• Anonym (vet inte riktigt)

infertilitets utredning Norrbottens landsting

Hej, jag undrar om det finns någon här som gjort eller vet hur man går till väga för att få göra en barnlöshets utredning i Norrbottens läns landsting..

Har dom någon ålders gräns?

Vart ringer man?  hur går man till väga ?

• Svar på tråden infertilitets utredning Norrbottens landsting
  • Anonym (i svängen)

Åldersgräns för ivf tror jag är 25, och du ska ha försökt på egen hand i ett år. Tror inte heller att man får ha jättehögt bmi (över 30), men det är jag osäker på.

Tack för infon, jag tycker att jag blivit jättebra bemött hos Hermelinen, Sjuksyrran som tar emot samtalen är fantastisk och Inger Aurell, en av gyn hon jag g¨tt hos är otroligt bra, väldigt trevlig, skicklig och ett underbart bemötande. 
    Vi har försökt få barn sen 2010-11 men inget hänt, därför tog jag kontakt med Hermelinen 2011-11 och har nu under vintern gjort den första utredningen som inte visa några konstigheter alls, allt var helt normalt.
    Så hon sa nu att vi ska ha sex som vanligt och försöka träffa in äl, utan att det blir en stress eller press.
    Om inget hänt under ett år från nu 2012-04 så var vi välkomna tillbaka.

Jag fyller ju 25 i sommar och jag BMI under 30.  

• Anonym (i svängen)
    Anonym (vet inte riktigt) skrev 2012-04-19 09:54:10 följande:
    Tack för infon, jag tycker att jag blivit jättebra bemött hos Hermelinen, Sjuksyrran som tar emot samtalen är fantastisk och Inger Aurell, en av gyn hon jag g¨tt hos är otroligt bra, väldigt trevlig, skicklig och ett underbart bemötande. 

Vi har försökt få barn sen 2010-11 men inget hänt, därför tog jag kontakt med Hermelinen 2011-11 och har nu under vintern gjort den första utredningen som inte visa några konstigheter alls, allt var helt normalt.

Så hon sa nu att vi ska ha sex som vanligt och försöka träffa in äl, utan att det blir en stress eller press.

Om inget hänt under ett år från nu 2012-04 så var vi välkomna tillbaka.

Jag fyller ju 25 i sommar och jag BMI under 30.  

Vi blev också jätte bra bemötta, inte det. Men vi hamnade mellan stolarna en el två gånger. Och jag tyckte det var frustrerande att få ringa en telefonsvarare (har inte lätt att svara på jobbet sen). Hassler har nu trollat lite med knäna för att ge mig vul tider, så de ligger på + =)=)

Fick ni inte gå vidare om ni redan testat ett år? Eller var det din ålder?

Okej .. 

Nej vi fick inte gå vidare nu, tror det beror på att alla prover såg bra ut och att kontraströntgen/spolningen inte heller visare på något onormalt, så det är bara naturen som inte vill oss väl ännu.

Jag tror lite beror på min ålder också, eftersom jag är så pass "ung" ännu, fast jag själv känner mig ganska gammal ... men det är bara ge de ett rå till, det är inte annat att göra, det ska ju fungera på naturligväg som det ser ut nu.  

• Anonym (i svängen)
    Anonym (vet inte riktigt) skrev 2012-04-19 10:39:20 följande:
    Okej .. 

Nej vi fick inte gå vidare nu, tror det beror på att alla prover såg bra ut och att kontraströntgen/spolningen inte heller visare på något onormalt, så det är bara naturen som inte vill oss väl ännu.

Jag tror lite beror på min ålder också, eftersom jag är så pass "ung" ännu, fast jag själv känner mig ganska gammal ... men det är bara ge de ett rå till, det är inte annat att göra, det ska ju fungera på naturligväg som det ser ut nu.  

Hoppas du slipper Umeå sen =). Men försök annars tjata dig till att de skickar remissen i början av året. Så har ni chans att komma innan sommaren då de har semesterstängt. *tips*
  • Anonym (redo för nr2)

Känns frustrerande att allt verkar ta sån tid, som om man inte väntat nog...

Nu är pappren inskickade till hermelinen så det är bara att vänta på svar om tid för samtal. Känns ju dock som att det kommer ta ett tag tills det "händer" något men kanske kanske det släpper för oss på naturlig väg då all press och stress släpper...

Vad görs som första grej efter samtal med gyn? Gör dom spermaprov direkt lr testar dom mig först? Jag har ju ett barn sen tidigare så det går ju uppenbarligen men ett syskon verkar svårt att få....

Anonym (redo för nr2) skrev 2012-04-22 11:18:06 följande:
    Känns frustrerande att allt verkar ta sån tid, som om man inte väntat nog...

Nu är pappren inskickade till hermelinen så det är bara att vänta på svar om tid för samtal. Känns ju dock som att det kommer ta ett tag tills det "händer" något men kanske kanske det släpper för oss på naturlig väg då all press och stress släpper...

Vad görs som första grej efter samtal med gyn? Gör dom spermaprov direkt lr testar dom mig först? Jag har ju ett barn sen tidigare så det går ju uppenbarligen men ett syskon verkar svårt att få....
    Jag ringde i november och skicka in alla papper då, 27 januari var vi på våran första träff och 4 april gjorde jag spolningen. Så det är ju några månander som gått, men jag trodde att det skulle ta längre tid.

