Inlägg från: Butterscotch |Visa alla inlägg
  • Butterscotch

min tjej ska börja förskoleklass efter sommaren

Jag skulle välja utifrån skolan och hur bra den verkar. Hon kan ju fortsätta träffa sina dagiskompisar på fritiden (i alla fall under en övergångsperiod) och hon kommer att få nya kompisar på den nya skolan. Vi kommer att sätta våra barn i en tvåspråkig skola från och med förskoleklass, våra grannar är också tvåspråkiga och har gjort likadant. Det har inte varit några problem alls att få nya kompisar och en ny gemenskap. Jag är inte det minsta orolig, barn är ju i allmänhet bra på att knyta nya kontakter.

• Butterscotch
    Lotten73 skrev 2012-02-01 22:12:39 följande:
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-02 11:57
    En fundering bara.
    Hade våra föräldrar när vi var små dessa problem med hur ska vi ta oss till dagiset vilken skola ska vi välja har dom nå kompisar eller inte?
    Eller är det bara i dagens samhälle det är så viktigt att ha barnen på samma ställe bekvämt lämna hämta mm.
    Jag tror att man mera förr bara tog det som det kom man oroade sig inte i onödan eller har jag fel?
    När jag var liten fanns det inte så mycket valmöjligheter, då gick man i den närmsta skolan helt enkelt. Jag har antagit att det var "regeln" överallt, men det kan förstås ha varit ett lokalt fenomen. Där jag växte upp fanns det inte direkt många skolor att välja på, bara en i vårt samhälle. Skulle vi ha gått i någon annan skola hade vi fått åka buss (vilket vi sen fick göra från 7:e klass, då högstadiet låg i grannsamhället).
Svar på tråden min tjej ska börja förskoleklass efter sommaren