• iframtiden

När börja på dagis om man bara ser till barnets bästa?

Visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden. Väntar mitt första barn i sommar. Jag har ingen ekonomisk anledning att sätta mitt barn på dagis och kan därmed vänta tills h*n är mest mogen för detta.

Jag vill att h*n ska gå på dagis några dagar per vecka för att få träffa andra barn och få mer social stummulans än hemma med mig. Frågan är när? Tvååarsåldern?

• Svar på tråden När börja på dagis om man bara ser till barnets bästa?
  • Gaytjej

Vår kille började när han var 1,5 (är precis fyllda 2 år nu) och det på en avdelning med 3 personal och då 11 barn, nu är de 12. Men det är ytterst sällan alla 12 är på plats - snarare är de runt 6.. (och möjligen bara 2 personal tidigt på morgonen och sent på em). Förstår inte hur det går ihop, men jag är förstås tacksam :)

Hur som haver har det fungerat superbra från första början, sonen har trivts otroligt bra med de andra barnen, personalen och hela verksamheten. De pysslar, myser, leker, kramas, busar, har sångsamling, läser ramsor, väntar på sin tur, sitter på sina platser, hoppar i kuddhörnan, leker i dockvrån, har tematisk verksamhet, är ute mycket osv osv). Och vår lillkille bara älskar det! Han har varit på dagis ca 5 h om dagen, nu 3 h när jag är f-ledig och väntar småsyskon (3 h är lite för lite tycker jag). Han pratar om uuut! jacka! och Gläntan! (avdelningens namn) för jämnan och han är en fullständig solstråle som studsar in där och ropar Heeej!

Sedan tycker jag att en viktig faktor för barnet är hur man är som förälder - behöver man "paus" från barnet för att vara en bra och harmonisk förälder så tycker jag att man ska ta det (dvs genom exempelvis ha barnet på förskola x antal h)!

Jag säger själv inget generellt om vad barn och familjer tycker, alla är vi olika, men den som påstår att just min son inte får ut ngt av sin förskola för att han är för liten med sina 2 år har i alla fall superduperfel!

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • iframtiden

Tack för alla kloka svar! Som blivande mamma till sitt första barn har man ju ingen aning.

Jag kommer att låta mitt barn vara hemma så länge det känns bra för h*n.
    H*n kommer iaf inte att börja före tre års ålder.

• Stjärnfall76
    pigglet skrev 2012-03-08 20:23:36 följande:
    Våra skulle gärna fått vara hemma jämt, men vid 4-årsåldern började jag tycka att det blev allt för svårt att hitta jämnåriga. Alla andra ban var ju på förskolan, även om de hade småsyskon hemma. Så då fick våra också börja, ca 15 timmar i veckan.
    Det upplevde jag också var ett problem. Med vårt första barn, född 02, så var massor av barn hemma länge.... sista året jag var hemma, med nr 2 och 3, då var det nästan inga stora barn alls, och man fick kämpa för att hitta jämnåriga. Då var det skönt att de fick  örja på dagis vid 2,5 och 4 år.
    Men jag hade föredragit att ha den minsta hemma och träffa jämnåriga på Öppnis. 
  • vattenlilja

före 3 år behövs det ingen dagis tycker jag.

sonen började vid 3,7 15 timmar i veckan.  går jättebra för honom)

• mandelblomma

har fyra barn som alla börjat vid olika åldrar. Dottern var 4 år och det var faktiskt perfekt, vi hade en bra mix hemma av lugn och ro med allt från öppna förskolan, badhuset , mata lamm i hagen, målarskola för barn.
    men hon gillade absolut att börja på dagis sen, inga problem att vare sig komma in i gruppen eller separation från mig.
    Sonen var 1½ år, han var otroligt lätt att skola in trots att han var liten, men han hade iofs syrran med sig på samma avdelning.
    Tvillingarna var 2 år då de började och de hade ju varandra. inga problem.
    MEN om jag helt fritt kunnat välja i livet, så skulle jag låtit alla mina barn börja då de var i alla fall 3 år.

