Larsan skrev 2012-02-05 21:31:07 följande:
Jamaicanska är fortfarande inget språk. Det är en dialekt.
På Jamaica talas 2 språk. Jamaicansk engelska (såsom amerikansk engelska talas i usa och australisk engelska talas i australien) samt Patois/Patwa som är ett jävligt fult "språk".
Patois är helt konstigt. Som att låta en 10 årig dyslektiker skriva på svenska med engelsk dialekt.
Sen förstår jag mig inte på ordet "fi". Betyder en massa saker men stoppas även bara in i vissa meningar utan att "betyda" något. Ghetto-varning. T.ex som att skriva "yo, vad gör du kompis? Ingenting yo, du då?"
Nej, Förstår verkligen inte din hyperkärlek till landet och språket, men visst, Älska Jamaica du men vad har vi med saken att göra? Varför blandar du in oss?
Så du menar att Engelska och Amerikanska är samma språk? Det är två olika språk med samma ord... Varför ska allt vara så kategorisErat för att svenskar ska förstå?
För att Engelska är ett mer korrekt språk än Jamaican? Bara för att du inte är van vid Jamaican är det fel?
Fi betyder olika saker beroende på på vilken plats i meningen det står eller i vilken mening det står. Dt betydr alltid något och är inte som ett yo....
Nej, jag svarar på vad NI har sagt...