får han äta mer tabletter än mat tror jag hahaha!! :) Men vad gör man inte för att få bebis?

• Pimpinellan
    TrueMeaning skrev 2012-06-05 11:50:03 följande:
    Nu är Zink och Folsyra inhandlat!!
    Zink är 30 mg (extra starka enligt burken) och Folsyra köpte jag på apoteket (vanliga Tillval 500 och det där konstiga tecknet :P )

Nu får han äta mer tabletter än mat tror jag hahaha!! :) Men vad gör man inte för att få bebis?
    Maken knorrade i början när han åt pillren,men nu har jag köpt en ny sorts multivitamin som är godare  och omegan gör honom pilsk så nu klagar han aldrig! Med tanke på alla piller och hundratals sprutor jag tatt så har han inget att gnälla över egentligen. Tungan ute
  • TrueMeaning

Hahaha du är snäll mot honom hör jag ;)

Jag tänkte köpa Omega eftersom min sambo avskyr fisk och aldrig äter det (samma med mig)...
    Kan man köpa vilka som helst??

• Pimpinellan
    TrueMeaning skrev 2012-06-05 15:53:56 följande:
    Hahaha du är snäll mot honom hör jag ;)

Jag tänkte köpa Omega eftersom min sambo avskyr fisk och aldrig äter det (samma med mig)...
    Kan man köpa vilka som helst??
    Jadå,vilken sort som helst går bra. Kolla bara dosen,vissa är svaga och äter han aldrig fisk bör man ta 2-4 per dag.
  • TrueMeaning

Ah okej :)
    Igår när han slutade jobbet frågadd han direkt om jag köpt några tabletter, han svepte sina på en gång vid middagen *stolt* :)

Nu äter jag:
    1 Mitt Val Kvinna (har provat att ta två med då började jag må illa trots att jag endast tar dem med mat)
    2 B-Komplex
    1 Folsyra (samma som sambon)

Och sambon äter:
    1 Apoteket Man
    1 Folsyra
    1 Zink

Får köpa Omega sen också :P

Tack för dina svar :)

• Två döttrar och en son
    TrueMeaning skrev 2012-06-06 07:21:29 följande:
    Ah okej :)
    Igår när han slutade jobbet frågadd han direkt om jag köpt några tabletter, han svepte sina på en gång vid middagen *stolt* :)

Nu äter jag:
    1 Mitt Val Kvinna (har provat att ta två med då började jag må illa trots att jag endast tar dem med mat)
    2 B-Komplex
    1 Folsyra (samma som sambon)

Och sambon äter:
    1 Apoteket Man
    1 Folsyra
    1 Zink

Får köpa Omega sen också :P

Tack för dina svar :)
    Det är bra!
    Men ni ska allt se till att få i er omega-3 kapslar också varje dag, särskilt om ni aldrig äter fet fisk...
    Ta 3-4 per dag båda två.

Ang spermieprov så är det dels antalet/ml som räknas  och bör vara minst 15 milj (snitt ca 80 milj)  och sen är det hur många som simmar snabbt framåt och det är viktigare än antalet faktiskt.
    Även andel normala resp missbildade räknas.

Over 15 million sperm per milliliter is considered normal, according to the WHO in 2010.
    Older definitions state 20 million.
    A lower sperm count is considered oligozoospermia.

Total sperm count, or total sperm number, is the total number of spermatozoa in the entire ejaculate.
    By WHO, lower reference limit  is 39 million per ejaculate.

Rörlighet:  minimum 50% and this must be measured within 60 minutes of collection

Levande: minimum 60% levande spermier,

A man can have a total number of sperm far over the limit of 20 million sperm cells per milliliter, but still have bad quality because too few of them are motile.
    However, if the sperm count is very high, then a low motility (for example, less than 60%) might not matter.

The other way around, a man can have a sperm count far less than 20 million sperm cells per millilitre and still have good motility, if more than 60% of those observed sperm cells show good forward movement.

Regarding sperm morphology (utseende) the WHO criteria as described in 2010 state that a sample is normal
    (samples from men whose partners had a pregnancy in the last 12 months) if 4%  or more of the observed sperm have normal morphology.

Morphology is a predictor of success in fertilizing oocytes during in vitro fertilization.

