• Anonym (rådlös)

Vägrar bajsa utan blöja och är 5 år gammal Vad göra?

Hej!
    Lägger in detta anonymt då jag inte vill lämna ut min lille kille. Han är 5 år fyllda och vägrar bajsa om han inte får göra det i blöja. Vi börjar tröttna svårt på detta nu; min man och jag. Vi vet att han kan (han har gjort det vid några tillfällen) men han vill bara inte. Han kan inte förklara varför och ingenting kan få honom att försöka. Såvitt jag vet har det inte hänt något märkligt eller jobbigt i samband med något toabesök. Men intresset är noll.

Tänkte bara höra om det finns någon som varit med om det hela själv och hur ni löste det. Eller om ni bara väntade ut ert barn? Tycker det är svårt att veta vad som är rätt och jag vill ju inte ställa till det för honom genom att tjata och ha mig. Vi har provat det mesta; till och med mutor/belöning. Men kanske finns det något annat fiffigt vi inte tänkt på.

• Svar på tråden Vägrar bajsa utan blöja och är 5 år gammal Vad göra?
  • Anonym (rådlös)
    canmamma skrev 2012-04-10 17:50:14 följande:
    Det låter som en pojke som vet vad han vill. Har han dessutom bra kontroll och sköter det i övrigt så kanske det är bättre att avvakta några månader (man riskerar ju alltid förstoppning och andra obehagliga sidoeffekter om man pushar för hårt) för att sedan pröva igen. Skulle ni kunna testa att ge honom mer och mer ansvar för bajsandet? Att snyggt ta av blöjan och torka och duscha själv? Såsmåningom så kommer han ju att hamna i en situation där det faktiskt är väldigt opraktiskt att bara bajsa i blöja. Hur gör han när ni är på besök eller semester?
    Ja, det kan man säga. Mycket viljestark och jag tror inte heller det handlar om något fysiskt med tanke på att han fixar resten galant plus att han kan kontrollera sig.  Det är ju lite min skräck också, att man orsakar annat genom att pressa för hårt. Låter för övrigt som en sund idé att lägga över lite mer ansvar på honom själv. Kanske värt att testa.

Är vi på kortare besök så håller han sig. Senaste semesterresan var för snart ett år sedan och då hade vi med blöjar. Då såg han till att ha bajsandet avklarat på morgonen och sedan var dagen "fri", s a s. I sommar blir det ju spännande... 
  • Husis

Ta fram en almanacka och visa på dagens datum, veckan, månaden, etc...

Gå igenom och låt honom visa på vilken dag han tänker börja träna på att sitta på toaletten och gå utan blöja.
    Sätt ett kryss och en bokstav där.

Han kanske t.o.m. behöver börja med att träna på att bajsa i blöjan men inne på toaletten, steg ett.
    Förklara att man alltid bajsar där, inte i vardagsrummet eller i köket, etc...
    Då får han också tömma blöjan i toaletten och spola ner det.
    En bokstav för den dagen också.

Ta steg för steg och sätt gärna stjärnor på de dagar som har varit lyckade, enligt träningen.
    Bestäm också när ni ska sluta köpa hem blöjor, när de är slut så är de slut.
    (Går träningen bra, kan man gömma undan några blöjor, så man inte måste använda ett halv paket bara för att.)

Efter ett visst antal stjärnor kan man komma överens om en belöning,
    det är positivt med ett mål. 

(Och ni vuxna måste vara överens om att ni tränar stenhårt!)

Lycka till! 

• Anonym (rådlös)
    Husis skrev 2012-04-10 17:57:45 följande:
    Ta fram en almanacka och visa på dagens datum, veckan, månaden, etc...

Gå igenom och låt honom visa på vilken dag han tänker börja träna på att sitta på toaletten och gå utan blöja.
    Sätt ett kryss och en bokstav där.

Han kanske t.o.m. behöver börja med att träna på att bajsa i blöjan men inne på toaletten, steg ett.
    Förklara att man alltid bajsar där, inte i vardagsrummet eller i köket, etc...
    Då får han också tömma blöjan i toaletten och spola ner det.
    En bokstav för den dagen också.

Ta steg för steg och sätt gärna stjärnor på de dagar som har varit lyckade, enligt träningen.
    Bestäm också när ni ska sluta köpa hem blöjor, när de är slut så är de slut.
    (Går träningen bra, kan man gömma undan några blöjor, så man inte måste använda ett halv paket bara för att.)

Efter ett visst antal stjärnor kan man komma överens om en belöning,
    det är positivt med ett mål. 

(Och ni vuxna måste vara överens om att ni tränar stenhårt!)

