• ladynorway

    47 år?

    Bara en nyfiken fråga...

    Finns den nån kvinna i historien,som lyckas bli spontant gravid på naturlig väg,vid denna ålder?

    Är det _överhuvudtaget_ fysisk möjligt?

    (_Jag_ försöker inte,är bara nyfiken...)          

  • Svar på tråden 47 år?
  • Redan47

    Jag har haft barnlängtan efter fler än mina idag vuxna. Tillsammans med min nya man gör vi en ÄD resa vi vill verkligen ha sladdisar! Så underbart att dela det. Har gjort flera misslyckade försök men efter en hysto så hoppas jag det ska lyckas efter ärrbildningarna är borta. Jag känner att jag vill inte leva med att ångra det jag inte gjorde.

    Ålder sitter i själen inte på leg!

  • Cice
    Redan47 skrev 2014-05-06 11:58:21 följande:
    Jag har haft barnlängtan efter fler än mina idag vuxna. Tillsammans med min nya man gör vi en ÄD resa vi vill verkligen ha sladdisar! Så underbart att dela det. Har gjort flera misslyckade försök men efter en hysto så hoppas jag det ska lyckas efter ärrbildningarna är borta. Jag känner att jag vill inte leva med att ångra det jag inte gjorde.
    Ålder sitter i själen inte på leg!
    Jag håller med dig  Hjärta

    Stor kram,
    Cice
  • abcdefh

    Har inte läst tråden, men min mamma blev gravid med mig på naturlig väg när hon var 48. Min pappa var 50.

    Förstår såklart att alla har rätt att skaffa barn när de vill, men utifrån egen erfarenhet kommer det inte bli speciellt roligt för barnet. Folk i skolan som frågar varför ens föräldrar är så gamla och mobbar en för det, personal i affärer som frågar om man är ute med mormor och morfar, och såklart - värst av allt - rädslan för att ens föräldrar ska bli sjuka och dö tidigt, och att man ska bli föräldralös i 20-årsåldern.

    Det kan bli rätt knepiga åldersskillnader i familjerelationer också, om man skaffar en partner t.ex.
    Min pojkväns morföräldrar är yngre än mina föräldrar - trots att min pojkvän är äldre än mig. Rynkar på näsan

  • Redan47

    Abc....: Döden finns ingen garanti för... Mina första barn hade sk unga föräldrar, de var 13 resp 18 när deras pappa 42 år dog. Min morfar blev 98år. Min andra sambo dog 62, cancern tog honom på två år. Så det argumentet är inte hållbart. Din rädsla för att mista dina föräldrar har växt fram av någon anledning, men inte var det deras leg, som var problemet?

    Det är ledsamt att du har så smärtsamma minnen kopplat till dina upplevelser med sk äldre föräldrar. Det finns ju många som vittnar om det motsatta. Dessutom är det så att utvecklingen gått mot att förstföderskan är 35 idag. Så en generation och fler kommer ha föräldrar som är sk äldre.

    Personligen tror jag betydelsen av hur vi är till sinnet inte bara se till fysisk ålder. Jag ha en mormor som är 95 år, det skulle inte vara några problem att ha henne som mamma. Och inte många tror hon har en så hög ålder. Idag har jag mycket bättre förutsättningar till att ge mina barn en trygg uppväxt än vad mina fick när jag var 25. Då hade jag inte den självkännedomen eller ekonomiska trygghet. Och framförallt vi är två vuxna som lever äkta och ärligt älskar varandra med respekt. Den miljön hade jag velat ge mina barn som har en ung mamma.

    Och det är säkert viktigt och ännu viktigare att vara aktivt delaktig i barnets liv ich vardag och kommunicera hur vi har det... För att lösa de motgångar som barn möter på vägen.

    Det blir ju än viktigare för mig med din historia med mig, att ge mitt barn god självkänsla.

  • Pimpinellan

    Jag tror det är annat än åldern som får barn till äldre föräldrar att skylla på just åldern. För alla oavsett åldern på vår mamma och pappa har nånting vi hakar upp oss på vad gäller dem! Flört Mina föräldrar var "gamla" när jag föddes jämfört med resten av klassen-och då var de ändå bara 33! Andra har en tjock mamma,en väldigt ung mamma,en sjuk mamma  eller vad som helst man "skäms" för. Att man är just en gammal mamma tror jag aldrig i sig är skälet till varför man skäms,det ligger mer bakom. Dessutom är alternativet att man inte funnits alls-är det bättre kanske?

