• iframtiden

När börja på dagis om man bara ser till barnets bästa?

Visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden. Väntar mitt första barn i sommar. Jag har ingen ekonomisk anledning att sätta mitt barn på dagis och kan därmed vänta tills h*n är mest mogen för detta.

Jag vill att h*n ska gå på dagis några dagar per vecka för att få träffa andra barn och få mer social stummulans än hemma med mig. Frågan är när? Tvååarsåldern?

• Svar på tråden När börja på dagis om man bara ser till barnets bästa?
  • Mariamx

Min man gick aldrig på dagis och han är den mest sociale personen folk känner. Jag gick på dagis från ca 3-4 år och kan vars lite blyg ibland. Jag tror att det inte bara handlar om exponering för andra människor i det sociala samspelet utan också hur man är som person helt enkelt. Däremot tror jag att föräldrarna har en viktig roll i formandet av sina barns personligheter och karaktärer, mer än vad de själv tror.

• Dr Mupp

Före ca 3-4 års ålder finns det absolut ingen anledning ur barnets synpunkt att gå på förskolan. Efter den åldern kan korta dagar tec 15-20 timmar i veckan vara ett bra sätt att träna på att vara i grupp och sånna saker. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Frontline

När dom är 1 år och gå 15 timmar i veckan är lagom första året.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Flickan och kråkan

Jag har två mycket olika barn och jag har svårt att se att något barn skulle ha behov av förskola före 3 års ålder. Äldsta började när han var 3 år. Nu, de senaste månaderna ser jag att HAN har ett rejält utbyte och behov. han fyllde 4 år i julas. Min yngsta blir 3 år i april. Han har gått på förskola i ett halvår. Han trivs, men han har verkligen inget behov - aktiv, social kille. Hade vi haft total valfrihet hade han fått vara hemma längre. Nu prioriterar vi korta dagar under hela förskoletiden istället för att "bränna" av allt på ett extra hemmahalvår.

• pigglet

Våra skulle gärna fått vara hemma jämt, men vid 4-årsåldern började jag tycka att det blev allt för svårt att hitta jämnåriga. Alla andra ban var ju på förskolan, även om de hade småsyskon hemma. Så då fick våra också börja, ca 15 timmar i veckan.

• 3tjejer
    iframtiden skrev 2012-03-08 18:07:55 följande:
    På Waldorfförskolan har de en småbarnsavdelning (1-3 år) med 3 pedagoger på 12 barn. På förskolan för de äldre barnen har de 30 platser men delar upp barngrupperna på två avdelningar med 15 i varje. Hur många pedagoger det är på dem vet jag inte just nu.

Vad tycker ni om det?

Det låter ju bra (även om jag såklart inte kan säga något om förskolan mer än detta). Hur mycket barnet går när ni börjar beror ju på olika saker. Jag kan känna att det kan bli för lite om man går mycket mindre än andra barn på förskolan eftersom det kan vara svårare att komma in i barngruppen. Men det märker man ju eftersom.
  • skogsvitter

Före 3-4 års ålder finns det ingen som helst anledning, från hösten det år då barnet fyller 3 år finns ju idag allmän förskola så runt 3-4 år kan man ju testa hur det fungerar, om man vill. Men har man ett bra socialt umgänge så anser jag inte att förskolan öht är nödvändig för barnets bästa. Vi har vår 4,5 åring hemma på heltid och hon mår bäst så. Förskolan är ju till för att barnen ska kunna vara där när föräldrarna arbetar eller har annan likvärdig sysselsättning där barnet inte kan vara med. Från barnets sida är det självklart inget måste. Även om många barn kan tycka att det är roligt naturligtvis, och fungerar det bra så kan det vara roligt för dem att de får gå de 15 timmar som allmän förskola ger (det är ju kostnadsfritt).

• loulou

Arbetar som förskollärare och har jobbat endast i småbarns grupper 1 till 3 år.  Med all ärlighet så tycker jag att du ska ha ditt barn hemma så länge du kan. Ibland får vi barn som precis fyllt ett år och inte kan gå, och det känns alldeles för tidigt för att börja förskola. Jag tycker synd om dessa barn. Som pedagog är jag väldigt omsorgsfull och ser till att dessa barn får tid och närhet, eftersom det är det de allra små behöver, men det gör tyvärr inte alla mina kollegor. När det gäller den sociala biten så är barn väldigt självcentrerade tills de blir ungefär 2 år, med det menar jag att när man observerar dem så går de runt med en leksak i handen och "det är MIN bil" och oftast leker de för sig själva med den bilen. Det är först efter 2 år att man ser barnen leka med varandra på riktigt, vara kompisar och längta efter att leka med kompisarna. Sen är det tyvärr så att vi har 20 småbarn i barngruppen för 3 vuxna!!!! och då är det ofta så att en vuxen behöver gå på veckomöte eller annat och då är man 2!!! Vi gör vårt allra bästa för att se till alla barns behov och säkerhet men det är riktigt tufft ibland....speciellt när man är ute  på gården. 

Är nu mammaledig och försöker ta ut så lite dagar som möjligt från försäkringskassan för att kunna vara hemma med min son så länge som möjligt. Men tyvärr av ekonomiska skäl kommer nog inte kunna vara hemma så länge som jag hade velat och får lite ångest över det...

• Stjärnfall76

Det var en annan tråd här för ett tag sedan, du kan ju söka upp den om du vill.

i varje fall frågade man förskolepersonal när det var bäst med dagis och det var 3 år.

MIna har börjat på dagis vid 2, 4 och 2,5. Jag tyckte 4 var bäst av dessa alternativ. Men det krävs mer av föräldern ju äldre barnet är, träffa andra barn och hitta på roliga och intressanta saker.

Jag skulle inte valt yngre än 3 om jag inte behövt det. Från 3 år så har barnen ordentlig glädje av dagis.       

• Stjärnfall76
    Queenie70 skrev 2012-03-08 17:57:19 följande:
    Om jag utgår från min egen unges utveckling skulle jag säga 2,5, men då bara typ 4 timmar om dagen. 8-10 timmarsdagar tror jag aldrig är bra.
    nej, det är nog aldrig bra med så långa dagar. Barnen måste ju bli jättetrötta....

Våra går på dagis 20timmar i veckan.  
Svar på tråden När börja på dagis om man bara ser till barnets bästa?