• Anonym (rådlös)

Vägrar bajsa utan blöja och är 5 år gammal Vad göra?

Hej!
    Lägger in detta anonymt då jag inte vill lämna ut min lille kille. Han är 5 år fyllda och vägrar bajsa om han inte får göra det i blöja. Vi börjar tröttna svårt på detta nu; min man och jag. Vi vet att han kan (han har gjort det vid några tillfällen) men han vill bara inte. Han kan inte förklara varför och ingenting kan få honom att försöka. Såvitt jag vet har det inte hänt något märkligt eller jobbigt i samband med något toabesök. Men intresset är noll.

Tänkte bara höra om det finns någon som varit med om det hela själv och hur ni löste det. Eller om ni bara väntade ut ert barn? Tycker det är svårt att veta vad som är rätt och jag vill ju inte ställa till det för honom genom att tjata och ha mig. Vi har provat det mesta; till och med mutor/belöning. Men kanske finns det något annat fiffigt vi inte tänkt på.

• Svar på tråden Vägrar bajsa utan blöja och är 5 år gammal Vad göra?
  • Anonym (känner igen)
    Anonym (liten toaring) skrev 2012-04-12 10:39:31 följande:
    Köpte den på Babyproffsen eller om det var Babyland. Det bör finnas på närmsta "baby-kedja". Tror den kostade en 300 kronor, det var det definitivt värt!
    Tack! En sådan ska vi inhandla.
  • SIN74

Jag har inte läst hela tråden så om detta redan skrivits så bara bortse ifrån mina tankar.

Ibland kan detta bero på att det är läskigt när bajset lämnar kroppen och inget håller emot som blöjan gjort. Man kan då hålla emot med papper ett par gånger tills den nya känslan har blivit en vana.

Hoppas att det löser sig för era godingar!

• Anonym (känner igen)
    SIN74 skrev 2012-04-12 13:06:49 följande:

Jag har inte läst hela tråden så om detta redan skrivits så bara bortse ifrån mina tankar.

Ibland kan detta bero på att det är läskigt när bajset lämnar kroppen och inget håller emot som blöjan gjort. Man kan då hålla emot med papper ett par gånger tills den nya känslan har blivit en vana.

Hoppas att det löser sig för era godingar!

Det ska jag fråga mitt barn om hen kan tänka sig att gå med på. Hen vill gärna vara ifred när hen bajsar så det är inte säkert att det accepteras. Men det är värt att pröva. Jag kan tänka mig att det du beskriver passar bra på mitt barns situation - hen tycker att tanken på att bajsa i toaletten är otäck.
  • Anonym (rådlös)
    Sommarfjäril skrev 2012-04-11 07:55:56 följande:

Ja vi hade samma problem vår äldsta som vägra bajsa på toaletten fast hon var torr för övrigt sedan cirka 2,5 års ålder. Detta höll på tills hon var nästan fyra år. Det är tydligen inte så ovanligt fick jag veta.

För vår del löste det sig genom att vi släppte det helt, lät henne vara och slutade jämföra med andra jämnåriga barn. Då löste det sig av sig självt ganska snabbt.

Vi blev starkt avrådda av både BVC-sköterskan och förskolepersonalen att säga att blöjorna var slut, har man en hang-up kring detta så löser det sig inte genom en sådan sak. Det skapar bara mer problem och fixeringar hos barnet. Klyx ska du absolut INTE ge!

Tycker att 007, canmamma och Husis har bra råd till dig.

