• Svar på tråden Bara för att ni inte förstår jamaicanska
  • LunaLunatic
    move skrev 2012-05-03 20:53:51 följande:
    Nej. Men däremot om du hade åkt till Kina, pratat med Kineser i flera år, och aktivt undersökt vad som händer i Kina. 
    Skulle jag tro att du visste mer om Kina än människor som bara läst tidningar och hört om landet på ryktesvägar, tycker du inte? 
    Eller bara är födda och uppvuxna i Kina... 
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • move
    LunaLunatic skrev 2012-05-03 20:56:52 följande:
    Eller bara är födda och uppvuxna i Kina... 
    En som växt upp på landet i Kina skulle ha en större uppfattning om hur ghetto personerna i landet fungerade, än någon som åkt runt i ghettona, har flera vänner där och har pratat med dem i flera år?

Jag tror inte att hon har bott i ett ghetto i Kingston, eftersom att hon inte vet hur personerna där fungerar. Samt säger att de inte har tidningar/datorer/tv osv.... 
  • hoppipannkakan
    move skrev 2012-05-03 20:44:43 följande:
    Lol, såklart man kan. Jag kan tex säga skit som; det svenska språket har utvunnits ur den germanska familjen. 
    Om jag var smart hade jag sagt;  Tyskland är pappa till Svenskan.
    Var du ironisk där?
    För alla vet väl att det är tvärtom... *hoppas*

• glenda

Tycker du verkligen att "ghetto-personerna i Kingston" ar en helt homogen grupp? Jag upplevde det inte sa under min tid i Waterhouse - visst finns det massor av killarna i 20 ars aldern som ar mer eller mindre som du beskriver, men ocksa riktiga badmen, kristna fina tjejer som inte umgas med ghetto-killarna, ensamstaende mammor som skaffar barn med flera olika babydaddies for att ha en till person dom kan "beg" pengar av, aldre kvinnor och man som driver affarerna som har bott i ghettot i hela livet, och massor av dom som inte vill ngt hellre an att komma ifran Jamaica och ghettot dom bor i.

Jag bodde hos en kille som ar valdigt hardworking, han var den enda i narheten som hade en internetuppkoppling. Dom som hade datorer kom over till honom for att anvanda internet. Han var den som tog hand om sina broder (vanliga hustlers) och sag till att deras barn fick mat. Han var den som grannarna kom till med skalen nar det var mat-dags. Visst, det var helt okej for honom ibland, men gissa om han langtar darifran sa han kan ta hand om bara sig sjalv. Det ar inte utan anledning det finns ett ganska malande uttryck for folk som snyltar: "vampiya". Svenskar har Jante-lagen, Jamaicans har en "crab inna barrel"-mentalitet (fraga ngn av dina kompisar om du inte hort det forut / inte fattar vad det innebar). Dom flesta Jamaicans vet sjalva att deras samhalle inte ar helt fungerande. (Sjalv tycker jag att det ar intressant att tanka pa varfor det ar sa, men det ar en helt annan trad.)       

• Toboas
    move skrev 2012-05-03 20:44:43 följande:
    Lol, såklart man kan. Jag kan tex säga skit som; det svenska språket har utvunnits ur den germanska familjen.  Om jag var smart hade jag sagt;  Tyskland är pappa till Svenskan. Ja det gjorde jag Ja, för att då blir du kapabel till att ta dig ur situationen. Någon som hellre ser till problem, utan att se lösningar, fastnar i en nedåt-gående spiral av depression osv.... Brott begås för det mesta där inte pga hat. Jo, eftersom att jag har sett hur alla beter sig, på stan, i klassen, online.. Det skulle jag kalla hur samhället fungerar i allmänhet.  

Är du medveten om att varken det du tycker är skit eller det du tror låter smart är korrekt på en enda fläck? Om du talade om "traditionell IQ" så menar du alltså att de som röker på skulle klara sig bättre på IQ-test, är det korrekt uppfattat? Den som inte tar tag i problem kommer inte heller ifrån dem utan fortsätter att upprepa samma dumheter gång på gång. Om det är kriteriet så undrar jag i vilket samhälle du tror att de flesta brott begås på grund av hat? Du har sett hur en del beter sig men din uppfattning speglar inte min vilket gör att du uppenbarligen inte har koll på hur alla gör. Ifall du har så dålig koll på landet du växte upp i så är väl frågan hur mycket du faktiskt vet om Jamaica.
  • Toboas

Något blev fel med radbrytningen tydligen...

