Alby skrev 2012-05-15 16:59:18 följande:
Gör inte lustgasen att bäbisen blir alldeles snurrig?
Nej, lustgasen påverkar inte bebisen!
FabulousMom skrev 2012-05-06 21:58:03 följande:
Min första förlossning tog 4 timmar från att jag kom in tills han föddes. Jag födde helt utan smärtlindring, varken medicinsk eller något annat. Jag är supernöjd med förlossningen och planerar att försöka föda utan smärtlindring även denna gången. Samtidigt är jag öppen för att ta smärtlindring om jag inte känner att jag klarar av det. Jag kommer att förbereda mig mycket med att läsa på om profylax, dykmetod och jag ska försöka få tag på boken "föda utan smärta". Jag kommer eventuellt ha en doula med mig också som är inläst på samma metoder som jag och kan stötta mig i de olika momenten.
Både profylax och dykmetoden är toppen tycker jag.
En annan bra bok är Susanna Heli´s - föda utan rädsla som ger många goda verktyg att hantera förlossningen, smärtlindring och allt. Såklart jag tycker du ska ha med en doula

bara det i sig är smärtlindrande. Doulaeffekten visar på en mängd olika effekter bla:
Antalet kejsarsnitt med 50%
Förlossningens längd med 25%
Behovet av medicinsk smärtlindring med 30%
Önskemål om ryggbedövning med 60%
Sparriz skrev 2012-05-17 07:52:30 följande:
Har hunnit funderat en hel del och även kommit över en bra bok om att möta förlossningssmärtan. Börjar känna mig lite lugnare. Har dessutom haft så fruktansvärt ont av min foglossning och sammandragningar så länge nu att jag börjar känna att snart spelar de ingen roll vad som händer. jag vill bara att den ska ut snart!!
Har i allafall tagit ett snack med barnmorskan och vi bokade in ett extra långt möte nästan gång. då ska vi gå igenom min förra förlossning och diskutera vad jag vill ha ut av den som kommer. jag ska sluta vara "duktig" och låtsats och inte säga ifrån sånt som jag inte alls håller med om. ska tala om precis vad de är JAG vill och känner.
och skulle inte de här samtalet räcka så skulle jag få komma vidare till kurator eller dylikt:)
Bra att du tog "Mod" till dig och pratade med din BM, så tycker jag inte man gör, det har ju en del bieffekter så att "propsa" på någon ryggbedövning känns lite märkligt.
Hoppas du får förlossningen som du önskar, även om önskningarna kan ändra sig under förlossningens gång. Det viktiga är att familjen får föda på sina villkor
Lycka till!