Lycka till! 
    Mycket bra tips. Problemet är bara att få med honom på tåget. Han måste ju vilja träna själv, vilket han vägrar. Han är inte intresserad av någon belöning eller så. Jag blir lite ställd här eftersom han alltid givit respons förut; som när det var dags att sluta med napp, kissa i blöja osv. Då har han velat. I det här fallet vill han inte. Eller vågar inte; av någon orsak.
  • Anonym (känner igen)
    Anonym (rådlös) skrev 2012-04-10 19:18:34 följande:
    Mycket bra tips. Problemet är bara att få med honom på tåget. Han måste ju vilja träna själv, vilket han vägrar. Han är inte intresserad av någon belöning eller så. Jag blir lite ställd här eftersom han alltid givit respons förut; som när det var dags att sluta med napp, kissa i blöja osv. Då har han velat. I det här fallet vill han inte. Eller vågar inte; av någon orsak.
    Oj, vad jag känner igen mig, eller rättare sagt mitt barn i det du skriver. Mitt barn är fem år och vill inte bajsa i toaletten. Vi försökte ett tag muta med belöningar men det funkade inte alls. Vi har prövat med en hel massa förslag på belöningar, alla ratas.

I övrigt är mitt barn torr sedan länge. Hen kommer och ber om en blöja när det är dags att bajsa. Hittills har vi tagit det med ro och väntat ut barnet men nu känns det som att det är dags att något händer. På 5-årskontrollen på BVC tog jag upp det med BVC-sköterskan och hon skulle skriva en remiss till BVC-psykologen. Hon föreslog även att vi skulle ge barnet Lactulos men det drar jag mig för.

Vi har på sistone infört att barnet ska vara inne i badrummet medan hen bajsar och det fungerar bra. Jag har även frågat vad vi ska göra när blöjorna tar slut och då svarar barnet att hen ska bajsa i toaletten, så det kommer vi att pröva.

Mitt barn säger att hen tycker att det är otäckt att bajsa i toaletten. Exakt vad som är otäckt kan hen inte förklara.
  • Sommarfjäril

Ja vi hade samma problem vår äldsta som vägra bajsa på toaletten fast hon var torr för övrigt sedan cirka 2,5 års ålder. Detta höll på tills hon var nästan fyra år. Det är tydligen inte så ovanligt fick jag veta.

För vår del löste det sig genom att vi släppte det helt, lät henne vara och slutade jämföra med andra jämnåriga barn. Då löste det sig av sig självt ganska snabbt.

Vi blev starkt avrådda av både BVC-sköterskan och förskolepersonalen att säga att blöjorna var slut, har man en hang-up kring detta så löser det sig inte genom en sådan sak. Det skapar bara mer problem och fixeringar hos barnet. Klyx ska du absolut INTE ge!

Tycker att 007, canmamma och Husis har bra råd till dig.

• Sommarfjäril
    Anonym (känner igen) skrev 2012-04-11 07:43:52 följande:
    ...

Vi har på sistone infört att barnet ska vara inne i badrummet medan hen bajsar och det fungerar bra.
    Ja så gjorde vi också. Hon sa själv till när hon behövde bajsa, gick in i badrummet och tog på sig en up-ang-goblöja på egen hand och sedan bytte vi.
  • Anonym (rådlös)

Tack alla snälla för alla råd, tips, åsikter och erfarenheter. Ni har hjälpt.Hjärta

• Anonym (liten toaring)

Hemma hos oss löste vi "bajsa i toaletten problemet" med en "pojkring".

Min lillkille yttrade sig om att han tyckte att det var läskigt att bajsa på toaletten för att han var rädd att trilla i. Kissandet är ju "avklarat snabbt" så då är "trilla i"-risken mycket mindre. Bajsandet kräver ju ibland att man sitter en stund...

VI löste det genom att köpa en "dubbel" toatsits, tror det var på Babyland eller Babyproffsen. Det är som en vanlig toaring, men med en extra mindre ring man också kan fälla ner. En vuxenring och en "pojkring" som vi säger här hemma.

Det fungerar som en charm. Vi har provat med lösa ringar man sätter på också men dom totalvägrar han, för dom är "rickiga" och läskiga.

• Anonym (känner igen)
    Anonym (liten toaring) skrev 2012-04-11 12:39:33 följande:
    Hemma hos oss löste vi "bajsa i toaletten problemet" med en "pojkring".

Min lillkille yttrade sig om att han tyckte att det var läskigt att bajsa på toaletten för att han var rädd att trilla i. Kissandet är ju "avklarat snabbt" så då är "trilla i"-risken mycket mindre. Bajsandet kräver ju ibland att man sitter en stund...

VI löste det genom att köpa en "dubbel" toatsits, tror det var på Babyland eller Babyproffsen. Det är som en vanlig toaring, men med en extra mindre ring man också kan fälla ner. En vuxenring och en "pojkring" som vi säger här hemma.

Det fungerar som en charm. Vi har provat med lösa ringar man sätter på också men dom totalvägrar han, för dom är "rickiga" och läskiga.
    Var har du köpt den dubbla toaringen? Mitt barn vill inte heller använda en lös toaring.
  • Anonym (liten toaring)

Köpte den på Babyproffsen eller om det var Babyland. Det bör finnas på närmsta "baby-kedja". Tror den kostade en 300 kronor, det var det definitivt värt!

Svar på tråden Vägrar bajsa utan blöja och är 5 år gammal Vad göra?