Två döttrar och en son skrev 2012-06-07 14:49:27 följande:
Ja gör det!
Det vet man faktiskt har betydelse både för mannens och kvinnans fertilitet.
Annars är det zink + folsyra-tillskott till mannen som är bevisat bra för antal och rörlighet, men det vet du ju redan.
Ja som sagt så behöver det inte spela någon roll alls ifall det är ett lågt antal spermier om istället
många av dem är levande, rörliga och en stor del simmar snabbt framåt samtidigt som bara en mindre del är missbildade.
Just att det är fyra olika parametrar man måste räkna med (antal, levande, rörlighet och utseende) så är det inte helt enkelt att beräkna sannolikhet för spontan graviditet per ägglossning....
Dessutom varierar ju också dessa siffror en hel del över tid så det behöver ju inte konstant vara just t ex 25 milj/ml och 10% normala... Troligtvis blir det ingen enorm förändring på alla parametrar men lite olika kan det ju bli så att chansen kan öka/minska ett par procent.
Hur länge har ni försökt?
Jag skulle satsa på var 3.e dag under dina fertila dagar om ni har möjlighet och lust då...
Det här kan ni ju prova om ni vill!
www.profertil.eu/fileadmin/profil/Prof_SWE_4-...
Ni har troligen hyfsat bra chanser till graviditet så det är bara att inte ge sig. Till slut sitter det...
vi hade ju sex i förrgår samt igår... kanske ska hoppa över idag och imorgon då... Mina äl-test började visa positivt igår och visar ju positivt än så när borde ägget släppa? Har molande värk till och från sedan igår och har aldrig haft det tidigare... Ett bra tecken förstår jag
Vi har försökt i snart 2 år
Saken är ju den att jag också har så oregelbunden mens att jag blir glad den gången mensen börjar av sig själv. Har inte ätit P-piller på 4 år så kroppen börjde ställt om sig om det skulle vara något sånt.
Jag har haft oregelbunden mens sedan jag fick den första gången så jag är ju nästan van vid detta nu...
Annars har jag bara bruna flytningar i flera veckor, sist höll de på i nästan 2 månader. Läkaren har sagt till mig att han inte tänker utreda mina flytningar heller. Det är normalt att ha mellanblödningar (inte enligt mig)
Men eftersom jag fått positiva ägglossningstester nu så borde mensen börja om 2 veckor? Eller ? Hoppas den håller sig borta och jag får ett positivt gravtest istället men inget jag hoppas för mkt på...
Jag läste någonstans att första spermaprovet är bara ett "basprov" andra provet är mer ingående... Stämmer det? För isf kanske läkaren inte har några siffror att ge mig när jag väl kommer fram och får prata med någon!!
Jag har försökt ringt gynekologiska mottagningen 3 gånger tidigare, fått slagit in mitt mobilnummer så skulle de ringa upp när det var min tur i kön. Ingen som ringde...
Idag gjorde jag ett nytt försök.
Klockan 13.50 ringde jag och fick höra : Det är för närvarande full i telefonkön. Vill du bli uppringd när det är din plats i kön tryck 1. Det gjorde jag och de har inte ringt än!! Och nu har telefontiden gått ut....
tredje gången det där händer för mig!!