    Och det där med att man dör ifrån sina"barn" är ju bara trams. Kvinnor lever ju till runt 83-många blir ännu äldre. Då är "barnen" runt 35-40 själva om man får barn efter 40. Man har ju ingen garanti heller att man får se sina barnbarn växa upp eller ens sina egna barn fast man får barn som ung.

  • Det vackraste
    Pimpinellan skrev 2014-05-14 14:38:01 följande:

    Jag tror det är annat än åldern som får barn till äldre föräldrar att skylla på just åldern. För alla oavsett åldern på vår mamma och pappa har nånting vi hakar upp oss på vad gäller dem!  Mina föräldrar var "gamla" när jag föddes jämfört med resten av klassen-och då var de ändå bara 33! Andra har en tjock mamma,en väldigt ung mamma,en sjuk mamma  eller vad som helst man "skäms" för. Att man är just en gammal mamma tror jag aldrig i sig är skälet till varför man skäms,det ligger mer bakom. Dessutom är alternativet att man inte funnits alls-är det bättre kanske?

    Och det där med att man dör ifrån sina"barn" är ju bara trams. Kvinnor lever ju till runt 83-många blir ännu äldre. Då är "barnen" runt 35-40 själva om man får barn efter 40. Man har ju ingen garanti heller att man får se sina barnbarn växa upp eller ens sina egna barn fast man får barn som ung.


  • Gammelmor2

    Jag är 46 år och 8 månader och är nu, efter 2,5 års försök spontant gravid minst 6 v, till min stora glädje och förvåning:)

    Håller tummarna...

    Ville bara berätta att det faktiskt finns de som blir gravida vid denna aktningsvärda ålder:)

  • RockyKiwa

    Hej!Blev spontant gravid vid nyss fyllda 46 år men det kom som en chock och gjorde abort som jag sen ångrade! 3mån efter blir jag gravid igen men får missfall i v.6. 8 mån senare blir jag spontant gravid igen och då är jag 47 år fyllda, får även då missfall!Är idag 49 år och vi funderar på att göra äggdonation då min pojkvän inte har barn.Jag har 2 vuxna barn.Så visst kan man bli gravid men risken för missfall och downs syndrom +annat är väldigt stor.

  • Didi1234

    Hej! Jag hetter Jidia, och jag vill ha hjälp att blir gravid! Jag gick till doktorn och de tag prov det visade att jag ha inga ägglossning är 46år vad kan jag göra för att blir gravid?

  • Vårdepp
    ladynorway skrev 2012-01-10 20:04:36 följande:

    Bara en nyfiken fråga...

    Finns den nån kvinna i historien,som lyckas bli spontant gravid på naturlig väg,vid denna ålder?

    Är det _överhuvudtaget_ fysisk möjligt?

    (_Jag_ försöker inte,är bara nyfiken...)          


    Ja, min väninna blev det av misstag . Blev frisk flicka.
  • UndrandeSökare
    Didi1234 skrev 2017-12-27 22:07:12 följande:

    Hej! Jag hetter Jidia, och jag vill ha hjälp att blir gravid! Jag gick till doktorn och de tag prov det visade att jag ha inga ägglossning är 46år vad kan jag göra för att blir gravid?


    Jag föreslår att du vänder dig till en klinik utomlands och gör äggdonation. Jag och min sambo gör det nu på kliniken AvaRiga i Lettland.
  • Delilah2001

    Jag har en bekant som var 48 när hon fick sitt första och enda barn.

  • Vårdepp
    ladynorway skrev 2012-01-10 20:04:36 följande:

    Bara en nyfiken fråga...

    Finns den nån kvinna i historien,som lyckas bli spontant gravid på naturlig väg,vid denna ålder?

    Är det _överhuvudtaget_ fysisk möjligt?

    (_Jag_ försöker inte,är bara nyfiken...)          


    Ja, min väninna. Hon var 47 när hon blev gravid och 48 när hon födde.
  • Mogen75

    Jag är gravid nu som 47 åring med mitt första barn. Det var helt oplanerat men önskat. Jag är nu i v 11 🙂

  • Charlie24

    Blev naturligt gravid vid 46. Oplanerat och avbrutna samlag.  Tyvärr dog fostret i v 16-17, upptäcktes vid rul i vecka 20. Troligtvis av kromosomfel 

  • fornminne

    Det klart att det är fysiskt möjligt. Jag vet en kvinna som födde sitt sista barn vid 49. Hon fick konstiga symtom och trodde att hon var på väg in i klimakteriet. Det visade sig att hon var gravid. Hon hade redan fyra barn som var vuxna eller i tonåren. 

    Jag vet en annan kvinna som blev gravid vid 46, men det slutade i missfall.

    Så himla ovanligt är det inte.

Svar på tråden 47 år?