Be att få den fullständiga analysen av provet.
    Men kom ihåg att detta gällde DÅ.
    Nästa prov kan ev skilja sig mycket...    

• TrueMeaning
    Två döttrar och en son skrev 2012-06-07 09:51:16 följande:
    Det är bra!
    Men ni ska allt se till att få i er omega-3 kapslar också varje dag, särskilt om ni aldrig äter fet fisk...
    Ta 3-4 per dag båda två.

Ang spermieprov så är det dels antalet/ml som räknas  och bör vara minst 15 milj (snitt ca 80 milj)  och sen är det hur många som simmar snabbt framåt och det är viktigare än antalet faktiskt.
    Även andel normala resp missbildade räknas.

Over 15 million sperm per milliliter is considered normal, according to the WHO in 2010.
    Older definitions state 20 million.
    A lower sperm count is considered oligozoospermia.

Total sperm count, or total sperm number, is the total number of spermatozoa in the entire ejaculate.
    By WHO, lower reference limit  is 39 million per ejaculate.

Rörlighet:  minimum 50% and this must be measured within 60 minutes of collection

Levande: minimum 60% levande spermier,

A man can have a total number of sperm far over the limit of 20 million sperm cells per milliliter, but still have bad quality because too few of them are motile.
    However, if the sperm count is very high, then a low motility (for example, less than 60%) might not matter.

The other way around, a man can have a sperm count far less than 20 million sperm cells per millilitre and still have good motility, if more than 60% of those observed sperm cells show good forward movement.

Regarding sperm morphology (utseende) the WHO criteria as described in 2010 state that a sample is normal
    (samples from men whose partners had a pregnancy in the last 12 months) if 4%  or more of the observed sperm have normal morphology.

Morphology is a predictor of success in fertilizing oocytes during in vitro fertilization.

Be att få den fullständiga analysen av provet.
    Men kom ihåg att detta gällde DÅ.
    Nästa prov kan ev skilja sig mycket...     
    Tack för informationen  
    Ska gå iväg och köpa Omega 3 sen

Jag blev väldigt besviken när vi fick papper med svaret, ska försöka nå dem idag och höra hur siffrorna var. Är ju bra att ha iaf så man vet vad de anser som relativt lågt antal....
    Det stod att det var bra värden i de andra parametrarna så troligen simmar och rör de sig bra bara att det inte är så många...

Jag har närsom helst ägglossning då jag fick starkt test igår och imorse. Vi hade sex i förrgår och igårkväll... Vill så gärna att vi ska lyckas på egen hand utan läkarnas hjälp!
  • Två döttrar och en son
    TrueMeaning skrev 2012-06-07 11:47:15 följande:
    Tack för informationen  
    Ska gå iväg och köpa Omega 3 sen

Jag blev väldigt besviken när vi fick papper med svaret, ska försöka nå dem idag och höra hur siffrorna var. Är ju bra att ha iaf så man vet vad de anser som relativt lågt antal....
    Det stod att det var bra värden i de andra parametrarna så troligen simmar och rör de sig bra bara att det inte är så många...

Jag har närsom helst ägglossning då jag fick starkt test igår och imorse. Vi hade sex i förrgår och igårkväll... Vill så gärna att vi ska lyckas på egen hand utan läkarnas hjälp!

Ja gör det!
    Det vet man faktiskt har betydelse både för mannens och kvinnans fertilitet.
    Annars är det zink + folsyra-tillskott till mannen som är bevisat bra för antal och rörlighet, men det vet du ju redan.

Ja som sagt så behöver det inte spela någon roll alls ifall det är ett lågt antal spermier om istället
    många av dem är levande, rörliga och en stor del simmar snabbt framåt samtidigt som bara en mindre del är missbildade.Cool 
    Just att det är fyra olika parametrar man måste räkna med (antal, levande, rörlighet och utseende) så är det inte helt enkelt att beräkna sannolikhet för spontan graviditet per ägglossning....
    Dessutom varierar ju också dessa siffror en hel del över tid så det behöver ju inte konstant vara just t ex 25 milj/ml och 10% normala... Troligtvis blir det ingen enorm förändring på alla parametrar men lite olika kan det ju bli så att chansen kan öka/minska ett par procent.

Hur länge har ni försökt?
    Jag skulle satsa på var 3.e dag under dina fertila dagar om ni har möjlighet och lust då...

