• Anonym (Barnbidrag)

Han blir galen för att jag får barnbidraget. Psykopat?

bakgrund: vi har två tonåringar, varannan vecka. Pappan får ut ca 10.000 mer än mej i månaden och jag har fått barnbidraget till mej, två barn-ca 2.500:-.

Från barnbidraget dras varje månad ca 250x2 mobilräkn. Pappan säger att vi har en överenskommelse att jag SKA sätta över 600 till sparande till barnen varje månad.
     Det har vi inte kommit överens kom - det är något han bestämt.
     Jag har fört över det jag klarat av, d.v.s. ca 300 i månaden per barn på deras sparkonto. Alltså blir det över ca 550 kr per barn.
    De får 400 kr i månadspeng. Det som blir över går till barnförsäkring ca 80 kr /mån.

När man har varannan vecka så är det ju meningen att vi ska köpa vardagskläder var o en, men barnen klagar över att de aldrig får några kläder hos honom  så de plockar mej sig det de får hos mej. Samt att jag ofta får höra att "du har barnbidraget, det får du betala" - när det gäller större grejer som vinterskor, m.m.

Nu har jag sagt att ok, du får ta ett barnbidrag, men då måste vi ju dela på utgifterna oxå...  Eftersom vi inte kan prata med varandra så skrev jag ett mail.  Han tycker att jag ska betala mobilutgifterna eftersom det var jag som köpte dem samt valde abonnemang.
    Vad tycker ni? Ska jag ta kontakt med en jurist som kan förklara detta för honom eller ska jag behålla barnbidragen? Han reagerar alltid så här vad det än gäller. Det kan räcka med att jag frågar om vi kan dela på t.ex. fotbollsskor - så får jag ett sånt här svar tillbaka, med svordomar och om hur falsk och elak jag är....

Jag skrev:Vi måste ju dela på utgifterna om vi ska dela på barnbidraget. Nu är det så här. Att fortfarande när det gäller barnbidrag så går det till mamman och det är upp till mej om jag skriver över eller inte. Jag hade som förslag att lägga ihop båda barnbidragen och dra ifrån mobilräkningarna samt sparande till barnen, och dela på det som blir över. Samt att vi kommer överens om vem som ska köpa kläder och div. nödvändigheter till barnen. T.ex. att du köper till x och du till y? Förstår faktiskt inte varför du håller på som du gör?   Ska vi hålla på att bråka om pengar till vi dör?

Han skriver:
    Barnbidraget ska du jävlar skriva över omedelbart utan disskussion, det kommer att gå till barnen oavkortat, mer än det gör nu. Försök inte hota mej med att det är mamman som bestämmer, jävlar vad arg jag blir. DU KANSKE SKA BRYTA DET LÖFTET MED, SOM ALLT ANNAT DU SÄGER!!!!!
    FAN du gör mej galen, så jävla egoistisk och genomfalsk. En sak ska du ha jävligt klart för dej att barnen väntar på at få sina visakort vilket de ska få av mej och en ekonomisk uppfostran.
    Skriver du inte över nåt barnbidrag till mej kan jag inte ge dem visakortet, något som  DU OCKSÅ har lovat, men brutit som vanligt, säger så jävla dåliga och konstiga saker till barnen om pengar och jag har valt att vara tyst men nu får det fan vara nog. De genomskådar ju dej och dina påhopp och frågar mej, fan det är ju pinsamt.

Du har bland annat sagt att det dras pengar från ditt konto som du aldrig ser och då fattar jag att du syftar på autogiro, vad är det för jävla trams? Du vet väl exakt vad som dras från ditt konto eller har dju inte koll på det? Tror du barnen är dumma? Å vad ska jag säga när de frågar mej om vad du menar och att de inte alls tror att det funkar som du säger? Vill du jag ska säga som det är? Att du ljuger för dem och lurar dem på pengar? du finns inte.
    Barnbidraget skall skrivas över, de pengarna skall inte passera över ditt smutsiga konto, du ska fan inte ha makt över de pengarna jag kan ge barnen.
  • Svar på tråden Han blir galen för att jag får barnbidraget. Psykopat?
  • Anonym

Har Ni VV kan han själv ansöka om halva barnbidraget genom FK, ge honom Inte hela!! Har han ingens om helst rätt till...Hälsa honom bara att han kan ansöka om det själv, nu har FK ny regel, att föräldrarna kan dela på det genom dem

Läs:

