• Anonym (Mamma)

Kan icke vårdnadshavare gå till doktorn utan min vetskap?

Som rubriken lyder: kan nån som inte är vårdnadshavare (jag har ensam vårdnad) ta mitt barn till läkare utan min vetskap och att detta inte skrivs i journalen???

• Svar på tråden Kan icke vårdnadshavare gå till doktorn utan min vetskap?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym skrev 2012-03-28 17:22:46 följande:

Alla läkarbesök/kontakt med vårde dokumenteras i journalen. Det är ett krav att allt ska dokumneteras i journalen.

Låter bra!
  • Anonym
    Anonym (Mamma) skrev 2012-03-28 17:23:27 följande:
    Besöket är i så fall inte dokumenterat i journal...
    Då har det inte skett något besök eftersom alla besök förs in journalen.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym skrev 2012-03-28 17:25:40 följande:
    Då har det inte skett något besök eftersom alla besök förs in journalen.
  • Anonym

Att man får gå till läkare utan vårdnadshavaren hoppas jag verkligen! Annars skulle man ju aldrig våga ha barnvakt eller låta dem leka hos vänner. Om det däremot inte noterats så har det antingen inte hänt, eller så kan det inte "användas".

Enligt förvaltningslagen har det som är odokumenterat inte hänt! 

• sweetbird

Jag brukar gå med syrrans ungar ungar hela tiden dom är 7 och 2 ingen som frågar nått. Hämtar ut recept på dom med. Säger bara att jag ska hämta ut recept till barn och säger deras personnummer har funkar i alla år

• sweetbird

Kan tillägga att jag bokat tid till dom oxå utan att hon vetat . De har jag sagt sen :)

• Frontline

Jag har aldrig behövt uppvisa vem jag är när jag har varit på sjukan med barnen, det kan ju ha varit vem som helst.
    Men däremot på apoteket får jag visa mitt leg när jag ska hämta ut medicinerna till barnen...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (Mamma)
    Anonym skrev 2012-03-28 17:40:22 följande:
    Att man får gå till läkare utan vårdnadshavaren hoppas jag verkligen! Annars skulle man ju aldrig våga ha barnvakt eller låta dem leka hos vänner. Om det däremot inte noterats så har det antingen inte hänt, eller så kan det inte "användas".

Enligt förvaltningslagen har det som är odokumenterat inte hänt! 

Att söka vård om det behövs är ju jättebra, men att inte tala om det känns skruvat.
    Det är ju för barnets bästa om föräldern vet. Slår mitt barn sig i huvudet och barnvakten söker vård men berättar aldrig är ju katastrof!
     Barnet kan ju  ha en hjärnskakning som inte upptäcktes vid första läkarbesöket. Men som jag som förälder kan söka vård för igen om jag tycker barnet beter sig underligt.

Att inte dokumentera måste väl vara ett jättestort tjänstefel?? 
  • Anonym (Mamma)
    Frontline skrev 2012-03-28 17:52:59 följande:
    Jag har aldrig behövt uppvisa vem jag är när jag har varit på sjukan med barnen, det kan ju ha varit vem som helst.
    Men däremot på apoteket får jag visa mitt leg när jag ska hämta ut medicinerna till barnen...

Men det skrivs i journalen?
  • Anonym

känns lite som rättshvaerist på gång här.
    vem är det du vill sätta dit? 

• Frontline
    Anonym (Mamma) skrev 2012-03-28 18:00:08 följande:
    Jo men vad skrivs?
    Okänd man i 40 års-åldern var här med Kalle för att sy 3 stygn i armen.
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (...)
    Anonym (Mamma) skrev 2012-03-28 17:57:40 följande:
    Att söka vård om det behövs är ju jättebra, men att inte tala om det känns skruvat.
    Det är ju för barnets bästa om föräldern vet. Slår mitt barn sig i huvudet och barnvakten söker vård men berättar aldrig är ju katastrof!
     Barnet kan ju  ha en hjärnskakning som inte upptäcktes vid första läkarbesöket. Men som jag som förälder kan söka vård för igen om jag tycker barnet beter sig underligt.

Att inte dokumentera måste väl vara ett jättestort tjänstefel?? 
    Har du begärt ut journalen eftersom du vet vad som står och inte står? Det finns tillfällen när man inte lämnar ut journalen alternativt tar bort vissa delar innan man lämnar ut den. T ex om patienten eller närstående skulle fara illa av vad som står i journalen.
  • Anonym
    Alla besök hos vårdgivare skrivs in i journalerna du som vårdnadshavare behöver inte bli informerad om läkarbesöket.
    Är barnet familjehemsplacerat är det inte självklart att vårdnadshavaren får ut journalanteckningarna, och kan då inte se alla läkarbesök.
  • Anonym

en gång åkte min sambo till akuten med min son. jag var hemma med magsjuka barn, pappan till barnet hade ingen lust. nån måste ju åka...

• Anonym
    Det skrivs i journalen ATT barnet varit där för vård, men det står inte vem personen är som tagit med barnet dit, om nu inte personen är extra övertydlig och specificerar vem h*n är.
    Jag har ett flertal gånger varit till vc med min mans barn och det har aldrig slagit mig att det skulle ha någon betydelse vem just jag är, det är ju barnet som behöver vård, men det är alltså mycket möjligt att det kan stå att jag är mamman till barnet......det har jag aldrig tänkt på.
  • Anonym

När skedde detta läkarbesök som du tror skett med farmor då? Tar ett tag innan det skrivs in i journalerna beroende på arbetsbelastning. Ett inlägg skrev du att ungen var på läkarbesök med farmor igår men står inget i journalerna. Tror knappast du fått ut journalen över knappt dygn och besöket har knappast skrivits in heller. Prata med farmor

Svar på tråden Kan icke vårdnadshavare gå till doktorn utan min vetskap?