Inlägg från: Lotten73 |Visa alla inlägg
  • Lotten73

min tjej ska börja förskoleklass efter sommaren

Tips på hur man vet om man väljer rätt skola till sitt barn mottages gärna.
    Jag och maken + tjejen var och kollade på två olika skolor nyss och vi föll för den ena av dom.
    Tror att vi kommer sätta vår tjej där.
    Ska vi välja efter hur vi vuxna vill ha det eller ska vi välja efter hur vår tjej vill ha det?
    Hon vill hellre gå på den andra skolan eftersom hennes två bästa kompisar på dagis ska gå där.
    den skola vi tycker bäst om är mindre och där finns det fler förskoleklasser att välja på mm medans den andra skolan är stor och vi gillade ej bemötandet hur lokalerna såg ut mm.
    måste man gå i samma förskoleklass  skola som dagiskompisarna?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-02 11:57
    En fundering bara.
    Hade våra föräldrar när vi var små dessa problem med hur ska vi ta oss till dagiset vilken skola ska vi välja har dom nå kompisar eller inte?
    Eller är det bara i dagens samhälle det är så viktigt att ha barnen på samma ställe bekvämt lämna hämta mm.
    Jag tror att man mera förr bara tog det som det kom man oroade sig inte i onödan eller har jag fel?

• Svar på tråden min tjej ska börja förskoleklass efter sommaren
  • Lotten73

Ni andra då hur har ni tänkt inför skolvalet/förskoleklass? Problemet är att den skoka som tjejen helst vill gå på tilltalade inte mig maken alls. Sedan har jag gått den skolan i årkurs 7-9 och jsg trivdes aldrig med kompisar lärare skolan mm. Måste man följas med från dagis och till skolan.? Tänk om vi gör fel val. Finns det nån som haft sina barn på ett dagis och sedan bytt och barnet blivit själv utan dagiskompisarna? Hur har det gått har dom fått nya kompisar? Min tjej är blyg i början men lär hon känna nån är det inga problem. Vad tycker ni vi ska göra?

• Lotten73

Precis dom får ju nya kompisar tänkte mera på att hon älskar att vara med den tjejen på dagis men om man tänker efter så leker dom inte mkt hemma på fritiden mest på dagis.
    Man kan ju inte gå på en skola som är *skit*bara för att vara i närheten av kompisar.
    Finns ett problem till det är att just nu går båda mina barn på samma avd på förskolan och när hon byter till skola då blir han själv där inget problem det men det blir en massa åka eftersom jag inte än har körkort.
    Det blir buss till vårt köpcentrum för att byta buss sedan till skolan och sedan ny buss igen till pojkens dagis.
    Undrar bara hur jag ska hinna med det för barnen får ju bara gå 5 timmar om dagen eftersom jag är arbetslös.
    Finns ett dagis i närheten av skolan som skulle underlätta att han bytte till.
    vad tycker ni ska jag låta han gå kvar på sitt dagis(Han är lite sen med talet och utvecklingen snart 4)så han har ingen speciell kompis på dagis förutom syrran sin eller tycker ni att vi ska byta dagis åt honom så vi slipper krångla med bussar hit och dit sedan så kommer han ju närmre syrran sin?
    För på dagis om han skulle vara där själv utan syrran(tex om hon är hos läkare eller så)då är han mest själv och sedan vill han inte dit vill följa med syrran.
    Vad gör man och vad hade ni gjort?

• Lotten73

En fråga till. Hur hade ni gjort? Jag har inget körkort än håller på att ta. Kommer när tjejen ska börjar skolan hå en bit mellan Hans dagis och skolan. Så är hämtningen 14 för båda kommer det innebära att nån av barnen får vänta ett bra tag på att jag ska komma. Är jag egocentrisk som vill flytta grabben till annat dagis så det blir mer praktiskt med lämning och hämtning? Hur hade ni gjort eller hur gör ni som åker buss och har långt mellan era barn. Hur löser man det bäst? Kan tillägga att jag fn är arbetslös och bara får ha barnen 5 timmar /dag på dagis och i förskoleklass/fritids. Hur ska man hinna med allt då om den mesta tiden går åt till resor fram och tillbaka samt söka jobb?

Svar på tråden min tjej ska börja förskoleklass efter sommaren