Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

Kan icke vårdnadshavare gå till doktorn utan min vetskap?

Som rubriken lyder: kan nån som inte är vårdnadshavare (jag har ensam vårdnad) ta mitt barn till läkare utan min vetskap och att detta inte skrivs i journalen???

• Svar på tråden Kan icke vårdnadshavare gå till doktorn utan min vetskap?
  • Anonym (Mamma)

Att söka vård är ju jättebra, men att det inte rapporteras till vårdnadshavaren/boföräldern eller skrivs i journalen är ju katastrof!!

• Anonym (Mamma)
    Foxy79 skrev 2012-03-28 17:14:59 följande:
    Mina barn har varit hos doktorn med sin farmor utan att någon frågade om det då det går.

Men det dokumenterades i journalen?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (...) skrev 2012-03-28 17:16:41 följande:
    Man brukar notera i journalen vem som är med barnet.

Det senaste som står om mitt barn är ett besök där jag har närvarat. Men misstänker att nån annan har haft kontakt med läkare ang barnet...
  • Anonym (Mamma)
    Anonym skrev 2012-03-28 17:21:37 följande:
    Menar du att det inte skrevs i journalen att den som var med barnet till läkare inte var vårdnadshavare eller menar du att besöket inte skrevs in i journalen?
    Alla besök skrivs in i journalen. 

Besöket är i så fall inte dokumenterat i journal...
  • Anonym (Mamma)
    Anonym skrev 2012-03-28 17:22:46 följande:

Alla läkarbesök/kontakt med vårde dokumenteras i journalen. Det är ett krav att allt ska dokumneteras i journalen.

Låter bra!
  • Anonym (Mamma)
    Anonym skrev 2012-03-28 17:25:40 följande:
    Då har det inte skett något besök eftersom alla besök förs in journalen.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym skrev 2012-03-28 17:40:22 följande:
    Att man får gå till läkare utan vårdnadshavaren hoppas jag verkligen! Annars skulle man ju aldrig våga ha barnvakt eller låta dem leka hos vänner. Om det däremot inte noterats så har det antingen inte hänt, eller så kan det inte "användas".

Enligt förvaltningslagen har det som är odokumenterat inte hänt! 

Att söka vård om det behövs är ju jättebra, men att inte tala om det känns skruvat.
    Det är ju för barnets bästa om föräldern vet. Slår mitt barn sig i huvudet och barnvakten söker vård men berättar aldrig är ju katastrof!
     Barnet kan ju  ha en hjärnskakning som inte upptäcktes vid första läkarbesöket. Men som jag som förälder kan söka vård för igen om jag tycker barnet beter sig underligt.

Att inte dokumentera måste väl vara ett jättestort tjänstefel?? 
  • Anonym (Mamma)
    Frontline skrev 2012-03-28 17:52:59 följande:
    Jag har aldrig behövt uppvisa vem jag är när jag har varit på sjukan med barnen, det kan ju ha varit vem som helst.
    Men däremot på apoteket får jag visa mitt leg när jag ska hämta ut medicinerna till barnen...

Men det skrivs i journalen?
Svar på tråden Kan icke vårdnadshavare gå till doktorn utan min vetskap?