• Äppelpaj80

Lär du dina barn att tacka för maten?

Ja hur gör ni andra med era barn och hur var det när ni växte upp?

Mina barn börjar bli så stora att det är dags att lära sig detta. När vi äter borta så har vi börjat prata med dem om att man alltid ska tacka för maten.
    Känner väl egentligen att det inte är av samma vikt att de tackar hemma, men är lite kluven i frågan.  
    Känner till viss del att det känns lite gammaldags. Som en ettiketregel som så många andra man hade "förr" som egentligen inte fyller något jättestort syfte, även om det givetvis är trevligt.
    Att inte rapa vid matbordet, eller att plocka undan sin egen tallrik tycker jag är bra och nödvändiga saker att lära sina barn. Men vet som sagt inte om jag tycker att man alltid måste tacka sina föräldrar för maten man äter hemma?  

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Lär du dina barn att tacka för maten?
  • BängtRagnhild

Vi har inte lärt honom att tacka för maten eller att säga förlåt. Vi föregår med gott exempel och nu både tackar han för maten och ber om förlåtelse.

Med statistiken på sin sida, kan man rimligtvis anta...
  • sannisen04

Går nog på automatik här hemma! Men inget högtidligt! Utan mer "tack tack". Även vår 2-åring gör det, härmar syskonen!

• VeraVera

Våra döttrar har alltid tackat för maten, men så kom dom till förskolan och av ren automatik sa dom tack för maten. Då svarar deras fröken - inte behöver du tacka för maten. Sa faktiskt till att vi har lärt dom att vara tacksamma, sen behöver mm inte tjata om dom inte sagt tack men när om är duktiga och säger tack så säg inte att dom inte ska tacka....

• augustisten

De tackar för maten, men jag valde ändå "annat" eftersom det inte direkt är någon regel hemma. Ofta säger de att det är gott medan de äter och visar uppskattning så. Men eftersom vi vuxna tackar brukar de också göra det.

Äldsta har väldigt svårt att gå från ett matställe utan att tacka personalen. Kan bli jobbigt när han ska tränga sig fram till kassan i lunchrusningen för att tacka. Han har tom sprungit tillbaka in ibland när vi gått ut och han kommit på att han glömt.

• amalie79

Självklart. De ska ta bort och skölja sin tallrik, säga tack, tvätta händerna före och efter maten. Dessutom pratar vi ofta med dem om att inte ta mer än man orkar. Det g

• nozpa

Ja såklart. Tack var hennes andra ord hon lärde sig. :) Hon tackar både när hon får maten, och efter maten. Hon tackar åt andra som missar att tacka också. Hon är 2 nu. Hon tackar för det mesta iofs.

• amalie79

Går inte att koppla av en sekund, för då blir det pannkaka. Någon äter med fingrarna, någon kissar och tvättar inte händerna eller petar med fingrarna i smöret, torkar sig på möblerna, kletar snor...

Så matstunderna är nog den stund på dagen som vi ägnar allra mest åt uppfostran typ

• augusti83

min dotter på 15 månader tackar för maten. Jag tycker det är trevligt att lära sig från början men räknade väl inte med att hon skulle göra det innan hon lärt sig säga mamma och pappa :)

• stickkontakt

Ja, självklart. Dessutom är "tack för maten" ett bra sätt att tala om att man ätit färdigt. 2-åringen har lärt sig att när man inte vill ha mer mat så säger man "tack för maten" och sen får man springa iväg och leka. Det är inte så att vi tvingar henne att tacka, hon gör det gärna. I perioder är hennes favoritlek att ge oss något och säga "varsågod" och vi tackar, sen ger vi tillbaks och hon säger "tack tack" etc.

• fluu

Ja. Hon kan visserligen inte prata än,lite sen i talet,men hon bockar så fint när hon säger tack :P

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Det är bara jag

Jag är tillsammans med en kille som har två barn sedan innan. 3 och 6. De skrek vid matbordet tidigare, plockade inte undan sin tallrik och allra minst tackade för maten. Jag sa till min kille att det är nästan ett måste. De hjälper till på dagis och det är inget konstigt att lära sig säga tack osv. I samband med det började vi även lära dom att "be och få" och inte skrika efter saft, vatten eller mjölk. Samma sak att tacka när de får någonting osv. Det har gått 7 mån sedan vi införde det och nu behöver vi inte påminna/tjata om det längre. De är mycket mer artiga nu och ber att få saker. Skriker inte som djur! Och plockar undan osv... Mycket mer harmoni i hemmet!!!

• JannaS

Ja har alltid lärt dom att säga tack tack efter maten redan när dom var 6mån, sa alltid när jag skulle ta upp dom från stolen när jag skulle tvätta dom (tack tack för maten) och även att lära dom att säga ursäkta när dom rappa. Och jag frågar alltid om dom vill ställa tallriken på bänken Jag tycker att det är trevligt om man är lite artigt sen så är det inte alltid dom har sakta något eller inte vill ställa tallriken men då har jag låtit det vara för dom är bara barn vill inte tvinga på dom något.

Mina underbara små änglar är mitt liv.
Svar på tråden Lär du dina barn att tacka för maten?