Happymom skrev 2012-04-19 11:48:34 följande:
Guldtrollsmamman och Persemona,
Ja, det klart att om man har tid och möjlighet att vara några timmar om dagen på ett ställe med andra barn och dessutom är insatt i pedagogik tror jag att det kan gå lika bra att inte ha barnet på dagis.
Nu är det ju så att det finns forskning som visar att förskolan är mer utvecklande för barn och det är en av anledningarna till att föräldrar får välja att ha sina barn där även om de inte arbetar heltid idag.
Jag minns att jag själv älskade att vara på dagis när min dagmamma (haft många olika) var sjuk eller hade semester. Jag hade urtråkigt (trots att vi var på lekparker m.m) hos dagmammorna och ofta inga jämnåriga att leka med, alla barn var i olika åldrar. Dagmamman var ju tvungen att laga mat, städa och annat och hade inte tid att stimulera oss hela tiden. På dagis var det sånger, dans, sagor, inomhuslekpark, massor av kompisar, stor spännande gård och man lärde sig saker som att skriva sitt namn och visa på fingrarna hur gammal man var o.s.v. Jag var så avundsjuk på min syster som hade dagis pga speciella behov (Asberger/Adhd).
För mig har det varit viktigt att mitt barn får gå på och uppleva förskolan. Däremot går hon bara 5 h, 4 dagar i veckan, trots att både min man och jag arbetar heltid. Våra scheman tillåter tack och lov det.
Ok, tack för att du förklarar hur du tänker.
Vi har helt klart olika erfarenheter av dagis. Jag gick på dagis när jag var liten och var iofs ganska nöjd med det. Vad gäller mina egna barn har den ena avskytt dagis och den andra bara tyckt det varit urtråkigt där. På båda såg jag tyvärr en klar och tydlig förändring till det sämre när de började på dagis. De började prata sämre/mindre, blev trotsiga, skräniga, gnälliga, okoncentrerade och slutade kunna sådant de kunnat tidigare. Varje period de var hemma längre blev det bättre och sedan när de var tillbaks på dagis igen sämre.
.