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/separerar/delat_barnbidrag/!ut/p/b1/hdLbjqJAEAbgZ5kHULphOF02C8NBaEUOAjekFVDOLCjYPP06yVxtsm7d_clXqVSlmISJmKQjc3kl97LvSPOdEyGVWOAoCkRA8oAETNmQtS-Z1YVQeIH4BcA_CoG3_SZkTkxkXJanOjlXVVOPYEWliUCvRw8nMZvJsdzf1uUWH6JNdZ6lO7d5thVghdmh7dmmJLCwQjvyiHhlf7B8_CXtk9IKMmjq1ueF1yypVBYEx7is2kMX9I1eBWAWdjipccxdtVbJ8I7r5RhWUGhs12gNqiecXVS7gi84CZGLSCLz42fPN4v8504nJvmLIAECExo-dLFyVHf8D3h3yndD0IF9D1xRYLDRtzkTv5iYchAA-Zvpkg6AeQg4PUSsyL6Yz0TgM_UqOphrvR4r8NzhymG91XsCjYW-aoc4qOkkexBryxOsIfYql_rBRF95xZl9yMJjoCCVpXwdMhaTFPV2GMuZ3Id8nLZFP5Imy8ftlA9kzEcybrO8Iff0TMbuXGYjuTLhIX6I6mQuKvqVDq8PYCtcBE3pBvzEBg1P7S970022K0aesCzR_OAeInJ17ORxLI3rSTX8OlQHd6IDWiZxQ9zfAD4sYihyuldoRLlI5gsDc3d_L4cnXAtXJTvBiXS0JLqVKmPs9bfb3NrJsLlacsndAmZog9kWjlqhRitCHx9_AEtiAeI!/dl4/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/

• Lavish
    Jättekul skrev 2012-05-19 14:36:44 följande:
    Hur många barnbidrag kostar det inte att gå till en jurist med exet?

Jag skulle ge honom båda barnbidragen så kan han sköta allt.

Alternativt om ungarna är över 15+ ge dem barnbidraget och dra av ett par hundra till vinterkläder.
    Kan de spara samt handla det de ska ha. 
    Så kan man ju också göra. Han får stå för fickpeng, mobilabonnemang, sparande, försäkring och vinterkläder och får i gengäld barnbidragen.
  • Angels

Pappan vill att barnen ska lära sig att hantera pengar, inte sant?! TS lägger hela barnbidraget på barnen (mobil, försäkring, sparande). Ge pengarna till barnen så kan de göra vad sjutton de vill med pengarna så behöver ni ju inte bråka om att barnen inte får pengar... Pengarna går ju ändå till barnen som det ser ut idag och vill barnen då hellre lägga 600:- på sparande, så är det ju upp till dem. Glöm inte bara att dra barnförsäkringen först, för sånt är viktigt och inget barnen ska sköta själva.

Helt otroligt att man orkar bråka om pengar som redan går oavkortat till barnen!

• Anonym (Nelly)

Säg upp mobilabonnemangen och låt sedan pappan få båda barnbidragen. Han får sedan fixa med allt det praktiska eftersom han nu tycker du gör ett så dåligt jobb.

Fatta vad skönt för dej att slippa allt gnäll och tjat som kommer att komma från pappan.

Ring och säg:" Varsågod, ansvaret är ditt. Tack och go´natt."

• Themis

Skitenkelt som många skriver- låt honom ta barnbidragen och betala allt.

Förklara för dina tonåringar också att det är dags att deras pappa lär sig vad de kostar.

Det finns två saker man blir dum i huvet av: Det ena är att jobba, det andra är att inte jobba. /Themis
  • Anonym (Barnbidrag)
    Anonym (Nelly) skrev 2012-05-20 10:41:45 följande:
    Säg upp mobilabonnemangen och låt sedan pappan få båda barnbidragen. Han får sedan fixa med allt det praktiska eftersom han nu tycker du gör ett så dåligt jobb.

Fatta vad skönt för dej att slippa allt gnäll och tjat som kommer att komma från pappan.

Ring och säg:" Varsågod, ansvaret är ditt. Tack och go´natt."