Det här kan ni ju prova om ni vill! http://www.profertil.eu/fileadmin/profil/Prof_SWE_4-10_lr.pdf

Ni har troligen hyfsat bra chanser till graviditet så det är bara att inte ge sig. Till slut sitter det...   

• TrueMeaning
    Två döttrar och en son skrev 2012-06-07 14:49:27 följande:
    Ja gör det!
    Det vet man faktiskt har betydelse både för mannens och kvinnans fertilitet.
    Annars är det zink + folsyra-tillskott till mannen som är bevisat bra för antal och rörlighet, men det vet du ju redan.

Ja som sagt så behöver det inte spela någon roll alls ifall det är ett lågt antal spermier om istället
    många av dem är levande, rörliga och en stor del simmar snabbt framåt samtidigt som bara en mindre del är missbildade.Cool 
    Just att det är fyra olika parametrar man måste räkna med (antal, levande, rörlighet och utseende) så är det inte helt enkelt att beräkna sannolikhet för spontan graviditet per ägglossning....
    Dessutom varierar ju också dessa siffror en hel del över tid så det behöver ju inte konstant vara just t ex 25 milj/ml och 10% normala... Troligtvis blir det ingen enorm förändring på alla parametrar men lite olika kan det ju bli så att chansen kan öka/minska ett par procent.

Hur länge har ni försökt?
    Jag skulle satsa på var 3.e dag under dina fertila dagar om ni har möjlighet och lust då...

Det här kan ni ju prova om ni vill! www.profertil.eu/fileadmin/profil/Prof_SWE_4-...

Ni har troligen hyfsat bra chanser till graviditet så det är bara att inte ge sig. Till slut sitter det...   

vi hade ju sex i förrgår samt igår... kanske ska hoppa över idag och imorgon då... Mina äl-test började visa positivt igår och visar ju positivt än så när borde ägget släppa? Har molande värk till och från sedan igår och har aldrig haft det tidigare... Ett bra tecken förstår jag

Vi har försökt i snart 2 år
    Saken är ju den att jag också har så oregelbunden mens att jag blir glad den gången mensen börjar av sig själv. Har inte ätit P-piller på 4 år så kroppen börjde ställt om sig om det skulle vara något sånt.
    Jag har haft oregelbunden mens sedan jag fick den första gången så jag är ju nästan van vid detta nu...
    Annars har jag bara bruna flytningar i flera veckor, sist höll de på i nästan 2 månader. Läkaren har sagt till mig att han inte tänker utreda mina flytningar heller. Det är normalt att ha mellanblödningar (inte enligt mig)

Men eftersom jag fått positiva ägglossningstester nu så borde mensen börja om 2 veckor? Eller ? Hoppas den håller sig borta och jag får ett positivt gravtest istället men inget jag hoppas för mkt på...

Jag läste någonstans att första spermaprovet är bara ett "basprov" andra provet är mer ingående... Stämmer det? För isf kanske läkaren inte har några siffror att ge mig när jag väl kommer fram och får prata med någon!!

Jag har försökt ringt gynekologiska mottagningen 3 gånger tidigare, fått slagit in mitt mobilnummer så skulle de ringa upp när det var min tur i kön. Ingen som ringde...
    Idag gjorde jag ett nytt försök.
    Klockan 13.50 ringde jag och fick höra : Det är för närvarande full i telefonkön. Vill du bli uppringd när det är din plats i kön tryck 1. Det gjorde jag och de har inte ringt än!! Och  nu har telefontiden gått ut....
    tredje gången det där händer för mig!!
  • Två döttrar och en son
    TrueMeaning skrev 2012-06-07 15:32:33 följande:
    vi hade ju sex i förrgår samt igår... kanske ska hoppa över idag och imorgon då... Mina äl-test började visa positivt igår och visar ju positivt än så när borde ägget släppa? Har molande värk till och från sedan igår och har aldrig haft det tidigare... Ett bra tecken förstår jag

Vi har försökt i snart 2 år
    Saken är ju den att jag också har så oregelbunden mens att jag blir glad den gången mensen börjar av sig själv. Har inte ätit P-piller på 4 år så kroppen börjde ställt om sig om det skulle vara något sånt.
    Jag har haft oregelbunden mens sedan jag fick den första gången så jag är ju nästan van vid detta nu...
    Annars har jag bara bruna flytningar i flera veckor, sist höll de på i nästan 2 månader. Läkaren har sagt till mig att han inte tänker utreda mina flytningar heller. Det är normalt att ha mellanblödningar (inte enligt mig)

Men eftersom jag fått positiva ägglossningstester nu så borde mensen börja om 2 veckor? Eller ? Hoppas den håller sig borta och jag får ett positivt gravtest istället men inget jag hoppas för mkt på...