• Stjärnfall76
    Gaytjej skrev 2012-03-14 16:17:45 följande:
    Vår kille började när han var 1,5 (är precis fyllda 2 år nu) och det på en avdelning med 3 personal och då 11 barn, nu är de 12. Men det är ytterst sällan alla 12 är på plats - snarare är de runt 6.. (och möjligen bara 2 personal tidigt på morgonen och sent på em). Förstår inte hur det går ihop, men jag är förstås tacksam :)

Hur som haver har det fungerat superbra från första början, sonen har trivts otroligt bra med de andra barnen, personalen och hela verksamheten. De pysslar, myser, leker, kramas, busar, har sångsamling, läser ramsor, väntar på sin tur, sitter på sina platser, hoppar i kuddhörnan, leker i dockvrån, har tematisk verksamhet, är ute mycket osv osv). Och vår lillkille bara älskar det! Han har varit på dagis ca 5 h om dagen, nu 3 h när jag är f-ledig och väntar småsyskon (3 h är lite för lite tycker jag). Han pratar om uuut! jacka! och Gläntan! (avdelningens namn) för jämnan och han är en fullständig solstråle som studsar in där och ropar Heeej!

Sedan tycker jag att en viktig faktor för barnet är hur man är som förälder - behöver man "paus" från barnet för att vara en bra och harmonisk förälder så tycker jag att man ska ta det (dvs genom exempelvis ha barnet på förskola x antal h)!

Jag säger själv inget generellt om vad barn och familjer tycker, alla är vi olika, men den som påstår att just min son inte får ut ngt av sin förskola för att han är för liten med sina 2 år har i alla fall superduperfel!
    När man skriver "inte få ut" så menar man, jag i alla fall, att de får inte ut något som inte föräldrarna kan ge tillsammans med tex Öppna förskolan.

Sedan håller jag med dig, är man som person så att man behöver lite paus och andrum, så kan man ju ta det  
  • anyXX

Runt 3-4 år om du frågar mig :) Båda mina har börjat när de varit 1,5 år. Storasyter togs dock hem när lillebror kom o hon var då 2 år. Hon gillade förskolan men trivdes bra hemma o med att gå på öppna förskolan osv. Storasyster började igen när hon ar 3,5 och nu äääälskar hon förskolan o det är tydligt att hon har ett helt annat behov av pedagogik och att träff andra barn.

Härligt att ni kan vänta med förskola :) 

flicka 2008 & pojke 2010
  • 3 barns mamma84

I svea så gick dottern o sonen på dagis vid 1 års ålder från 09.00 till 15.00
    Nu Dk och här går man först hos dagmamman vid 10 mån eller 1 års ålder till 3 års ålder o sen dagis.
    Min mini började vid 1 år hos dagmamman men man ville redan vid 10 mån men jag sa NEJ
    Från 06.45 till 16.00   

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Karlaa

Min stora kille började när han var 1,5 år. Hade ingen möjlighet att vara hemma längre då, men å andra sidan har han aldrig gått mer än 9-14 mån-tors så det kändes ok. Det var nog runt 2,5 år ungefär som jag tycker att han började "få ut" något av förskolan. Nu är han 3 år och tycker det är jobbigt att bara gå 15 h (fått syskon) och hade gärna gått varje dag. Längtar dit på ett annat sätt än innan och är med i verksamheten på ett annat sätt.
    Så jag skulle säga runt 3 år, ur barnets perspektiv.  

• Cisslan

Som Förskolelärare tycker jag 2-2,5 år är en bra ålder. Då har barn oftast glädje av andra barn och det är viktigt att de lär sig den sociala biten! Ha barnet korta dagar, ca 9-14. De flesta Förskolor som jag vet om har de planerade pedagogiska aktiviteterna på förmiddagen.

Svar på tråden När börja på dagis om man bara ser till barnets bästa?