Inlägg från: Busbellan |Visa alla inlägg
  • Busbellan

utematte, aktiviteter med addition?

Någon som är bra på det här med utematte? Jag skulle behöva förslag på lite aktiviteter Dels hade jag tänkt göra några aktiviteter som har med tiokompisarna att göra men vill också gärna ha tips på aktiviteter som tränar addition upp till 20. Någon med tips och idéer?

Mamma till Nora, August och Ella
  • Svar på tråden utematte, aktiviteter med addition?
  • Busbellan
    caliningrad skrev 2012-05-15 10:09:10 följande:
    Kop Kumon additionsbocker, eller Singapore bockerna (sgbox.com) och plugga ute.

Är säkert bra men vi ska inte använda oss av böcker utan hela idén med utematten är att konkret material ska användas sånt som finns i närheten och barnen ska få använda hela kroppen
  • Busbellan
    caliningrad skrev 2012-05-19 17:59:18 följande:
    Trist, trist, trist.

Att barnen så gamla som 7 år inte ens lyckas sitta stilla och koncentrera sig, utan måste ha "kul". Och att de inte lärt sig tidigare sortera mängder. Och att de inte får tillfälle att öppna böcker.

Är svenska barn dummare än andra, att man behöver anpassa ett helt skolsystem med "tricks" som används i vanliga fall bara med barn med inlärningsvårigheter? 

Även om barnen faktiskt fixar att sitta still, vad är så fel med att faktiskt ha kul medan man lär sig? Ju fler sinnen som är inblandade i inlärningen desto bättre sätter sig kunskapen.
    Och arbetar man ute i verkligheten så är jag övertygad om att barnen ser en större mening med de kunskaper de får och alltså också ser en större mening med att lära sig det 
Svar på tråden utematte, aktiviteter med addition?