Skulle aldrig komma på tanken att ge klyx. Tycker också jag fått många bra råd och tips här. Nej, jag tror väl inte heller det är så fruktansvärt ovanligt men just nu är det ganska frustrerande. Försöker verkligen att låta bli att pressa honom men ibland blir man bara så trött på hela situationen. Det känns lite som att man verkligen behöver ta tag i det då det är något han dragits med en längre period nu och han visar inga som helst tecken på att bryta det själv. I övrigt har han "avbebisfierat" sig totalt; han är ju en stor kille, säger han. Men här är det tvärstopp.
  • Anonym (Signe)

Jag tycker att ni skall låta honom vara. Låt honom fortsätta att bajsa i blöja om han nu vill det. Tids nog kommer det att bli pinsamt för honom, och han kommer själv att vilja ta bort blöjan. Inget barn vill ju känna sig annorlunda än andra barn, och att vara t ex tolv år och åka på läger eller liknande och behöva ha med sig blöjor som kompisarna kan hitta i ryggsäcken är ju döpinsamt - det tror jag han känner själv!

• Anonym

Har bara läst ts
    Jag arbetar på förskola och vi har samma problem med en tjej som varit blöjfri i ett år men måste ha blöja när hon ska bajsa. Häromdagen kom de i byxorna i stället vilket knäckte henne men hennes föräldrar har nu slutat köpa blöjor och vi ska inte ge henne någon. De kommer ju att tvinga henne att gå på toaletten. De är kanske lite hårt men jag tror att de är den ända lösningen. 

Sen hade vi en gång en kille som bajsade i byxorna hela tiden och inte sa till. Tillslut satte vi upp ett papper på väggen med hans namn och han fick ett klistermärke varje gång han bajsade i toaletten problemet var borta på två veckor.    

• Anonym (rådlös)
    Anonym skrev 2012-04-12 19:24:12 följande:
    Har bara läst ts
    Jag arbetar på förskola och vi har samma problem med en tjej som varit blöjfri i ett år men måste ha blöja när hon ska bajsa. Häromdagen kom de i byxorna i stället vilket knäckte henne men hennes föräldrar har nu slutat köpa blöjor och vi ska inte ge henne någon. De kommer ju att tvinga henne att gå på toaletten. De är kanske lite hårt men jag tror att de är den ända lösningen. 

Sen hade vi en gång en kille som bajsade i byxorna hela tiden och inte sa till. Tillslut satte vi upp ett papper på väggen med hans namn och han fick ett klistermärke varje gång han bajsade i toaletten problemet var borta på två veckor.    

Han håller sig så han blir förstoppad om vi försöker tvinga honom bajsa utan blöja. Känns ju inte som om man vill lära honom att det gör ont att bajsa ovanpå allt annat.

Nr 2 låter som en bättre lösning; jag tror att nyckeln till det hela är att få barnet motiverat på ett positivt sätt. Men det är ju jag, det.  
  • Rik1

Hej ! Vi hade samma problem. Bara blöja som gällde. Man försökte hitta alla möjliga sätt, men till slut så.
    Såhär gjorde vi, och på BVC så antecknade hon detta och skulle lyfta det vidare för att möjligen kunna hjälpa andra.

Börja med att låta barnet sitta på.toa med blöjan på. Efter x antal gånger , så hade vi diskuterat att blöjan börjar bli lite väl liten nu.
    Och jag klippte hål i blöjan så att det ändå hamna i toan.
    Sedan gjorde jag hålet större för varje gång.
    Och till slut fanns de bara själva bandet runt midjan kvar !:) . Men det var dock väldigt viktigt att sätta på,  efter nån gång med "bara bandet" så kände hen själv att det behövs inge band längre. :) 

• Aniiee
    Rik1 skrev 2023-05-06 19:52:03 följande:

Hej ! Vi hade samma problem. Bara blöja som gällde. Man försökte hitta alla möjliga sätt, men till slut så.
    Såhär gjorde vi, och på BVC så antecknade hon detta och skulle lyfta det vidare för att möjligen kunna hjälpa andra.

