• Busbellan

    utematte, aktiviteter med addition?

    Någon som är bra på det här med utematte? Jag skulle behöva förslag på lite aktiviteter Dels hade jag tänkt göra några aktiviteter som har med tiokompisarna att göra men vill också gärna ha tips på aktiviteter som tränar addition upp till 20. Någon med tips och idéer?


    Mamma till Nora, August och Ella
  • Svar på tråden utematte, aktiviteter med addition?
  • Punkster

    Pinnar, kottar, stenar! Glad

    Låt barnen leta efter eget naturmaterial som symboliserar de tal de ska räkna ut, t.ex. 9+6=15. 9 pinnar och 6 kottar. Det är väl det mest uppenbara.

    Man kan också leka lekar typ Sveda svans eller Kull för att öva tiokompisar.  

  • pandyb

    Det finns ett jättebra material som heter ute matematik! Goggla på det, jag har lånat ut mitt så jag kan tyvärr inte kolla vad förlaget heter!

  • Tuffen

    Räkna steg till garaget eller lekstugan eller dylikt? Sparka boll tillsammans och räkna poäng? Kasta gris? Klättra en tredjedel upp i trädet? Fylla hinkar med vatten (hel, halv osv)? 

  • Busbellan
    caliningrad skrev 2012-05-15 10:09:10 följande:
    Kop Kumon additionsbocker, eller Singapore bockerna (sgbox.com) och plugga ute.

    Är säkert bra men vi ska inte använda oss av böcker utan hela idén med utematten är att konkret material ska användas sånt som finns i närheten och barnen ska få använda hela kroppen
    Mamma till Nora, August och Ella
  • caliningrad

    En fråga bara.
    Varför funderar svenska lärare så mycket på nya sätt att undervisa hela tiden (i-pad läsning, utematte osv)  istf att fokusera på sina ämnekunskaper och fördjupa dom?

    De lärare som jag hade under min skolgång (i ett annat land än Sverige) var antingen bra eller dåliga, och det berodde enbart på deras ämnekunskaper.

    De lärare som  hade utestående ämnekunskaper är de enda jag kommer ihåg, eftersom de var briljanta akademiskt och det räckte att göra deras undervisning intressant.

    Så, det finns bara en förklaring: svenska lärare är så dåliga i sina ämnen att de måste hitta på experimentala sätt att fånga barnens uppmärksamhet.

    Jag är verkligen orolig om den svenska skolans framtid... Det pratas överhuvudtaget ALDRIG om hur bra/dåliga lärarna kan sina ämnen utan enbart om pedagogik...

     

  • strojes

    Det är väl jättebra att hitta på olika sätt att lära in saker. Att sitta still i en skolbänk en hel dag är inte så himla kul. Att kunna förlägga lite av undervisningen ute är väl jättebra. Att tex få in matten i vardagssituationer är ju jättebra.

    Skolan där min äldsta tjej går har utematte en fm i veckan. Hon går i förskoleklass så där handlar det mycket om att jämföra olika mängder osv. De har tex sorterat sig själva i led efter längd, grupperat sig efter givna siffror. Tror inte de använder sig av böcker alls ute utan använder materiell som finns runt omkring.

  • caliningrad
    strojes skrev 2012-05-19 17:06:15 följande:
    Det är väl jättebra att hitta på olika sätt att lära in saker. Att sitta still i en skolbänk en hel dag är inte så himla kul. Att kunna förlägga lite av undervisningen ute är väl jättebra. Att tex få in matten i vardagssituationer är ju jättebra.

    Skolan där min äldsta tjej går har utematte en fm i veckan. Hon går i förskoleklass så där handlar det mycket om att jämföra olika mängder osv. De har tex sorterat sig själva i led efter längd, grupperat sig efter givna siffror. Tror inte de använder sig av böcker alls ute utan använder materiell som finns runt omkring.
    Trist, trist, trist.

    Att barnen så gamla som 7 år inte ens lyckas sitta stilla och koncentrera sig, utan måste ha "kul". Och att de inte lärt sig tidigare sortera mängder. Och att de inte får tillfälle att öppna böcker.

    Är svenska barn dummare än andra, att man behöver anpassa ett helt skolsystem med "tricks" som används i vanliga fall bara med barn med inlärningsvårigheter? 
  • Busbellan
    caliningrad skrev 2012-05-19 17:59:18 följande:
    Trist, trist, trist.

    Att barnen så gamla som 7 år inte ens lyckas sitta stilla och koncentrera sig, utan måste ha "kul". Och att de inte lärt sig tidigare sortera mängder. Och att de inte får tillfälle att öppna böcker.

    Är svenska barn dummare än andra, att man behöver anpassa ett helt skolsystem med "tricks" som används i vanliga fall bara med barn med inlärningsvårigheter? 

    Även om barnen faktiskt fixar att sitta still, vad är så fel med att faktiskt ha kul medan man lär sig? Ju fler sinnen som är inblandade i inlärningen desto bättre sätter sig kunskapen.
    Och arbetar man ute i verkligheten så är jag övertygad om att barnen ser en större mening med de kunskaper de får och alltså också ser en större mening med att lära sig det 
    Mamma till Nora, August och Ella
  • strojes
    Busbellan skrev 2012-05-21 21:36:20 följande:
    Även om barnen faktiskt fixar att sitta still, vad är så fel med att faktiskt ha kul medan man lär sig? Ju fler sinnen som är inblandade i inlärningen desto bättre sätter sig kunskapen.
    Och arbetar man ute i verkligheten så är jag övertygad om att barnen ser en större mening med de kunskaper de får och alltså också ser en större mening med att lära sig det 
    Jag håller helt och hållet med dig!
Svar på tråden utematte, aktiviteter med addition?