• Sparriz

Bestämt mig att föda utan smärtlindring men...

Jag var nästan helt bestämd i början av graviditeten att denna gången skulle jag inte ta nåt annat än lustgas. sist så fick jag ryggmärgsbedövning som aldrig hann verka och de vill jag inte göra om.

Men så är de nästan så att min barnmorska övertalat mig att man kan be om ryggmärgsbedövning tidigt och nästan så att hon förespråkar de. Så nu har jag blivit alldeles velig. Jag vet ju att jag borde vara öppen för alternativ och ta de när de väl är dags.
    Men den enda lilla grejen som gjorde att jag kände lite kontroll och mindre rädd var att jag just hade bestämt mig om just den biten.
    Och även om jag hade "bestämt" mig så finns ju alltid chansen att ångra sig sen. Men nu känns de som att hon förstörde lite av min trygghet..

Skulle vilja höra lite från er andragångsföderskor som bestämt er att föda utan bedövning hur de gick för er. jag vet ju att alla födslar är olika. men få höra lite åsikter som kanske gör så att jag kan hålla fast vid de jag tänkte från början..

• Svar på tråden Bestämt mig att föda utan smärtlindring men...
  • MiniStumpan

Har haft två förlossningar utan någon bedövning alls. Första fl tog 4 1/2 timme från vattenavgång och hann bara vara inne på fl i 19 minuter innan sonen kom ut. Andra fl var helt annorlunda. Jag hade värkar var 10 minut i 2 dygn. Trots snabb första fl fick jag inte komma in. Skit ont gjorde det men jag hade läst lite om dyktekniken och försökte andas mig lugnt igenom varje värk. Fungerade väldigt bra tills den sista timman innan krystvärkarna började. Så det kan jag rekommendera att testa. När väl bebis sedan bestämde sig för att komma ut så tog det 7 minuter från första krystvärk. Så han föddes i badrummet hemma :). Men som sagt...jag tycker att lugna, kontrollerade andningar fungerade förvånansvärt bra för mig. trots 2 jobbiga dygn av återkommande smärta så var det ändå uthärdligt. Men jag ska även säga att om jag hade fött andra gången inne på fl så var tanken att jag skulle testat lustgas och ev kvaddlar så jag är ingen motståndare till värklindring. Men vill man testa utan så ge det ett försök. Är ju inte värre än att man kan ändra sig när man väl är inne på förlossningen. :) Lycka till

• Sparriz

Har hunnit funderat en hel del och även kommit över en bra bok om att möta förlossningssmärtan. Börjar känna mig lite lugnare. Har dessutom haft så fruktansvärt ont av min foglossning och sammandragningar så länge nu att jag börjar känna att snart spelar de ingen roll vad som händer. jag vill bara att den ska ut snart!!

Har i allafall tagit ett snack med barnmorskan och vi bokade in ett extra långt möte nästan gång. då ska vi gå igenom min förra förlossning och diskutera vad jag vill ha ut av den som kommer. jag ska sluta vara "duktig" och låtsats och inte säga ifrån sånt som jag inte alls håller med om. ska tala om precis vad de är JAG vill och känner.

och skulle inte de här samtalet räcka så skulle jag få komma vidare till kurator eller dylikt:)

• Ellani
    Alby skrev 2012-05-15 16:59:18 följande:
    Gör inte lustgasen att bäbisen blir alldeles snurrig?
    Nej, lustgasen påverkar inte bebisen!  
    FabulousMom skrev 2012-05-06 21:58:03 följande:
    Min första förlossning tog 4 timmar från att jag kom in tills han föddes. Jag födde helt utan smärtlindring, varken medicinsk eller något annat. Jag är supernöjd med förlossningen och planerar att försöka föda utan smärtlindring även denna gången. Samtidigt är jag öppen för att ta smärtlindring om jag inte känner att jag klarar av det. Jag kommer att förbereda mig mycket med att läsa på om profylax, dykmetod och jag ska försöka få tag på boken "föda utan smärta".  Jag kommer eventuellt ha en doula med mig också som är inläst på samma metoder som jag och kan stötta mig i de olika momenten.
    Både profylax och dykmetoden är toppen tycker jag.
    En annan bra bok är Susanna Heli´s - föda utan rädsla som ger många goda verktyg att hantera förlossningen, smärtlindring och allt. Såklart jag tycker du ska ha med en doula bara det i sig är smärtlindrande. Doulaeffekten visar på en mängd olika effekter bla:
    Antalet kejsarsnitt med 50%
    Förlossningens längd med 25%
    Behovet av medicinsk smärtlindring med 30%
    Önskemål om ryggbedövning med 60% 
    Sparriz skrev 2012-05-17 07:52:30 följande:
    Har hunnit funderat en hel del och även kommit över en bra bok om att möta förlossningssmärtan. Börjar känna mig lite lugnare. Har dessutom haft så fruktansvärt ont av min foglossning och sammandragningar så länge nu att jag börjar känna att snart spelar de ingen roll vad som händer. jag vill bara att den ska ut snart!!