• prop19
    move skrev 2012-02-03 21:35:17 följande:
    betyder det inte att dom som gör det, är ointelligenta eller försöker att skämta. Det är snarare dom som kan prata andra språk än vad dom föddes in i, som är smarta. Riktigt patetiska är människor säger att andra har fel, för att dom själva INTE kan förstå...

godhelpjamaica.blogspot.com/2012/02/lady-saw-...
    Måste var skönt att leva i en värld där man alltid tror man har rätt.
    Du har aldrig funderat på att sällan någon håller med dig?
    Kan det vara så att ALLA har fel, eller bara du?
    Vilket är mest troligast är sant av dessa Skrattande
  • move
    070104 skrev 2012-05-03 20:49:26 följande:
    Yow dis a ma favorite song, mi a dead str88888888888... U no feel dis man sexy as ***?

">

• move
    prop19 skrev 2012-05-06 14:48:53 följande:
    Nej det tror jag inte och jag blir väldigt sur på dig eftersom att du tror att jag alltid tror att jag har rätt.
    Det är bevis på att du inte känner till Jamaica.

Du tror inte att jag har diskuterat med Jamaicaner, eller hört Jamaicaner själv säga vad jag säger, innan jag uttalar mig om Jamaica? 

För det har jag. Det är ni som inte känner till Jamaica som säger att dom är deprimerade osv. Ni säger att jag ljuger, men ni kan inte säga EN sak jag sagt som inte är sant...  Men jag har förstått att det finns så många deprimerade töntar i Sverige nu, så det gör mig ingenting...

• Toboas
    move skrev 2012-05-15 00:26:28 följande:
    Det är ni som inte känner till Jamaica som säger att dom är deprimerade osv. Ni säger att jag ljuger, men ni kan inte säga EN sak jag sagt som inte är sant...  Men jag har förstått att det finns så många deprimerade töntar i Sverige nu, så det gör mig ingenting...

Jag kan direkt peka på en sak som du påstår och som inte är sant: Du hävdar att "vi" säger att de är deprimerade på Jamaica. Det är ingen som påstått det i den här tråden så det hittade du på själv.

Det måste vara jobbigt när ens interna dialog blandas med den yttre och man inte kan skilja dem åt.
  • move
    Toboas skrev 2012-05-15 08:10:58 följande:
    Jag kan direkt peka på en sak som du påstår och som inte är sant: Du hävdar att "vi" säger att de är deprimerade på Jamaica. Det är ingen som påstått det i den här tråden så det hittade du på själv.

Det måste vara jobbigt när ens interna dialog blandas med den yttre och man inte kan skilja dem åt.
    I den där tråden där jag skrev att människor var lyckligare i Jamaica, skrev någon att dom gråter och är deprimerade i Jamaica. Men jag nämnde det eftersom att ni säger att jag ljuger om Jamaica. Samtidigt kan ni inte säga EN sak jag har sagt om JA som inte är sant...

Jag förstår att ni gör det, eftersom att ni inte har erfarit det, och inte litar på mig, eller dem Jamaicaner som säger/gör vad jag säger, eftersom ni vill att jag ska ha fel.

Jag tänker inte skriva med dig om du fortsätter att bete dig som en idiot... 
  • move
    prop19 skrev 2012-05-06 14:48:53 följande:
    Jag tror på Jamaicanerna jag umgåtts med och de jamaicanerna jag lyssnar på...
    Några här säger att, nej i Jamaica är det hemskt att leva,  det säger den här artisten lyssna här.

Som att jag inte skulle ha hört den låten? Det är uppenbart att dem inte lyssnar på Dancehall för samma artist har gjort sånger där han säger att han ALDRIG skulle lämna JA och att det inte finns något bättre ställe....

Det syns även att de inte har levt med Jamaicaner, så de ser hur dom beter sig.
    Att någon levt i Jamaica, men ändå inte insett hur Jamaicaner är, är bara att beklaga...
  • Toboas
    move skrev 2012-05-15 20:48:12 följande:
    I den där tråden där jag skrev att människor var lyckligare i Jamaica, skrev någon att dom gråter och är deprimerade i Jamaica. Men jag nämnde det eftersom att ni säger att jag ljuger om Jamaica. Samtidigt kan ni inte säga EN sak jag har sagt om JA som inte är sant...

Jag förstår att ni gör det, eftersom att ni inte har erfarit det, och inte litar på mig, eller dem Jamaicaner som säger/gör vad jag säger, eftersom ni vill att jag ska ha fel.

Jag tänker inte skriva med dig om du fortsätter att bete dig som en idiot... 
    Två är en för mycket?
Svar på tråden Bara för att ni inte förstår jamaicanska