Börja med att låta barnet sitta på.toa med blöjan på. Efter x antal gånger , så hade vi diskuterat att blöjan börjar bli lite väl liten nu.
    Och jag klippte hål i blöjan så att det ändå hamna i toan.
    Sedan gjorde jag hålet större för varje gång.
    Och till slut fanns de bara själva bandet runt midjan kvar !:) . Men det var dock väldigt viktigt att sätta på,  efter nån gång med "bara bandet" så kände hen själv att det behövs inge band längre. :) 

Förhoppningsvis bajsar killen inte i blöja längre när han är 17....
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • DaBrIn

Louise Hallin sa i en pod att det här problemet kan lösas genom att låta barnet vara och helt enkelt låta barnet sköta det själv. Säga till barnet att "blöjorna finns här, säg till när det behöver köpas nya, du är så stor nu att du klarar det här själv" typ. Och ha enda regeln att barnet tar på och av blöjorna själv och att det alltid ska göras i badrummet. Aldrig tjata eller säga att barnet är för stor för att ha blöja. Bara uppmuntra barnet som duktig som ansvarar och fixar det själv.

• Anonym (Undersköterskan)

Ni kan säga att blöjorna är slut och sedan lägga laxermedel i drickan när han inte vet om det för då kommer han inte kunna hålla sig och vara tvungen att välja toan eller byxan

Annars kan ni lägga klipulver i blöjorna och säga att när de kliar betyder det att han blivit förstor. Han kommer heller inte vilja använda blöjorna lägre för de Kommer vara jobbigt med kliandet

Hoppas mina tips kunde vara till hjälp

• DaBrIn
    Anonym (Undersköterskan) skrev 2023-05-06 21:34:28 följande:

Ni kan säga att blöjorna är slut och sedan lägga laxermedel i drickan när han inte vet om det för då kommer han inte kunna hålla sig och vara tvungen att välja toan eller byxan

Annars kan ni lägga klipulver i blöjorna och säga att när de kliar betyder det att han blivit förstor. Han kommer heller inte vilja använda blöjorna lägre för de Kommer vara jobbigt med kliandet

Vilka hemska råd! Känns elakt. 
  • Aniiee
    Anonym (Undersköterskan) skrev 2023-05-06 21:34:28 följande:

Jag hoppas att blöjorna är slut 11-12 år senare.
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (A-C)

Så jobbigt det är något låser sig för barnen. Har han blöja på natten också eller är det bara när han skall bajsa? Hur funkar det på förskolan? vågar han be om en blöja att bajsa i där?

Vi hade samma situation ser TS trots att vi provade alla tips som många kommit med i denna tråden så kom vi inte ett enda steg längre fram. När vårt barn skulle byta dagis avdelning och börja på stora avdelning där bara 5 åringar går tänkte vi det blir problem där va det ju ingen annan som använda blöja längre och på den avdelningen fanns heller inget skötbord. vi hade möte med personalen som jobbade på den avdelningen och en av pedagogerna sa till oss att sluta oroa oss att vi skulle gå hem berätta för vårt barn att vi inte kunde bestämma när, hur eller i vad hon skulle bajsa. 

jag satte mig ner med henne på kvällen och bad om ursäkt för att jag kanske hade "stressat" henne jag sa som pedagogen sagt att jag kan inte bestämma hur hon skall bajsa och att det kommer finnas blöjor på den nya avdelningen också inne på toaletten. jag sa att hon fick själv bestämma hur när och i vad hon ville bajsa. jag skulle aldrig mer tjata om att hon behövde prova på toaletten först osv. 

efter två dagar på nya avdelningen när jag hämtade henne på eftermiddagen kom hon springandes emot mig å sker "jag har bajsat i toaletten" efter det tog det ett par veckor innan hon vågade bajsa på toaletten även hemma. 

Nu är ju alla barn olika vi hade från start sagt att man bajsar på inne på badrummet så hon sa till fick på sig en blöja och stannade på badrummet tills hon var klar. vi kunde inte säga att blöjorna var slut då hon behövde dom på natten länge.

Hoppas det löser sig för er TS

Svar på tråden Vägrar bajsa utan blöja och är 5 år gammal Vad göra?