Inlägg från: Toboas |Visa alla inlägg
  • Toboas

Bara för att ni inte förstår jamaicanska

Selfish Geene skrev 2012-02-03 23:44:01 följande:
    I Sverige begås årligen 2,64 mord och 18,7 självmord per 100.000 invånare jämfört med 49/100.000 0ch 0,3/100.000 på Jamaica.

Sverige mord+självmord 21,34 per 100.000 invånare
    Jamaica mord+självmord 49,3 per 100.000 invånare 

Fast om de olyckliga tar livet av sig så borde väl populationen som helhet bli gladare och gladare - statistiskt sett.

Lite på samma sätt som ett land utan sjukvård har procentuellt sett fler friska än ett land med sjukvård.
  • Toboas
    move skrev 2012-04-07 21:19:43 följande:
    1) Alla som har rökt säger samma sak, weed gör en mer intelligent, du använder delar av hjärnan du normalt sätt inte skulle använda. Det hör man om man pratar med någon som rökt också, den talar avancerat och intelligent, som en gammal erfaren man. Om man pratar med en "normal människa", ser man att dom är ointelligenta på sättet dom uttrycker sig, som barn.

2) Jag såg faktiskt ett program på tvåan om weed, där sa läkarna att man såg att stopp signalerna (som skickas i din frontal-lob, (delen som styr impulsiva handlingar) hindrades från att nå receptorerna). Du blir modigare eftersom att du inte känner rädsla på samma sätt,

3) men nyss kom jag även på att  det måste vara därför du tvingas att tänka djupare, du använder delar av hjärnan du inte brukar använda. Du känner inte känslor som irritation, ilska, rädsla. Du är inte heller att ledsen eller deprimerad.

4) Människor i fattigare länder tar hand om varandra, i I-länder hatar folk varandra.
    1) Samma uppfattning om sin egen förmåga och andras oförmåga kan man får om man dricker alkohol, det innebär inte att det stämmer.

2) Mod handlar inte om att inte känna rädsla, det handlar om att övervinna rädsla. Men det är klart att man också kan hävda att att människor som dricker alkohol också blir modigare (eller oansvariga och oförsiktiga) eftersom de sunda skyddsmekanismerna sätts ur spel i hjärnan.

3) Att du tror att det är så är inte något som stärker din egen tes om jag säger så...

4) Människor i fattiga länder hjälper ofta andra människor de känner (familj, vänner och släkt) men kan bete sig illa mot människor de inte känner. Människor i i-länder är ofta mer individualistiska och tar inte i samma utsträckning hand om folk utanför kärnfamiljen eller väldigt nära vänner, å andra sidan bidrar de ofta solidariskt genom samhället till människor de varken känner eller träffat.
  • Toboas
    move skrev 2012-04-07 22:53:53 följande:
    1) Men hur förklarar du att jag har varit nykter och betraktat människor som rökt weed och sett då folk druckit och då sett den skillnaden?

2) Ja, men om du är modig känner du ingen rädsla :P... Nej men även då du inte röker blir du inte rädd osv, eftersom att du bara mår bra och har lärt dig att majoriteten av människorna bara kommer med skitsnack, så du bryr dig inte. Du har blivit snäppet intelligentare, så att du förstår allting, även då du inte rökt på månader...

3) Ok, då kan jag förklara på ett ställe stod det att frontal loben styrde känslor som irritation,ilska,rädsla, depression. På det där programmet om weed sa dom att normala stoppsignaler i frontalloben blev stoppades. Jag vet att man inte känner sig irriterad, arg, rädd eller ledsen då du rökt, så jag plussade ihop ett+ett och fick två.

4) Om du träffar någon på vägen i Jamaica gör dom allt för att hjälpa dig. Dom frågar om vad du vill etc,

5) i Sverige skiter familjen och vänner i varandra, dom tjafsar och är egoistiska, Jaf har hört många som hatar att betala skatt, dom skulle aldrig ge någon annan något. Visst en present på dens födelse dag så att den själv får en present. Här är människor så falska. Dom ler och är trevliga, men då dom kommit hem snackar dom skit. Här är man helt självisk, man skiter i sina bästa vänner om det gynnar en själv....osv 
    1) Om någon säger något obegripligt kan man tolka det som djupt och filosofiskt utan att för den sakens skull ha rätt.

2) Hur definierar du intelligens i det här fallet? Tror du att om man skulle testa någons IQ när de röker på jämfört med tidigare så skulle de få bättre resultat när de är höga?

3) Men i så fall handlar det om att blockera känslor, tycker du själv att det är sunt?

