Gaytjej skrev 2012-03-14 16:17:45 följande:
Vår kille började när han var 1,5 (är precis fyllda 2 år nu) och det på en avdelning med 3 personal och då 11 barn, nu är de 12. Men det är ytterst sällan alla 12 är på plats - snarare är de runt 6.. (och möjligen bara 2 personal tidigt på morgonen och sent på em). Förstår inte hur det går ihop, men jag är förstås tacksam :)
Hur som haver har det fungerat superbra från första början, sonen har trivts otroligt bra med de andra barnen, personalen och hela verksamheten. De pysslar, myser, leker, kramas, busar, har sångsamling, läser ramsor, väntar på sin tur, sitter på sina platser, hoppar i kuddhörnan, leker i dockvrån, har tematisk verksamhet, är ute mycket osv osv). Och vår lillkille bara älskar det! Han har varit på dagis ca 5 h om dagen, nu 3 h när jag är f-ledig och väntar småsyskon (3 h är lite för lite tycker jag). Han pratar om uuut! jacka! och Gläntan! (avdelningens namn) för jämnan och han är en fullständig solstråle som studsar in där och ropar Heeej!
Sedan tycker jag att en viktig faktor för barnet är hur man är som förälder - behöver man "paus" från barnet för att vara en bra och harmonisk förälder så tycker jag att man ska ta det (dvs genom exempelvis ha barnet på förskola x antal h)!
Jag säger själv inget generellt om vad barn och familjer tycker, alla är vi olika, men den som påstår att just min son inte får ut ngt av sin förskola för att han är för liten med sina 2 år har i alla fall superduperfel!
När man skriver "inte få ut" så menar man, jag i alla fall, att de får inte ut något som inte föräldrarna kan ge tillsammans med tex Öppna förskolan.
Sedan håller jag med dig, är man som person så att man behöver lite paus och andrum, så kan man ju ta det