• Anonym

Kan icke vårdnadshavare gå till doktorn utan min vetskap?

Allt som sker dokumenteras i journalen.

• Anonym

Menar du att det inte skrevs i journalen att den som var med barnet till läkare inte var vårdnadshavare eller menar du att besöket inte skrevs in i journalen?
    Alla besök skrivs in i journalen. 

• Anonym
    Anonym (Mamma) skrev 2012-03-28 17:21:16 följande:

Det senaste som står om mitt barn är ett besök där jag har närvarat. Men misstänker att nån annan har haft kontakt med läkare ang barnet...

Alla läkarbesök/kontakt med vårde dokumenteras i journalen. Det är ett krav att allt ska dokumneteras i journalen.
  • Anonym
    Anonym (Mamma) skrev 2012-03-28 17:23:27 följande:
    Besöket är i så fall inte dokumenterat i journal...
    Då har det inte skett något besök eftersom alla besök förs in journalen.
  • Anonym

Att man får gå till läkare utan vårdnadshavaren hoppas jag verkligen! Annars skulle man ju aldrig våga ha barnvakt eller låta dem leka hos vänner. Om det däremot inte noterats så har det antingen inte hänt, eller så kan det inte "användas".

Enligt förvaltningslagen har det som är odokumenterat inte hänt! 

• Anonym

känns lite som rättshvaerist på gång här.
    vem är det du vill sätta dit? 

• Anonym
    Anonym (Mamma) skrev 2012-03-28 18:00:08 följande:
    Men det skrivs i journalen?
    Alla besök hos vårdgivare skrivs in i journalerna du som vårdnadshavare behöver inte bli informerad om läkarbesöket.
    Är barnet familjehemsplacerat är det inte självklart att vårdnadshavaren får ut journalanteckningarna, och kan då inte se alla läkarbesök.
  • Anonym

en gång åkte min sambo till akuten med min son. jag var hemma med magsjuka barn, pappan till barnet hade ingen lust. nån måste ju åka...

• Anonym
    Anonym (Mamma) skrev 2012-03-28 18:00:08 följande:
    Men det skrivs i journalen?
    Det skrivs i journalen ATT barnet varit där för vård, men det står inte vem personen är som tagit med barnet dit, om nu inte personen är extra övertydlig och specificerar vem h*n är.
    Jag har ett flertal gånger varit till vc med min mans barn och det har aldrig slagit mig att det skulle ha någon betydelse vem just jag är, det är ju barnet som behöver vård, men det är alltså mycket möjligt att det kan stå att jag är mamman till barnet......det har jag aldrig tänkt på.
  • Anonym

När skedde detta läkarbesök som du tror skett med farmor då? Tar ett tag innan det skrivs in i journalerna beroende på arbetsbelastning. Ett inlägg skrev du att ungen var på läkarbesök med farmor igår men står inget i journalerna. Tror knappast du fått ut journalen över knappt dygn och besöket har knappast skrivits in heller. Prata med farmor

Svar på tråden Kan icke vårdnadshavare gå till doktorn utan min vetskap?