• Anonym (rådlös)

Vägrar bajsa utan blöja och är 5 år gammal Vad göra?

Hej!
    Lägger in detta anonymt då jag inte vill lämna ut min lille kille. Han är 5 år fyllda och vägrar bajsa om han inte får göra det i blöja. Vi börjar tröttna svårt på detta nu; min man och jag. Vi vet att han kan (han har gjort det vid några tillfällen) men han vill bara inte. Han kan inte förklara varför och ingenting kan få honom att försöka. Såvitt jag vet har det inte hänt något märkligt eller jobbigt i samband med något toabesök. Men intresset är noll.

Tänkte bara höra om det finns någon som varit med om det hela själv och hur ni löste det. Eller om ni bara väntade ut ert barn? Tycker det är svårt att veta vad som är rätt och jag vill ju inte ställa till det för honom genom att tjata och ha mig. Vi har provat det mesta; till och med mutor/belöning. Men kanske finns det något annat fiffigt vi inte tänkt på.

• Svar på tråden Vägrar bajsa utan blöja och är 5 år gammal Vad göra?
  • Anonym (007)

Jag har varit med om samma sak.
    Det som faktiskt fungerade för oss var att smygskaffa några blöjor som var liiite för små. Sedan förberedde vi barnet på att nu håller du på att ha växt ur dom största blöjorna. Då barnet "köpt" den tanken. så tog vi fram en mindre blöja hux flux en gång. Vi sa förstås inget.
    Barnet insåg då att denne verkligen växt och att det inte fanns större blöjor.
    Där ifrån gick det sedan ganska smidigt.  :)

Det kan ju fungera hos er också. 

• Anonym (liknande)
    Anonym skrev 2012-04-10 17:26:08 följande:
    Ge honom klyx om han håller sig då så han inte blir förstoppad.
    Skulle nog hellre sätta en blöja på barnet och låta honom bajsa. Klyx är ingen hit (vissa men inte alla mår bra av det) och om han blir dålig av klyx så blir det ett ännu värre problem.
  • canmamma

Förklara för honom att ni ska hjälpas åt att börja använda toaletten för att bajsa på och gå igenom vilka steg ni tycker verkar bra. Han kan gärna komma med egna förslag och ideer. Tex så kan ni börja med att bajs hör hemma på toaletten och när han ber om en blöja för att bajsa i (eller har han blöja på sig hela tiden? Då får ni nog komma på ett par extra steg) så går ni tillsammans in på toaletten och sätter på blöjan där och låter honom bajsa i rätt rum. 

Nästa steg kan vara att han får sitta på toaletten med blöjan på för att vänja honom vid konceptet. (Toalettlocket uppe eller nere? Se vad som funkar).

Jag har hört om dem som klippt ett hål därbak i blöjan så att barnet kan få blöja och toalett. Kommer man väl till steget där bajset hamnar direkt i toaletten så får ju killen känna på att det går så mycket fortare och smidigare att bara torka och spola ner istället för hela rengöringsprocessen som kommer med en bajsblöja. 

Sedan är det väl att lära sig torka sig själv och att använda olika toaletter och vad nu din kille verkar behöva stöd med. 

Se till att stegen är utmanande, men de ska inte vara särskilt svåra eller hemska. Särskilt de första små stegen ska vara så små att de inte är värda att bråka om och att han snabbt får lite positiv feed back. Precis som när man vill få ett barn att doppa huvudet under vatten så börjar man med en tå eller armbåge. 

• Anonym (rådlös)
    Anonym skrev 2012-04-10 17:26:08 följande:
    Ge honom klyx om han håller sig då så han inte blir förstoppad.

Kanske låter löjligt men jag känner att det skulle vara ett övergrepp. Han skulle definitivt inte gå med på det själv och jag tänker inte ge honom klyx under tvång. Helst vill jag ju att detta ska lösas på ett bra sätt så han faktiskt väljer själv att sluta bajsa i blöja och kan vara nöjd med det.