Ja det vore så himla skönt, men då är det ju barnen som kommer i kläm... 
    En tanke jag haft är att de får ha mobilerna den veckan de är hos mej.---så får väl han köpa mobil som barnen kan ha under hans vecka..?

men det blir ju så himla larvigt och barnen skulle inte må bättre precis...
       Ibland har jag lust att bara ge upp, o betala mobiler -  
    men vad blir nästa grej vi blir osams om? Kan tänka mej att det blir att barnen inte får kläder hos honom och att det blir jag som köper det mesta... :(

Det känns ibland som det enda han tänker på är att köra över mej och bestämma.
    Alltså, vi bråkar om ca 1000 kr som ska gå till barnen!?? OCH som jag redan ger till barnen, men som han inte varit med och bestämt till vad det ska gå till, men som ändå är nödvändiga saker för barnen...!!Det är ju helt sjukt .

Han hatar mej 
  • Jättekul
    Anonym (Barnbidrag) skrev 2012-05-20 11:05:04 följande:
    Ja det vore så himla skönt, men då är det ju barnen som kommer i kläm... 
    En tanke jag haft är att de får ha mobilerna den veckan de är hos mej.---så får väl han köpa mobil som barnen kan ha under hans vecka..?

men det blir ju så himla larvigt och barnen skulle inte må bättre precis...
       Ibland har jag lust att bara ge upp, o betala mobiler -  
    men vad blir nästa grej vi blir osams om? Kan tänka mej att det blir att barnen inte får kläder hos honom och att det blir jag som köper det mesta... :(

Det känns ibland som det enda han tänker på är att köra över mej och bestämma.
    Alltså, vi bråkar om ca 1000 kr som ska gå till barnen!?? OCH som jag redan ger till barnen, men som han inte varit med och bestämt till vad det ska gå till, men som ändå är nödvändiga saker för barnen...!!Det är ju helt sjukt .

Han hatar mej 
    Barnen kommer ikläm vad du än gör. Ge honom barnbidragen. Sen om du får köpa kläder ibland iaf så är det att ha barn. Barn kostar.
  • olleolle

Förstår inte riktigt problemet. TS vill inte släppa kontrollen av barnbidraget?
    TS vill köpa saker till barnen som HON tycker är viktigt?

Lägg över hela barnbidraget på pappan då? Då är problemet löst.

Är det rimligt att man ska betala 250 kr/st i mobilräkning, varje månad till ett barn? Det låter väldigt mycket.
    Varför inte prata om den ekonomiska biten istället för att ena föräldern köper massa skit på eget bevåg?

Måste de ha en mobiltelefon som kostar 250 kr i månaden? Varför får pappan inte vara med och bestämma?
    Ni ska föreställa föräldrar. Samarbeta för tusan.
    Patetiskt.

• Anonym (stackare)

Jag tror inte det är pengarna det gäller för honom. Detta verkar bara vara en orsak till att bråka. Bråka INTE tillbaka om möjligt. Ignorera honom helt i denna fråga och ge honom INTE barnbidraget innan han själv bidrar ekonomiskt till sina barn. Jag tror inte han vill lösa denna fråga och om den skulle (mot förmodan) bli löst kommer han hitta på något annat att bråka om.VIssa människor känner sig alltid orättvist behandlade genom hela livet och tänker först och främst på sig själva. Det är en brist hos dem som du inte kan göra något åt!

Sluta bidra med näring till hans fåniga bråk och hoppas på att du på så sätt får slut på bråket. Be sedan sinnesrobönen varje gång han försöker tömma dig på energi. Tänk på positiva saker istället för på detta som han han vill få dig att tänka på.

När han agerar på detta sätt är han en energitjuv. Du kan själv bestämma hur mycket energi han får suga ur dig.

Var inte lika barnslig som han. Du verkar vara mycket mognare. Ha överseende med hans dumma beteende och tänk att han inte kan bättre!

• Anonym

Bor barnen lika mycket hos båda föräldrarna och föräldrarna har gemensam vårdnad så anser jag att barnbidraget ska delas 50-50 samt alla utgifter för barnen, kläder, skor, aktiviteter, försäkringar, mm här har var det problemet att det inte gick att komma överens öht så det blev enkelt skrev över barnbidraget 50-50 och står för kostnaderna själv den perioden barnen är hos mig resterande skiter jag fullständigt i. Jag koncentrerar mig på barnen, vi har en ekonomisk planering genomgång varannan vecka då vi diskuterar all inköp och utgifter under min boende period och barnen är glada över att det fungerar hos oss men i det andra hemmet med andra föräldern fungerar inte någonting men jag kan inte göra annat än att nonchalera det, så länge barnen inte blir misshandlade och missvårdade så är jag nöjd, slipper ju allt tjafs med ex och sambon!!