Som första möte träfffar man gyn för ett samtal, sen om det stämmer in på dagarna i din menscykel så kan du få ta det första boldproven som ska tas på dag 3, kan även få göra en vul.
    På dag 23 ska du sen ta ett till boldprov för att se så ägglossningen fungerat.

Med spernaprov funkar det så att man får med sig en en remiss och en burk från första samtalet. man får själv ringa och boka en tid för att lämna in provet på sunderbyn, och det är endast på tisdagar man får lämna spermaprov.
    När man sen ska göra provet så ska det vara väldigt färskt, spermisarna får inte ha laget i burken mer än 30 min före provet ska läsas av. Så om man inte bor nog nära så får man göra det på sjukhuset, men det är inte att rekomendera för då är de de offentliga toaletterna som gäller, för på sunderbyn finns inget enkomt rum eller toalett för det. rätt otrevligt faktiskt.

sen tar det några veckor innan provsvaret kommer.

Om spermaprovet visar att allt är okej, så får kvinnan göra en spolning men det gör inte om spermaprovet är mindre bra.  Då skonar man kvinnan från spolningen.

Alla dessa provar var bra för oss, jag har även gjort en spolning och det visa inte heller på några fel ..

Så nu är vi som tillbaka på ruta ett och jobbar på hemma för ett + ...

Lycka till !
  • Anonym (redo för nr2)

Skönt på ett sätt då att det inte visar sig vara något fel samtidigt som man nog helst vill ha en anledning till att det inte händer något. Delat det där! Vi är iaf spända av förväntan över mötet med gyn den 7 juni som vi nu fått tid för.

Har ÄL enligt beräkningarna den 5 juni så snart blir de till att börja köra igång en sista sväng innan mötet då.

• Anonym

Här har ni en till som är ny i svängen. Tid för samtal om några månader. Vad är det man pratar om under första samtalet med gyn? Är det mycket man ska fylla i på formuläret som skickas hem? Vad för slags frågor är det?
    Tacksam för svar.  

• Karriis

Jag har en infertilitetsdoktor i min missfallsutredning, på Sunderby sjukhus.

Ville bara rekommendera henne, en av de få trevliga läkarna jag träffat på gynmottagningen på Sunderby sjukhus ;)

Namn ges i PM för intresserade.

Lycka till i framtiden tjejer!!

Hej, ja gyn läkaren jag träffade på Hermenlinen i Luleå var också fantastisk, även sköterskan där.

men jag blir inte remitterad till Sunderbyn för jag har aldrig haft något missfall eller såndant. Det vill bara inte ta sig.. Men har inget hänt till i Januari -13 så skulle jag kontakta min gyn igen. Men det känmns som en evighet tills dess och nu har det gått 21 månader utan p-piller och otaliga försök.

Lycka till alla ni!  

• Anonym (redo för nr2)

hur går det för er? Jag har fått utskrivet pergotime enkel dos som jag nu ska börja ta på onsdag. Så spända av förväntan! Mina testar visade på att min ägglossning inte riktigt var som den skulle. Så nu hoppas vi att den stimuleras så ja släpper många ägg och att de vill fastna!

Hej, längesen man skrev något här.. och mycket har hänt sen 22 augusti!

Vi blev gravida på egen hand utan hormoner eller behandling i september så den lill* är beräknad till 1 Juni. Det känns helt otroligt efter så många länga månader av försök och utredningar.  

Jag var så sjukt orolig för missfall ända fram till Rul som vi var på i början på januari.. Men det har släppt nu och jag känner hur det sparkar vilken lugnar mig en aning,

Lycka till med pergo kuren och hoppas resultat visar sig snart !  

• Anonym (redo för nr2)

oj va roligt! Grattis! :)

Här är det ÄL som stundar efter första dosen av pergo. Känner av det som attans, aldrig känt min Äl tidigare men nu jäklar! testat med stickor nu också och dom ger utslag vilket det heller aldrig gick att avläsa förut. Ritkigt spännande det här!

ÅÅÅH, jag önskar er all lycka till .. Hoppas ni lyckas.. spännande väntan på bim nu!!! 

• Anonym (redo för nr2)

Inne på andra dosen pergo nu...ska på vul igen den 28:e för att kolla hur responsen på kuren är. Förra gången hade jag en stor äggblåsa på 15 cm och flera lite mindre.

• Anonym (redo för nr2)

Är inne på fjärde dosen av pergo, halverad dos då jag fick så många äggblåsor av en hel dos. detta har stabiliserat min ÄL och vi kör på med halverad dos i 6 månader enligt läkarens rekomendation. Gör lite omstruktureringar i livet också under sommaren/hösten i hopp om att min kropp ska må bättre och bli mer mottaglig för en graviditet. tror det är mycket stress också som spelar in....

• Evaaaaaa

Kan man boka tid hos DR.Hassler i Luleå för att påbörja utredningen eller måste det ske via sunderbyn? Någon som vet?

Svar på tråden infertilitets utredning Norrbottens landsting