• Lotten73

min tjej ska börja förskoleklass efter sommaren

Tips på hur man vet om man väljer rätt skola till sitt barn mottages gärna.
    Jag och maken + tjejen var och kollade på två olika skolor nyss och vi föll för den ena av dom.
    Tror att vi kommer sätta vår tjej där.
    Ska vi välja efter hur vi vuxna vill ha det eller ska vi välja efter hur vår tjej vill ha det?
    Hon vill hellre gå på den andra skolan eftersom hennes två bästa kompisar på dagis ska gå där.
    den skola vi tycker bäst om är mindre och där finns det fler förskoleklasser att välja på mm medans den andra skolan är stor och vi gillade ej bemötandet hur lokalerna såg ut mm.
    måste man gå i samma förskoleklass  skola som dagiskompisarna?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-02 11:57
    En fundering bara.
    Hade våra föräldrar när vi var små dessa problem med hur ska vi ta oss till dagiset vilken skola ska vi välja har dom nå kompisar eller inte?
    Eller är det bara i dagens samhälle det är så viktigt att ha barnen på samma ställe bekvämt lämna hämta mm.
    Jag tror att man mera förr bara tog det som det kom man oroade sig inte i onödan eller har jag fel?

• Svar på tråden min tjej ska börja förskoleklass efter sommaren
  • Tinnys

Vi har alltid valt skola lite efter var kompisarna går om det inte skulle vara helt värdelöst. Men närhet och vänner är viktiga tryggheter.

• Lotten73

Ni andra då hur har ni tänkt inför skolvalet/förskoleklass? Problemet är att den skoka som tjejen helst vill gå på tilltalade inte mig maken alls. Sedan har jag gått den skolan i årkurs 7-9 och jsg trivdes aldrig med kompisar lärare skolan mm. Måste man följas med från dagis och till skolan.? Tänk om vi gör fel val. Finns det nån som haft sina barn på ett dagis och sedan bytt och barnet blivit själv utan dagiskompisarna? Hur har det gått har dom fått nya kompisar? Min tjej är blyg i början men lär hon känna nån är det inga problem. Vad tycker ni vi ska göra?

• Butterscotch

Jag skulle välja utifrån skolan och hur bra den verkar. Hon kan ju fortsätta träffa sina dagiskompisar på fritiden (i alla fall under en övergångsperiod) och hon kommer att få nya kompisar på den nya skolan. Vi kommer att sätta våra barn i en tvåspråkig skola från och med förskoleklass, våra grannar är också tvåspråkiga och har gjort likadant. Det har inte varit några problem alls att få nya kompisar och en ny gemenskap. Jag är inte det minsta orolig, barn är ju i allmänhet bra på att knyta nya kontakter.

• Lavish

Jag tycker nog hon är för liten för att valet ska avgöras av kompisar. Hon träffar nya kompisar och har jättekul och kan träffa sina gamla kompisar på fritiden. Bättre att satsa på den förskolan som verkade bäst. Hade det varit högstadieångest hade det varit en annan sak.

• sussiq82

vi har valt efter kompisar och närmast men det var pga att  skolan verkar bra också så vi har turen att ha det enkelt bli svårare när vi kommer till årskurs 6...

• gbgumman

För oss var skola självklart, men inte vilken del av skolan. Vår skola är tre parralellig och de tre f klasserna som finns träffas sällan. Man har mer sammarbete med år 1.

Vi skulle altså välja gård åt vår son. Vi hade hört ryktas om en gård som skulle vara sååååå bra enligt föräldrar som hade sina barn där. (de pratade skit om de andra så fult) Men vår son är en lite ängsligare typ så för oss blev det viktigaste att han fick en kompis med sig. (man fick bara ett val ban kunde inte både önska gård och en speciell kompis) Vår son kom med sin vän och gården han hamna på är underbar. Faktist på vissa sätt bättre än den vi hade hört om.

Dottern hade jag nog tänkt annorlunda med. Hon är mer framåt. Hon hittar nya kompisar och då hade jag nog valt gård farmför kompis. Nu är jag så nöjd med gården så hon hamnar där med.

Mamma till Eskil och Sonja
  • Lotten73

Precis dom får ju nya kompisar tänkte mera på att hon älskar att vara med den tjejen på dagis men om man tänker efter så leker dom inte mkt hemma på fritiden mest på dagis.
    Man kan ju inte gå på en skola som är *skit*bara för att vara i närheten av kompisar.
    Finns ett problem till det är att just nu går båda mina barn på samma avd på förskolan och när hon byter till skola då blir han själv där inget problem det men det blir en massa åka eftersom jag inte än har körkort.
    Det blir buss till vårt köpcentrum för att byta buss sedan till skolan och sedan ny buss igen till pojkens dagis.
    Undrar bara hur jag ska hinna med det för barnen får ju bara gå 5 timmar om dagen eftersom jag är arbetslös.
    Finns ett dagis i närheten av skolan som skulle underlätta att han bytte till.
    vad tycker ni ska jag låta han gå kvar på sitt dagis(Han är lite sen med talet och utvecklingen snart 4)så han har ingen speciell kompis på dagis förutom syrran sin eller tycker ni att vi ska byta dagis åt honom så vi slipper krångla med bussar hit och dit sedan så kommer han ju närmre syrran sin?
    För på dagis om han skulle vara där själv utan syrran(tex om hon är hos läkare eller så)då är han mest själv och sedan vill han inte dit vill följa med syrran.
    Vad gör man och vad hade ni gjort?