• hymafr
    olleolle skrev 2012-05-20 11:17:25 följande:
    Förstår inte riktigt problemet. TS vill inte släppa kontrollen av barnbidraget?
    TS vill köpa saker till barnen som HON tycker är viktigt?

Lägg över hela barnbidraget på pappan då? Då är problemet löst.

Är det rimligt att man ska betala 250 kr/st i mobilräkning, varje månad till ett barn? Det låter väldigt mycket.
    Varför inte prata om den ekonomiska biten istället för att ena föräldern köper massa skit på eget bevåg?

Måste de ha en mobiltelefon som kostar 250 kr i månaden? Varför får pappan inte vara med och bestämma?
    Ni ska föreställa föräldrar. Samarbeta för tusan.
    Patetiskt.
    Skulle bli jätteglad för tips om var man kan hitta billigare abonnemang. Givetvis med fria eller iaf många sms (för det är det som tonåringar använder telefonerna till)
  • vetvadjagvill

NI har ju stora barn.

Sluta diskutera med honom.. du behöver förmodligen inte kommunicera med honom alls om det ligger på den nivån.
    Säg till barnen att han ska betala han med...

och svara inte på hans mail och sms och telefonsamtal.

barnbidraget är ditt enligt lag  trots att ni har vv boende.

så inget att diskutera.

• olleolle
    vetvadjagvill skrev 2012-05-21 18:42:35 följande:
    NI har ju stora barn.

Sluta diskutera med honom.. du behöver förmodligen inte kommunicera med honom alls om det ligger på den nivån.
    Säg till barnen att han ska betala han med...

och svara inte på hans mail och sms och telefonsamtal.

barnbidraget är ditt enligt lag  trots att ni har vv boende.

så inget att diskutera.

Ja, det lät ju som ett bra och vuxet beslut. Sluta prata med den andra föräldern, det kommer säkert lösa alla problem?
    Låt barnen föra budskap fram och tillbaka och medla?

Eller så sätter man sig ner och pratar om det som gäller barnen. Ska de ha mobiltelefon så ska väl bägge föräldrarna vara med och bestämma om det?
    Det drabbar ju bägge ekonomiskt.
    Varför ska en förälder köpa massa skit och sedan vägra dela med sig av barnbidraget?

Det är lustigt..man kan idka könsumgänge och avla barn hur lätt som helst, men man kan inte prata med varandra?
  • Anonym (stackare)
    olleolle skrev 2012-05-23 12:01:09 följande:
    Ja, det lät ju som ett bra och vuxet beslut. Sluta prata med den andra föräldern, det kommer säkert lösa alla problem?
    Låt barnen föra budskap fram och tillbaka och medla?

Eller så sätter man sig ner och pratar om det som gäller barnen. Ska de ha mobiltelefon så ska väl bägge föräldrarna vara med och bestämma om det?
    Det drabbar ju bägge ekonomiskt.
    Varför ska en förälder köpa massa skit och sedan vägra dela med sig av barnbidraget?

Det är lustigt..man kan idka könsumgänge och avla barn hur lätt som helst, men man kan inte prata med varandra?
    Och vad är du för besserwisser som har rätt att döma folk?

Om du är så perfekt får du ändå öva LITE på ödmjukhet. Livet är inte så j-a enkelt jämt för alla människor. Om ditt liv är enkelt o bra var tacksam och kolla in några andra trådar som handlar om något mer lättsamt är du snäll!   
  • Tina69

Tänk på att om du skriver över barnbidraget på exet, så är det näst intill omöjligt att få tillbaka det om det blir nån förändring i framtiden!

• Anonym

Har man barnen 50-50 så ska man dela allt 50-50 !! Utgifter och intäkter, enkelt men vissa tror att man kan behålla barnbidraget för sig själv!

• Anonym
    Anonym skrev 2012-07-13 12:48:51 följande:
    Har man barnen 50-50 så ska man dela allt 50-50 !! Utgifter och intäkter, enkelt men vissa tror att man kan behålla barnbidraget för sig själv!

Nej. Man ska försörja barnen efter förmåga. Ts förmåga ökar med barnbidragen, så mannen tjänar också på det.
  • FraYo

För miig är de en gåta hur pappan kan prioritera pengar framför att unna sina barn kläder mm.

Varför ens bråka om man har 10 papp mer varje månad?

Hur fan orkar folk låta barnen hamna som nr två.
    Pengar nr ett.

Sjukt.

Svar på tråden Han blir galen för att jag får barnbidraget. Psykopat?