Har i allafall tagit ett snack med barnmorskan och vi bokade in ett extra långt möte nästan gång. då ska vi gå igenom min förra förlossning och diskutera vad jag vill ha ut av den som kommer. jag ska sluta vara "duktig" och låtsats och inte säga ifrån sånt som jag inte alls håller med om. ska tala om precis vad de är JAG vill och känner.

och skulle inte de här samtalet räcka så skulle jag få komma vidare till kurator eller dylikt:)
    Bra att du tog "Mod" till dig och pratade med din BM, så tycker jag inte man gör, det har ju en del bieffekter så att "propsa" på någon ryggbedövning känns lite märkligt.
    Hoppas du får förlossningen som du önskar, även om önskningarna kan ändra sig under förlossningens gång. Det viktiga är att familjen får föda på sina villkor
    Lycka till! 
  • mammsen

Jag födde mitt första barn med bara lustgas! och jag vill göra det igen! 

Jag kan hänvisa dig till Barnmorskebilens blogg i GBG som skriver mycket om naturlig förlossning. Ur både faktasynpunkt och ur barnmorskors synvinkel. De jobbar både innom den "vanliga" förlossningsvården samt som hembarnmorskor som håller i hemförlossningar dessutom har flera av dem arbetat i många fattiga länder och har därför så mycket mer kunskap om naturliga förlossningar som många värkar tycka är lite "konstigt" idag.. Kolla in där! Jag har fått massor av trygghet inför min nästa förlossning av deras blogg! Jag var inte rädd innan men jag känner mig tryggare nu och är inte så osäker, förstår du hur jag menar??

http://barnmorskebilen.wordpress.com/ 

• mammsen
    Alby skrev 2012-05-15 16:59:18 följande:
    Gör inte lustgasen att bäbisen blir alldeles snurrig?
    Nej, lustgasen påvärkar inte barnet! Det är bevisat. Jag födde med lustgas och min dotter hade apgar poäng 10 när hon föddes och var väldigt pigg och kry :)
  • Sparriz

ska kolla in bloggen! tack för tipset. börjar närma sig nu.. 26 dagar kvar. hälften av dagarna ser jag nästan fram emot förlossningen med spänning. medans andra dagar känner jag att jag får panik och ångest bara jag tänker på de..

• PetraD

Hade smärtlindring vid första.
    Hade inget bestämt till nästa, tänkte nog att får se hur det blir och vad som behövs...
    Hann inte med något vid de tre nästa. Och det gick jättebra

• lerumstessan

Kan som många andra här verkligen rekommendera en doula att ha med sig under förlossningen. Jag är själv nyutbildad doula och svarar gärna på frågor om någon har! Lycka till, det kommer gå kanon!

~¤~Ally 090617 Eddy 110205~¤~ jagochyna.blogspot.com/
  • Sparriz

17 dagar kvar då..  nedräkning nu:) Har fått skrivit en bra förlossningsplan där jag har tagit upp att jag vill bli peppad att låta bli eda den här gången. känner inte lika mycket panik över de som väntar. men de är nog för att jag har så fruktansvärt ont och bara vill att de ska hända nu:)

• Lillaskrutt

Jag födde utan bedövning, och ska göra likadant med den lille i magen den här gången! Tyckte det va helt ok, gjorde såklart ont, men det gör det nog med epd också antar jag:)! Kör på, det kommer gå jättebra! Jag brukar alltid tänka på alla kvinnor i världen som föder i små hyddor ute på nån savann i 35 graders värme liggandes på bar mark, då känns allt mycket bättre i den varma sköna sängen:)