Själv blev jag tvingad att äta som liten och det tog lång tid innan jag kunde njuta av mat. Jag vill inte tränga in honom i ett hörn och ställa till med något liknande. SannaMac;s historia här ovanför känns rätt avskräckande.  
  • Anonym (rådlös)
    Anonym (007) skrev 2012-04-10 17:30:31 följande:
    Jag har varit med om samma sak.
    Det som faktiskt fungerade för oss var att smygskaffa några blöjor som var liiite för små. Sedan förberedde vi barnet på att nu håller du på att ha växt ur dom största blöjorna. Då barnet "köpt" den tanken. så tog vi fram en mindre blöja hux flux en gång. Vi sa förstås inget.
    Barnet insåg då att denne verkligen växt och att det inte fanns större blöjor.
    Där ifrån gick det sedan ganska smidigt.  :)

Det kan ju fungera hos er också. 

Det var ju lite småfiffigt.
  • Anonym (rådlös)
    canmamma skrev 2012-04-10 17:30:54 följande:
    Förklara för honom att ni ska hjälpas åt att börja använda toaletten för att bajsa på och gå igenom vilka steg ni tycker verkar bra. Han kan gärna komma med egna förslag och ideer. Tex så kan ni börja med att bajs hör hemma på toaletten och när han ber om en blöja för att bajsa i (eller har han blöja på sig hela tiden? Då får ni nog komma på ett par extra steg) så går ni tillsammans in på toaletten och sätter på blöjan där och låter honom bajsa i rätt rum. 

Nästa steg kan vara att han får sitta på toaletten med blöjan på för att vänja honom vid konceptet. (Toalettlocket uppe eller nere? Se vad som funkar).

Jag har hört om dem som klippt ett hål därbak i blöjan så att barnet kan få blöja och toalett. Kommer man väl till steget där bajset hamnar direkt i toaletten så får ju killen känna på att det går så mycket fortare och smidigare att bara torka och spola ner istället för hela rengöringsprocessen som kommer med en bajsblöja. 

Sedan är det väl att lära sig torka sig själv och att använda olika toaletter och vad nu din kille verkar behöva stöd med. 

Se till att stegen är utmanande, men de ska inte vara särskilt svåra eller hemska. Särskilt de första små stegen ska vara så små att de inte är värda att bråka om och att han snabbt får lite positiv feed back. Precis som när man vill få ett barn att doppa huvudet under vatten så börjar man med en tå eller armbåge. 

Nej, i övrigt är han torr. Men vi har försökt allt det där och det är tvärstopp. Annars är tanken jättebra; den funkar bara inte här.
  • LunaLunatic

Testat låta honom ha blöjan sittande på toa?

• Coyote

Jag tycker absolut att det är dags att vända sig till ett proffs på området, som kan hjälpa er klura ut vad det är för låsning han fastnat i. Snart börjar han ju förskoleklass och då kan det ju vara skönt för alla om han fått hjälp.

• canmamma
    Anonym (rådlös) skrev 2012-04-10 17:35:32 följande:
    Nej, i övrigt är han torr. Men vi har försökt allt det där och det är tvärstopp. Annars är tanken jättebra; den funkar bara inte här.
    Det låter som en pojke som vet vad han vill. Har han dessutom bra kontroll och sköter det i övrigt så kanske det är bättre att avvakta några månader (man riskerar ju alltid förstoppning och andra obehagliga sidoeffekter om man pushar för hårt) för att sedan pröva igen. Skulle ni kunna testa att ge honom mer och mer ansvar för bajsandet? Att snyggt ta av blöjan och torka och duscha själv? Såsmåningom så kommer han ju att hamna i en situation där det faktiskt är väldigt opraktiskt att bara bajsa i blöja. Hur gör han när ni är på besök eller semester?
  • Anonym (rådlös)
    LunaLunatic skrev 2012-04-10 17:44:10 följande:
    Testat låta honom ha blöjan sittande på toa?

Testat.
Svar på tråden Vägrar bajsa utan blöja och är 5 år gammal Vad göra?