Jag läste någonstans att första spermaprovet är bara ett "basprov" andra provet är mer ingående... Stämmer det? För isf kanske läkaren inte har några siffror att ge mig när jag väl kommer fram och får prata med någon!!

Jag har försökt ringt gynekologiska mottagningen 3 gånger tidigare, fått slagit in mitt mobilnummer så skulle de ringa upp när det var min tur i kön. Ingen som ringde...
    Idag gjorde jag ett nytt försök.
    Klockan 13.50 ringde jag och fick höra : Det är för närvarande full i telefonkön. Vill du bli uppringd när det är din plats i kön tryck 1. Det gjorde jag och de har inte ringt än!! Och  nu har telefontiden gått ut....
    tredje gången det där händer för mig!!
    Var bor du?
    Vilken läkare går ni till?
    Fins tyvärr stolpskott till sk fertläkare som för att skona mannens stolthet vägrar berätta att chanserna är väldigt små också....
    Att det finns chans det gör det säkert!
    Men det kanske inte är mer än 2-3% varje försök.
    Då bör man få veta det anser jag.  

Har du pco då eftersom du har oregelbundna cykler?

Har ni pratat om IVF?
    Då har ni ju väldigt stor chans jämfört med på egen hand.       

Dåligt att de inte hör av sig.... 
  • TrueMeaning

Jag bor i Värmland... Har bara varit på första besöket som var 30 mars. Den 2 april tog jag blodprov även den 2 maj...

Mina äggledare och äggstockar ser bra ut enligt alla undersökningar jag gjort genom åren. Värden är bra, bara Prolaktinet som var lite för högt den 2 april så det togs om den 2 maj, vilket jag inte fått svar på än...

Vi har med andra ord inte kommit någonstans i utredningen... Vi skulle försöka på egen hand om alla proverna såg normala ut och blev vi inte gravida innan oktober så skulle vi bli remitterade till fertilitetsmottagningen... Så vi har många månader kvar innan vi får hjälp :(

• Två döttrar och en son
    TrueMeaning skrev 2012-06-07 16:47:30 följande:
    Jag bor i Värmland... Har bara varit på första besöket som var 30 mars. Den 2 april tog jag blodprov även den 2 maj...

Mina äggledare och äggstockar ser bra ut enligt alla undersökningar jag gjort genom åren. Värden är bra, bara Prolaktinet som var lite för högt den 2 april så det togs om den 2 maj, vilket jag inte fått svar på än...

Vi har med andra ord inte kommit någonstans i utredningen... Vi skulle försöka på egen hand om alla proverna såg normala ut och blev vi inte gravida innan oktober så skulle vi bli remitterade till fertilitetsmottagningen... Så vi har många månader kvar innan vi får hjälp :(

Har tyvärr ingen bra erf av fertutredning och behandling i Karlstad....
    Fick vänta 1,5 år på att få göra ICSI och då först fick vi veta att vi haft max 1% chans att lyckas på egen hand.
    Men Dr A.E (du vet vem?) hade sagt till oss hela tiden att vi hade jättestora chanser!! Skrikandes
    Fy f-n vad lurad jag kände mig då....
    Dessutom hade han övertalat MIG att ta pergotime 6 ggr istället, antagligen bara för att få oss ur vägen, trots att jag var 22 år ung, hade regelbunden stark egen ägglossning och inga fel!!
    Det var ju enbart SPERMIERNA det var fel på... och det var väldigt uppenbart enligt två olika fertilitetsläkare jag talade med senare. (Det här var med en annan man, inte den jag lever med idag.)