• Feline

Vi valde skola till vår dotter förra året, och vi valde utifrån vad vi tyckte verkade vara den bästa skolan. Utan att tveka. Närhet och dagiskompisar i all ära men när det gäller hennes framtid vill vi välja själva så aktivt vi kan.

Sedan var det bara att sälja in konceptet till henne. Det gick bra fastän att vi fick en återbudsplats och hon redan hade ställt in sig på att gå i skolan tillsammans med en kompis. Hon förstog resonemanget att kompisens föräldrar valde skola utifrån vad som var bäst för kompisens familj, och vi valde vad som var bäst för henne/vår familj.

Hon har fått nya vänner i nya klassen och trivs jättebra. De gamla dagiskompisarna som hon tycker bäst om har hon fått träffa också. Det enda som krävs är lite mer av oss föräldrar att fixa och dona med att hålla kontakten åt henne.

Hur som helst så är vi nöjda och hade valt detsamma om det varit i år.

Vänlighet är smittosamt - låt oss skapa en epidemi!
  • Lotten73

En fråga till. Hur hade ni gjort? Jag har inget körkort än håller på att ta. Kommer när tjejen ska börjar skolan hå en bit mellan Hans dagis och skolan. Så är hämtningen 14 för båda kommer det innebära att nån av barnen får vänta ett bra tag på att jag ska komma. Är jag egocentrisk som vill flytta grabben till annat dagis så det blir mer praktiskt med lämning och hämtning? Hur hade ni gjort eller hur gör ni som åker buss och har långt mellan era barn. Hur löser man det bäst? Kan tillägga att jag fn är arbetslös och bara får ha barnen 5 timmar /dag på dagis och i förskoleklass/fritids. Hur ska man hinna med allt då om den mesta tiden går åt till resor fram och tillbaka samt söka jobb?

• Mälaröbo

Kompisarna förändras när skolan börjar så just det kommer att ordna sig oavsett. Dock känner jag att vi valt lite fel då vi nu upptäckt att vägen till skolan är väldigt viktig. Här har man inte fritids efter klass 3 och vi känner oro inför att hon ska gå den vägen ensam.
    Vi märker också av att majoriteten av kompisarna inte bor i vårt område och inte på gångavstånd vilket absolut hade underlättat när de nu blivit större.

• sussiq82
    Lotten73 skrev 2012-02-07 21:46:55 följande:
    En fråga till. Hur hade ni gjort? Jag har inget körkort än håller på att ta. Kommer när tjejen ska börjar skolan hå en bit mellan Hans dagis och skolan. Så är hämtningen 14 för båda kommer det innebära att nån av barnen får vänta ett bra tag på att jag ska komma. Är jag egocentrisk som vill flytta grabben till annat dagis så det blir mer praktiskt med lämning och hämtning? Hur hade ni gjort eller hur gör ni som åker buss och har långt mellan era barn. Hur löser man det bäst? Kan tillägga att jag fn är arbetslös och bara får ha barnen 5 timmar /dag på dagis och i förskoleklass/fritids. Hur ska man hinna med allt då om den mesta tiden går åt till resor fram och tillbaka samt söka jobb?
    Hade i din sits bytt om det gick och sonen inte skulle må dåligt av det.
  • Butterscotch
    Lotten73 skrev 2012-02-01 22:12:39 följande:
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-02 11:57
    En fundering bara.
    Hade våra föräldrar när vi var små dessa problem med hur ska vi ta oss till dagiset vilken skola ska vi välja har dom nå kompisar eller inte?
    Eller är det bara i dagens samhälle det är så viktigt att ha barnen på samma ställe bekvämt lämna hämta mm.
    Jag tror att man mera förr bara tog det som det kom man oroade sig inte i onödan eller har jag fel?
    När jag var liten fanns det inte så mycket valmöjligheter, då gick man i den närmsta skolan helt enkelt. Jag har antagit att det var "regeln" överallt, men det kan förstås ha varit ett lokalt fenomen. Där jag växte upp fanns det inte direkt många skolor att välja på, bara en i vårt samhälle. Skulle vi ha gått i någon annan skola hade vi fått åka buss (vilket vi sen fick göra från 7:e klass, då högstadiet låg i grannsamhället).
  • Mälaröbo

Förr gick man i den skolan man blev tilldelad, den närmsta helt enkelt.
    Nu ska det väljas än hit och än dit och då är det klart att man väljer det som känns bäst och sen får man ångest för att  man kanske valt fel.

Min personliga åsikt ä att man ska välja det som känns praktiskt. Skolmiljön ändras från år till år så att det är paktiskt när de kommer upp i åldrarna och med blivande kompisar är viktigast för mig.

• strojes

Vi gjorde valet till förskoleklass förra året. Dottern gick förut hos dagmamma men när hon fyllde 5 år valde vi att flytta över henne till den skola där hon sedan skulle gå förskoleklassen. Hon är ganska blyg och tillbakadragen inför nya miljöer och människor så vi ville ge henne en chans att komma in i gruppen innan skolan. Det tog ett par månader innan hon kom in i gruppen ordentligt men sen har det gått bra. Hon har inga från sin dagmammegrupp med sig på skolan. Hon har fått många nya kompisar och det var inte länge efter flytten som hon frågade efter som gamla kompisarna.

Svar på tråden min tjej ska börja förskoleklass efter sommaren