Inlägg från: move |Visa alla inlägg
  • Svar på tråden Bara för att ni inte förstår jamaicanska
  • move
    La Lola skrev 2012-02-03 21:36:18 följande:
    Då var det dags igen då.
    Ja, för det är inte ni som senast IDAG skrev att jag inte kunde engelska?
    Även fast jag klart och tydligt skrev att jag är  tacksam över att ha tappat den engelska dialekten. 

Det är ni som är så smarta, som int är capable of understanding when someone is playing a game with you?
    Jag förstår.. 
  • move
    Lisastina skrev 2012-02-03 21:47:44 följande:
    Hej move,

du frågar på din blogg om vi besökare förstår budskapet. Nej! Men jag försökte . Jag tyckte att det var svårt, särskilt som jag är lite hörselskadad och har svårt att urskilja tal när det är musik i bakgrunden. Jamaikansk engelska är inte så lätt att förstå, särskilt när man pratar fort eller sjunger, men om du hjälper oss så blir vi fler som kan begripa budskapet! Tex genom att lägga ut texten till det som sägs i filmsnuttarna på din blogg, eller att göra ett kortare sammandrag av innehållet. 

Berätta gärna hur du själv lärde dig denna dialekt (för du är väl född i Sverige)?  

hälsningar
    Ja, det gör jag gärna :P. Jag har redan planerat att göra en video där jag lär folk riktig patois :P, hahaha...

Jag har levt i Jamaica mentalt sedan 2006, fysiskt har jag "bara" levt på Jamaica 296 dagar :D. Men jag har även bott med min Jamaicanska make sedan 2008 :). Mina vänner är Jamaicaner och vi pratar dygnet runt så...
  • move
    Strö lite socker skrev 2012-02-03 21:59:59 följande:
    Det heter inte jamaicanska...
    Det trodde jag inte heller från början, men nu då jag vet lite mer om Jamaica, inser jag att dom talar två språk där. Jamaicanska och Patois, det skiljer sig åt vet du...
  • move
    Kimona skrev 2012-02-03 22:10:01 följande:
    Jag har hittat felet. Google Translate har inte patois, det är därför ingen begriper :P
    Lol
  • move
    Coyote skrev 2012-02-03 22:09:39 följande:
    Är det där verkligen Jamaicanska? *misstänksam*
    Nej, det där är en svensk som pratar Jamaicanska varje dag som försöker dig på engelska...
  • move
    glenda skrev 2012-02-05 10:24:48 följande:
    Nej. Det du kallar "Jamaicanska" ar ju bara en Engelsk dialekt - att det later pa ett visst satt nar Jamaicaner talar engelska likval som det later pa ett visst satt nar Amerikaner, Irlandare eller Svenskar talar Engelska. Jamaican Patwa ar det andra spraket. 

Jag ser ocksa valdigt mkt fram mot din video som lar ut Patwa! Glad    
    Nej dom  talar så i Jamaica, på jobbet. Menar du att en norsk pratar svenska med en annan dialekt? Dt är ju norska han pratar, även om språket är lika. I Jamaica har dom en annan meningsupbyggnad, så bara för att orden oftast är engelska är det inte engelska dom talar... ?

Kanske... Det blir mer korrekt och intressant om man har en diskussion med någon på Patwa dock... Men min man vill inte vara med på videor...
  • move
    Larsan skrev 2012-02-05 09:41:10 följande:
    Bra tips allihop! 
    Om man vill göra köttfärssås utan att använda ko, då tar man ett annat djur istället!
    Fisk, närmare bestämt tonfisk. =) 
    Ja visste du inte det?

Ett tips om du vill göra en tårta behöver du inte ta marsipan, utan kan använda maräng eller grädde...
    Du får en tårta ändå... Like daah... 
  • move
    Larsan skrev 2012-02-05 21:31:07 följande:
    Jamaicanska är fortfarande inget språk. Det är en dialekt. 
    På Jamaica talas 2 språk. Jamaicansk engelska (såsom amerikansk engelska talas i usa och australisk engelska talas i australien) samt Patois/Patwa som är ett jävligt fult "språk".

Patois är helt konstigt. Som att låta en 10 årig dyslektiker skriva på svenska med engelsk dialekt.

Sen förstår jag mig inte på ordet "fi". Betyder en massa saker men stoppas även bara in i vissa meningar utan att "betyda" något. Ghetto-varning. T.ex som att skriva "yo, vad gör du kompis? Ingenting yo, du då?" 

Nej, Förstår verkligen inte din hyperkärlek till landet och språket, men visst, Älska Jamaica du men vad har vi med saken att göra? Varför blandar du in oss? 
    Så du menar att Engelska och Amerikanska är samma språk? Det är två olika språk med samma ord... Varför ska allt vara så kategorisErat för att svenskar ska förstå?

För att Engelska är ett mer korrekt språk än Jamaican? Bara för att du inte är van vid Jamaican är det fel?

Fi betyder olika saker beroende på på vilken plats i meningen det står eller i vilken mening det står. Dt betydr alltid något och är inte som ett yo....

Nej, jag svarar på vad NI har sagt... 

• move
    Argo skrev 2012-02-06 07:55:00 följande:
    TS har på eget bevåg startat en ny tråd där hon återigen länkar till sig själv i sin jakt på berömelse och bekräftelse.

TS deltar aldrig med mer än några enstaka inlägg i sina egna trådar. Därefter följer hon tråden och ser när alla uppmärksammar henne - på gott och ont.

Du behöver inte ha dålig eftersmak för den här tråden.

Den är precis som TS vill ha den.
    Nej jag sätter in länkar om ett ämne som jag vill diskutera, uppenbarligen...
    Då svarar olika folk, dom som säger något vettigt dvs det jag ville diskutera, svarar jag på. Dom som bara vill tjafsa drar jag mig ifrån tråden... Jag pallar inte med det.. Jag är som tjuren ferdinand...

Svar på tråden Bara för att ni inte förstår jamaicanska