4) Givet antalet mor och olika typer av hatbrott i Jamaica så verkar det inte vara ett så generellt beteende.

5) Det där säger väldigt mycket om den miljö du växte upp i men du kan inte generalisera den till hela befolkningen.
  • Toboas
    move skrev 2012-04-28 00:11:14 följande:
    1) Så du hör inte skillnad på då någon pratar strunt och säger något avancerat?

2) Nej det tror jag inte, för att den skulle tänka för avancerat för att hinna med att svara på alla frågor. Men, tycker du att någon som är intelligent nödvändigtvis måste få bra resultat på ett IQ test?

3 )Känslor finns där för att skydda dig själv. Men vissa känslor förhindrar dig från att handla sunt, så ja jag tycker att det är sunt att blockera vissa känslor i vissa situationer. 

4) Jag har skrivit allt om varför brott begås där och varför de är bättre i Jamaica här:
    godhelpjamaica.blogspot.se/2012/04/varfor-ar-...

5) Nja, vänners familjer och hur familjer i allmänhet fungerar. Jag tror att de fungerar så pga hur barnen beter sig. Samt hur kyligt det här samhället är...

1) Om det ligger på tillräckligt hög nivå så kan ingen det.

2 ) Det beror på vilken intelligens du talar om men du verkar utgå ifrån den som traditionellt mäts med IQ-test.

3) Men är det sunt att blockera sorg när man blivit sårad?

4) Tänker inte läsa din blogg bara för att du inte kan svara rakt på frågan.

5) Nej, du kan inte uttala dig om hur de fungerar i "allmänhet" eftersom du uppenbarligen inte har någon koll.
  • Toboas
    move skrev 2012-05-03 20:44:43 följande:
    Lol, såklart man kan. Jag kan tex säga skit som; det svenska språket har utvunnits ur den germanska familjen.  Om jag var smart hade jag sagt;  Tyskland är pappa till Svenskan. Ja det gjorde jag Ja, för att då blir du kapabel till att ta dig ur situationen. Någon som hellre ser till problem, utan att se lösningar, fastnar i en nedåt-gående spiral av depression osv.... Brott begås för det mesta där inte pga hat. Jo, eftersom att jag har sett hur alla beter sig, på stan, i klassen, online.. Det skulle jag kalla hur samhället fungerar i allmänhet.  

Är du medveten om att varken det du tycker är skit eller det du tror låter smart är korrekt på en enda fläck? Om du talade om "traditionell IQ" så menar du alltså att de som röker på skulle klara sig bättre på IQ-test, är det korrekt uppfattat? Den som inte tar tag i problem kommer inte heller ifrån dem utan fortsätter att upprepa samma dumheter gång på gång. Om det är kriteriet så undrar jag i vilket samhälle du tror att de flesta brott begås på grund av hat? Du har sett hur en del beter sig men din uppfattning speglar inte min vilket gör att du uppenbarligen inte har koll på hur alla gör. Ifall du har så dålig koll på landet du växte upp i så är väl frågan hur mycket du faktiskt vet om Jamaica.
  • Toboas

Något blev fel med radbrytningen tydligen...

• Toboas
    move skrev 2012-05-15 00:26:28 följande:
    Det är ni som inte känner till Jamaica som säger att dom är deprimerade osv. Ni säger att jag ljuger, men ni kan inte säga EN sak jag sagt som inte är sant...  Men jag har förstått att det finns så många deprimerade töntar i Sverige nu, så det gör mig ingenting...

Jag kan direkt peka på en sak som du påstår och som inte är sant: Du hävdar att "vi" säger att de är deprimerade på Jamaica. Det är ingen som påstått det i den här tråden så det hittade du på själv.

Det måste vara jobbigt när ens interna dialog blandas med den yttre och man inte kan skilja dem åt.
  • Toboas
    move skrev 2012-05-15 20:48:12 följande:
    I den där tråden där jag skrev att människor var lyckligare i Jamaica, skrev någon att dom gråter och är deprimerade i Jamaica. Men jag nämnde det eftersom att ni säger att jag ljuger om Jamaica. Samtidigt kan ni inte säga EN sak jag har sagt om JA som inte är sant...

Jag förstår att ni gör det, eftersom att ni inte har erfarit det, och inte litar på mig, eller dem Jamaicaner som säger/gör vad jag säger, eftersom ni vill att jag ska ha fel.

Jag tänker inte skriva med dig om du fortsätter att bete dig som en idiot... 
    Två är en för mycket?
Svar på tråden Bara för att ni inte förstår jamaicanska