• Cillat

Dåligt bemötande på fretilitetsenheten huddinge

Är det fler än vi som blivit dåligt bemötta på Huddinge? Nya läkare varje gång som inte verkar ha någon koll. De ger fel medicin som vi måste betala för mm mm.

• Svar på tråden Dåligt bemötande på fretilitetsenheten huddinge
  • Bonsaiii

Oj nej men fy då! Det var tråkigt att höra :( När jag donerade ägg där 2007 så var de hur toppen som helst.

• villsågärna38

Nej men va trist! Då förstår jag om du är besviken. Vi har gått där i flera år och gjort äggdonationsbehandlingar. Har fått jättebra stöd och bra bemötande av framförallt Kristina som är koordinator och sjuksköterska. Har väl träffat nån läkare som inte var på topp men överlag har de också varit bra och trevliga. Har nog haft tur som inte träffat så många olika läkare heller. Om du gör äggdonation, be att få tid till Margareta Fridström, hon är jättebra. Kram

• Caspianne

Tyvärr verkar det svenska universitetssjukhusen göra ÄD lite på 'löpande band'.
    Dvs det är olika läkare hela tiden. Mitt tips, som har varit i IVF/ÄD-svängen under många år, är att se till att du har en koordinator som är kunnig och som du har förtroende för. Det underlättar!

• Cillat

Ja visst är de trevliga men det verkar inte ha någon koll. Min sambo har har testikelcancer och har därför nedfrysta spermier men varje gång säger de och skriver i brev att när det är dags ska ha lämna spermier. Ganska förnedrande för honom att gång efter gång säga att han bara har frysta. Man indrar ju hur det blir när det är dags, om de tinat hans spermier eller tror att han ska lämna färska ?!?!

• villsågärna38
    Cillat skrev 2012-05-22 17:43:04 följande:
    Ja visst är de trevliga men det verkar inte ha någon koll. Min sambo har har testikelcancer och har därför nedfrysta spermier men varje gång säger de och skriver i brev att när det är dags ska ha lämna spermier. Ganska förnedrande för honom att gång efter gång säga att han bara har frysta. Man indrar ju hur det blir när det är dags, om de tinat hans spermier eller tror att han ska lämna färska ?!?!

Då förstår jag, trist att de inte kan ha koll på en så viktig sak. Det måste väl stå i er journal så det kan ju inte vara så svårt.
  • Bonsaiii

Så tråkigt att han upplever det förnedrande. Hur kommer ni göra när barnet är fött, berätta att ni fått hjälp på traven eller inte säga ngt om det?
    Min sambo har nämligen haft testikel cancer och när det upptäcktes hade spermieproduktionen lagt av så det fanns inget att frysa in... Vi fick donation och berättar öppet om det. Han upplever det inte som ett dugg förnedrande.

• Caspianne

Min kille har också testikelcancer, och det var samma sak för oss inför ÄD.
    De skrev i brev och sa vid all info att han skulle lämna sperma. Återigen: löpande band-principen, samma mallar/ infobrev  skickas till alla.

Som tur är så tar min sambo det väldigt bra och tycker inte heller det är förnedrande. 

• Thyra

Hejsan!

Jag har själv mottagit 4 st äggdonationer på fert. i Huddinge.

Min erfarenhet är mycket densamma som beskrivs ovan. Tyvärr olika läkare vid både ultraljud och vid insättning och uppföljning. Jag kritiserade dem för detta och då menade de att detta är ett "mål" de arbetar emot, men att det inte alltid är lätt att tilldela samma läkare. Jag skulle säga att deras mål är en pappersprodukt, inget mer. Försök så långt det går att begära den läkare ni fått bra kontakt med.

Jag fick gång på gång berätta att vi gör äggdonation, hur många insättningar etc. etc.

Jag hade nog alla ifrån Dr Gergy, Ramirez, Fridström, och någon överläkare. Jag hade en läkare som tyvärr hade lite dålig svenska, vilket han inte kunde rå över, men det var nog inte rätt person att meddela att resterande av våra  frysförvarade ägg inte klarade upptining.

Tyvärr fick vi även en arrogant man i övre medelåldern med lite dialekt. Han skulle nog hellre bara suttit i ett labb och forskat.

Efter insättning var han ganska otydlig vad gäller långtidsodlingen vilket jag då tolkade som att äggkvaliteten på resterande inte klarade infrysning - vilket blev fallet. Dessutom var han otrevlig på vårt återbesök, vi var något sena och då hade han absolut inte tid, han hade ju annat att göra. Jag antar att ett besök är minst 30 min och vi var väl 10-15min sena. Jag hade förstått om bemötande varit annorlunda, men till slut sa han argt men kom in då! Jag snabbade på UL och vill bara därifrån, ställde inga frågor, men då hade han ändrat sig och tyckte att jag (typ lilla gumman) skulle ta det lungt. Härskartekniker...grrrr

Förlåt om jag spyr galla. Tyvärr var det detta försöket som vi blev gravida på, hade så önskat att det var en mer sympatisk person vi hade mött. 

Tack o lov finns koordinatorn Kristina där hon är guld värd. Hon ordnade ett till UL med en kvinnlig läkare så vi fick en bättre erfarenhet att för första gången se det som växte i magen :)

Kram på er, och lycka till!

• Bonsaiii

Så många vi är som tycker om Kristina! Vi borde skicka en ask choklad till henne. Tänk att hon är så snäll, kunnig och varm trots sura medarbetare. Hon kämpar säkert varje dag!

• Thyra
    Bonsaiii skrev 2012-05-29 11:37:21 följande:
    Så många vi är som tycker om Kristina! Vi borde skicka en ask choklad till henne. Tänk att hon är så snäll, kunnig och varm trots sura medarbetare. Hon kämpar säkert varje dag!
    Av mig fick hon en julblomma :) Hon är verkligen värd att uppmärksammas!
  • Mettebus

Mig nöp de i sidan vid första besöket o ch konstaterade torrt att "lite trivselvikt i all ära med ett BMI på 29 är väl ändå att ta i". Sen, vid andra försöket tror jag, var det nån form av praktikant som skulle ta ut äggen; hon hade ialla fall minimal erfarenhet av detta, stack och hade sig så att jag skrek av smärta trots all smärtlindring, bloden spröt och jag tjöt. När hon slutligen gav upp/blev bortmotad gick det inta att få ut fler ägg, så vi fick glatt nöja oss med de tre som hon lyckats slita ut innan det blev outhärdligt. Urkassa eftersamtal, ingen empati, ingen koll. Hade jag vetat detta hade vi inte köat hit utan bara kört privat, oavss kostnadsbiten! Vi är ännu barnlösa.

Svar på tråden Dåligt bemötande på fretilitetsenheten huddinge