• Tjejan83
    MiniStumpan skrev 2012-05-15 22:33:16 följande:
    Har haft två förlossningar utan någon bedövning alls. Första fl tog 4 1/2 timme från vattenavgång och hann bara vara inne på fl i 19 minuter innan sonen kom ut. Andra fl var helt annorlunda. Jag hade värkar var 10 minut i 2 dygn. Trots snabb första fl fick jag inte komma in. Skit ont gjorde det men jag hade läst lite om dyktekniken och försökte andas mig lugnt igenom varje värk. Fungerade väldigt bra tills den sista timman innan krystvärkarna började. Så det kan jag rekommendera att testa. När väl bebis sedan bestämde sig för att komma ut så tog det 7 minuter från första krystvärk. Så han föddes i badrummet hemma :). Men som sagt...jag tycker att lugna, kontrollerade andningar fungerade förvånansvärt bra för mig. trots 2 jobbiga dygn av återkommande smärta så var det ändå uthärdligt. Men jag ska även säga att om jag hade fött andra gången inne på fl så var tanken att jag skulle testat lustgas och ev kvaddlar så jag är ingen motståndare till värklindring. Men vill man testa utan så ge det ett försök. Är ju inte värre än att man kan ändra sig när man väl är inne på förlossningen. :) Lycka till
    Låter väldigt likt mina erfarenheter!! 
    Första förlossning tog 5 h från värkstart, var inne på sjukhuset i 2,5 h, det tog 1 h att krysta ut bebis. Var 7 cm öppen när jag kom in, 10 cm en timme senare och sen tog krystningen ca 1 h som sagt. Hade bara lustgas, som jag testade, men inte gillade inte, så i princip utan smärtlindrig. Gjorde förjävligt ont, men gick ändå strålande.

Andra förlossningen hade jag grymma förvärkar som kom och gick fr o m ca v 36. Dottern föddes i v 39+0, hade då haft regelbundna värkar i ca ett dygn. Klockade inte då jag trodde att det bara var förvärkar, men de kom ca var 10e minut och gjorde väldigt ont. Sista timmarna eskalerade de snabbt och dottern föddes i bilen på väg till sjukhuset! Ingen smärtlindring alls, inte ens alvedon. Gjorde förjävligt ont igen, men för mig är det det som passar bäst.  
  • Tjejan83

Kan tillägga att med första barnet tog de hål på hinnorna precis innan det var dags att krysta.
    Med dottern gick vattnet i bilen, krystvärkarna satte då igång och hon föddes 15 min efter vattenavgång, trots att jag försökte hålla emot. Hade nog gått ännu snabbare om jag krystat, nu krystade jag som sagt inte utan livmodern "krystade" självt ut barnet. 

• Sparriz

oj. blir lite nervös när man hör hur fort de kan gå..  vill gärna hinna in på förlossningen först:) har funderat lite på de här att ta sig dit också. har ju från början tänkt att man ringer ju sjukresor..  men om man känner att de kanske kommer gå supersnabbt ändå. kan man ringa ambulans istället? sambon har inget körkort så att ta egen bil är inget alternativ.

• MiniStumpan

Känner du att bebis är på väg då ringer du såklart ambulans :) Det gjorde min man men de hann ju i och för sig inte komma i tid ändå utan kom 5 minuter efter sonen var född och jag måste faktiskt säga att det var en drömförlossning trots allt. Skulle det gå fort för dig denna gången så ska du veta att man fixar det bättre än man tror :) Lycka till

• Lääängtar

Med första var jag öppen för olika smärtlindring, men ville inte ha ryggmärgsbedövning eftersom jag tycker det låter otrevligt att få en spruta i ryggraden:p Fick PCB som jag klarade mig med. Det var en väldigt lång förlossning och stor unge.

Andra gången tänkte jag klara mig helt utan. När vi kom in och jag låg i ctg kurvan började jag ångra mig och funderade på att ta PCB igen men när BM kollade mig så var jag helt öppen så jag klarade mig helt utan bedövning den gången och jag är jättestolt över mig själv efteråt:)

junimamma.blogspot.com 21 år, fru & mamma till två
  • Lillaskrutt
    Sparriz skrev 2012-05-05 21:05:23 följande:
    Jag var nästan helt bestämd i början av graviditeten att denna gången skulle jag inte ta nåt annat än lustgas. sist så fick jag ryggmärgsbedövning som aldrig hann verka och de vill jag inte göra om. Men så är de nästan så att min barnmorska övertalat mig att man kan be om ryggmärgsbedövning tidigt och nästan så att hon förespråkar de. Så nu har jag blivit alldeles velig. Jag vet ju att jag borde vara öppen för alternativ och ta de när de väl är dags. Men den enda lilla grejen som gjorde att jag kände lite kontroll och mindre rädd var att jag just hade bestämt mig om just den biten. Och även om jag hade "bestämt" mig så finns ju alltid chansen att ångra sig sen. Men nu känns de som att hon förstörde lite av min trygghet.. Skulle vilja höra lite från er andragångsföderskor som bestämt er att föda utan bedövning hur de gick för er. jag vet ju att alla födslar är olika. men få höra lite åsikter som kanske gör så att jag kan hålla fast vid de jag tänkte från början..

Hur gick det TS?? Mår ni bra? Ge mig en update:))
Svar på tråden Bestämt mig att föda utan smärtlindring men...