• Emilias mamma

Någon som testat Bio-Oil för bristningar?

Ja, som rubriken säger så handlar detta om bristningar på magen.

Jag väntar mitt andra barn, är i vecka 38 och har fått otroligt mycket bristningar på hela magen, Känns inte jätte skoj, men man kan väl inte göra nåt åt det eller?

Igår såg jag reklam på tv om en olja som ska dämpa dessa bristningar, Bio-oil hette den! Är där någon som testat den och vet om det fungerar och hur lång tid innan man isåfall ser resultat? Har provat havandeskaps olja redan under min första graviditet men den luktade mer pyton än den gjorde nytta, så jag vet att den inte fungerar iallafall.. Frågan är ju om denna nya olja gör någon förbättring? Det försvinner väl tyvärr aldrig, men det kan kanske bli bättre!

Mvh Emilias Mamma   
  • Svar på tråden Någon som testat Bio-Oil för bristningar?
  • fundersam tjeeej

hej jag har också köpt denna oljan. det står på flaskan på baksidan "do not use on broken skin" vad menar dom med det? att man inte kan använda den om man redan fått bristningar´? tacksam för svar :) kram

• Lyckan 382

Jag hade massor av ytliga men väldigt röda/lila acneärr i hela ansiktet när jag var 22-23 år. Jag använde en microfiberduk på huden varje morgon och kväll efter jag tvättat ansiktet på vanligt sätt och smorde in med BioOil efteråt. Hade alltså till och med oljan under sminket. Ärren blev ganska snabbt mindre synliga. Jag höll väl på i ca 6 mån på det sättet, och jag tror att det gav läkningen en "skjuts". Jag kommer inte ihåg exakt när jag upplevde att ärren var helt borta, men jag har inte ett spår kvar idag (visserligen 10 år senare, men så lång tid tog det inte). Jag tänker prova att göra likadant med mina bristningar EFTER förlossningen, även om bristningar är djupare än mina ärr i ansiktet var. Just nu kör jag med Cocoa Body Butter, - så skönt på magen. Har än så länge 3 jättesmå bristningar på nedre delen av magen och går nu in i vecka 29 på måndag så det finns tid för fler att krypa fram ;)

• Carror

Jag har använt Bio-Oil sen tredje månaden men dock inte regelbundet. Vet la inte riktigt om de funkar för hade inga gamla bristningar från förra graviditeten men tänkte att ja skulle testa det nu i fall att.
    Är i v42 nu och inte fått några nu heller.
    Men på brösten hade jag några gamla o det känns som det är ännu färre nu :)

• Hannaboreklev

Hej!
    Jag har testa bio-oil men upplevde inte att det hjälpte. Har hela min grav använt mig av weledas massage oil, den har funkat bra tycker jag, har fått några få bristningar nu på slutet (v. 39). Den rekommenderar jag starkt:)

• Ronjan
    Lyckan 382 skrev 2013-07-13 11:56:05 följande:
    Jag hade massor av ytliga men väldigt röda/lila acneärr i hela ansiktet när jag var 22-23 år. Jag använde en microfiberduk på huden varje morgon och kväll efter jag tvättat ansiktet på vanligt sätt och smorde in med BioOil efteråt. Hade alltså till och med oljan under sminket. Ärren blev ganska snabbt mindre synliga. Jag höll väl på i ca 6 mån på det sättet, och jag tror att det gav läkningen en "skjuts". Jag kommer inte ihåg exakt när jag upplevde att ärren var helt borta, men jag har inte ett spår kvar idag (visserligen 10 år senare, men så lång tid tog det inte). Jag tänker prova att göra likadant med mina bristningar EFTER förlossningen, även om bristningar är djupare än mina ärr i ansiktet var. Just nu kör jag med Cocoa Body Butter, - så skönt på magen. Har än så länge 3 jättesmå bristningar på nedre delen av magen och går nu in i vecka 29 på måndag så det finns tid för fler att krypa fram ;)

Det här låter lovande. Jag har inte så mycket ärr men ganska ojämn och gropig hy. Vad menar du med microfiberduk? Mvh/Ronja
  • Lyckan 382
    Ronjan skrev 2014-02-04 21:10:31 följande:

Det här låter lovande. Jag har inte så mycket ärr men ganska ojämn och gropig hy. Vad menar du med microfiberduk? Mvh/Ronja
    En sån där städduk! Som man dammar med. Jag födde för 4 månader sedan och fick VÄÄÄLDIGT många fler bristningar än de där tre jag skrev om ovan. Nu har jag för ett par veckor sedan äntligen kommit igång med bio-oil och microfiberduk. Skrubbar lite med duken och på med olja - morgon och kväll. Borde börjat tidigare - tycker redan de är lite ljusare - de var mer mörklila förut, nu rödrosa. Dessa ärr lär nog alltid finnas kvar men jag tror man kan hjälpa dem att blekas. Jag köpte min trasa på Coop och oljan på www.apotea.se - blev förhållandevis billigt. Lycka till, skriv gärna hur du upplever det hela!
  • Mly01

Har också läst massa bra saker om Bio Oil och nu finns den att köpa på Groupon för en billig peng! Har beställt hem 2 flaskor på 200ml för 235kr inklusive frakt! Finns även andra alternativ, en flaska på 60ml för 75kr om man vill det!

• Micaelamamman

Vad jag fått höra ska man inte som gravid komma i hudkontakt med lavendelolja som bio oil innehåller. Lavendelolja och andra eteriska oljor kan förorsaka sammandragningar i livmodern. Ska testa denna produkt när min andra gravitet är över. Färdig 38 veckor nu så det ska väl inte dröja allt för länge. Fick nästan inga bristningar vid första graviteten, dök upp några stycken sista veckan innan dottern föddes. Nu är det massvis på magen. Hoppas oljan funkar på mig.

• Micaelamamman

Vusserligen ska jag väl tillägga att oljan har genomgått tester där daglig exponering även för gravida inte ska vara någon fara men jag själv vill inte riskera något innan barnet är fött.

• vanja83

Jag använde tycker inte den fungerade alls! Fick lite bristningar sedan tips om mandelolja som jag upplevde mycket bättre! Inga nya bristningar efter det!

• CinnamonGirl
    Micaelamamman skrev 2014-02-11 20:42:05 följande:
    Vad jag fått höra ska man inte som gravid komma i hudkontakt med lavendelolja som bio oil innehåller. Lavendelolja och andra eteriska oljor kan förorsaka sammandragningar i livmodern. Ska testa denna produkt när min andra gravitet är över. Färdig 38 veckor nu så det ska väl inte dröja allt för länge. Fick nästan inga bristningar vid första graviteten, dök upp några stycken sista veckan innan dottern föddes. Nu är det massvis på magen. Hoppas oljan funkar på mig.
  • CinnamonGirl
    fundersam tjeeej skrev 2013-07-03 10:21:22 följande:
    hej jag har också köpt denna oljan. det står på flaskan på baksidan "do not use on broken skin" vad menar dom med det? att man inte kan använda den om man redan fått bristningar´? tacksam för svar :) kram
    "Broken skin" är nog sår och liknande.
    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Emmpa81

Bio-oil finns att köpa på Nordicfeel, mycket bra pris!!! Jag använder oljan i duschen till mage o bröst och den fungerar o är superskön. Diskret doft till skillnad från de oljor jag testade under förra graviditeten och dessutom går den in i huden snabbt. Är i v28 o har inga bristningar!!!

• Laila01

Bio-oil är en fantastisk produkt. Kan på rak arm säga att den är klart bästa oljan för huden om man vill få tillbaka sin ursprungliga lena hud. Den finns på många platser att köpa. Jag köper min hos hudroller.se

• SabinaGbg

Jag började med Bio-oil när jag gick in i andra trimestern. Då smörjde jag en gång varje dag (tyckte det va omständigt att göra det två gånger om dagen som flaskan säger) och fortsatte in i tredje trimestern. Är nu i v 38 och har inte fått några bristningar alls. Min mamma har massa bristningar från sina två graviditeten. Detta är mitt första barn. Dock har jag endast gått upp 7 kg totalt vilket jag också tror minskat risk för bristningar. Förutom detta är huden på magen superlen. Jag har nu förbrukar 2 st 125 ml flaskor.

Svar på tråden Någon som testat Bio-Oil för bristningar?