Så jag skulle ALDRIG gå till Arne kan jag säga....   
  • TrueMeaning

Oj det låter ju inte så bra att han gjort så! Vart jobbar Arne? Så jag inte får han någongång tänkte jag :P

Jag tycker det är sjukt att läkaren jag har ( en grek) inte berättat mer om vilka metoder som finns, att han inte kontaktat mig ang blodprovet jag tog en månad sen.
    Att mitt Prolaktin var lite för högt den 2 april trodde han berodde på stress och dels ville han inte ge mig provsvaren eftersom han då inte fått sambons provsvar! Jag berättade då att han skulle iväg den 2 maj och lämna... Detta fick jag reda på den 27 april. Och nu är det över en månad sen förra blodprovet och jag får ju inte tag på dem :(
    Känner mig så dåligt bemött :( Har ju inte samma längtan efter barn när det är sånt krångel hela tiden :(

• Pimpinellan

Stolpskott inom vården finns det många. Vi hade en ganska bra läkare vid utredningen och allt runtom var rätt bra. Vi fick inte veta spermaprovet förrän vi var på återbesök tillsammans och vi tillsammans med läkaren kunde diskutera fortsättningen. Mina prover fick jag dock veta via telefon.

Din oregelbunda mens tyder ju på nåt knas så jag anser du borde utredas vidare och få bättre hjälp på en gång. T.v på hemmaplan kan du testa munkpeppar om du inte blir gravid denna gång. Kan faktiskt hjälpa och skrivs t.o.m ut av läkare utomlands mot allehanda mens-och fertilitetsbesvär.

• TrueMeaning
    Pimpinellan skrev 2012-06-08 13:12:37 följande:
    Stolpskott inom vården finns det många. Vi hade en ganska bra läkare vid utredningen och allt runtom var rätt bra. Vi fick inte veta spermaprovet förrän vi var på återbesök tillsammans och vi tillsammans med läkaren kunde diskutera fortsättningen. Mina prover fick jag dock veta via telefon.

Din oregelbunda mens tyder ju på nåt knas så jag anser du borde utredas vidare och få bättre hjälp på en gång. T.v på hemmaplan kan du testa munkpeppar om du inte blir gravid denna gång. Kan faktiskt hjälpa och skrivs t.o.m ut av läkare utomlands mot allehanda mens-och fertilitetsbesvär.
    Jag är riktigt besviken faktiskt

Ska prova Rosenrot denna månad om mensen börjar... Jag tycker det är dåligt att läkaren inte vill utreda min oregelbundna mens... Som sagt, 18 mars var sista riktiga mens
  • Anka007
    Hejsan, behöver verkligen er hjälp det är så här att min man har få simmare enligt läkaren sa han att maken inte är steril utan det tar sin tid tills han kan göra mig med barn,därför vill jag fråga är någon mer i min situation som lyckades utan läkarnas hjälp i sånnafall vad har ni använt och hjälpte er folsyra,zink och alla de grejer hjälp tack!
  • TrueMeaning
    Anka007 skrev 2013-10-14 22:00:31 följande:
    Hejsan, behöver verkligen er hjälp det är så här att min man har få simmare enligt läkaren sa han att maken inte är steril utan det tar sin tid tills han kan göra mig med barn,därför vill jag fråga är någon mer i min situation som lyckades utan läkarnas hjälp i sånnafall vad har ni använt och hjälpte er folsyra,zink och alla de grejer hjälp tack!
    Vissa säger att Folsyra och Zink kan hjälpa, men det är i så stor mängd. Googlar du på det så kommer det upp många sidor om detta faktiskt! Sedan om det är vetenskapligt bevisat eller inte kan jag inte svara på...

Sen måste man ta reda på VARFÖR mannen har få spermier, vi fick inte ta reda på det eftersom sambon låg inom en viss gräns och då fortsätter de inte utredningen på honom. Utan vi får "nöja" oss med att han har få spermier och kan aldrig göra mig med barn. Utan IVF är våran enda chans, tack gode gud för att det finns!  
    Smurfen beräknas titta ut 29/10 -13
  • merjama

Hej, vi hade en liknande situation som truemeaning,
    fick bara förklarat att maken hade förfå och slöa simmare och därav är ICSI den enda chansen för oss.
    Är inne i ivf cirkusen nu men har ändå inhandlat Zink, Folsyra och kosttilskott för honom (apoteket) , hoppas att dem boostar ngt iaf. Lycka till!

Svar på tråden "Riktlinjer" när mannen har få spermier