• Anonym (vet inte riktigt)

infertilitets utredning Norrbottens landsting

Hej, jag undrar om det finns någon här som gjort eller vet hur man går till väga för att få göra en barnlöshets utredning i Norrbottens läns landsting..

Har dom någon ålders gräns?

Vart ringer man?  hur går man till väga ?

• Svar på tråden infertilitets utredning Norrbottens landsting
  • Anonym (barnlängtan)

fick nyss höra att NLL betalar för 2 IVF

• Hjärtefröjd

Barnlängtan: I så fall måste det ha ändrats nyss. Senast i september var det ett försök som gällde.

bara 23 dagar kvar till Läkarbesöket .. Känns bra att det närmar sig! 

• Anonym (En till här uppe)
    Anonym (vet inte riktigt) skrev 2012-01-04 18:34:31 följande:
    bara 23 dagar kvar till Läkarbesöket .. Känns bra att det närmar sig! 

Har ni fått vänta typ 3 månader sen du tog kontakt första gången? Är det gratis första ivf på hermelinen?

ne vi har inte fått vänta 3 månader... jag ringt i november nån gång och vi fick tid nu i slutet på januari.. 
    Jag ringde först Sunderbyns gyn avdelningen men dom hänvisa mig till hermelinen eller en annan, men jag valde hermelinen för de kändes bättre.
    Sen när jag pratat med henne på Hermelinen så skicka hon hem var sin hälsodeklaration till mig och min sambo som vi fyllde i och skicka tillbaka till henne.
    Jag har ingen aning om hur många gratis försök det är eller vad som nu kommer ske. 
    Jag väntar med spänning till nästa fredag =)  

Anonym (vet inte riktigt) skrev 2012-01-21 14:24:57 följande:
    ne vi har inte fått vänta 3 månader... jag ringt i november nån gång och vi fick tid nu i slutet på januari.. 
    Jag ringde först Sunderbyns gyn avdelningen men dom hänvisa mig till hermelinen eller en annan, men jag valde hermelinen för de kändes bättre.
    Sen när jag pratat med henne på Hermelinen så skicka hon hem var sin hälsodeklaration till mig och min sambo som vi fyllde i och skicka tillbaka till henne.
    Jag har ingen aning om hur många gratis försök det är eller vad som nu kommer ske. 
    Jag väntar med spänning till nästa fredag =)  

Men tar dem inte emot för såna här grejer på sunderbyn eller? Med tanke på att de hänvisade till hermelinen?
    Men vad spännande att ha bollen i rullning nu då! Är inte där själv men de kommer väl, som det ser ut nu iaf...

Nej, dom tar inte emot på sunderbyn.. för dom har inte tillräckligt med läkare där sa kvinnan när jag ringde. Så hon bad mig kontakta hermelinen eller vad nu den andra mottagningen i luleå heter .. kommer inte på namnet. 

Jo det känns väldigt spännande, lite nervöst och förväntasfullt.. bara ett dygn kvar nu ..Det som känns bäst är ändå att jag tagit kontakt med dom istället för att gå hemma och fundera på om någon är fel eller om det bara tar lite tid..  Kanske de räcker med hormontabletter och en spolning .. kan ju hoppas på det ..Så det sen blir ett barn på naturlig väg =)  

Anonym (vet inte riktigt) skrev 2012-01-26 06:16:08 följande:
    Nej, dom tar inte emot på sunderbyn.. för dom har inte tillräckligt med läkare där sa kvinnan när jag ringde. Så hon bad mig kontakta hermelinen eller vad nu den andra mottagningen i luleå heter .. kommer inte på namnet. 

Jo det känns väldigt spännande, lite nervöst och förväntasfullt.. bara ett dygn kvar nu ..Det som känns bäst är ändå att jag tagit kontakt med dom istället för att gå hemma och fundera på om någon är fel eller om det bara tar lite tid..  Kanske de räcker med hormontabletter och en spolning .. kan ju hoppas på det ..Så det sen blir ett barn på naturlig väg =)  
    Hoppas det går bra för er då och att det inte tar så länge! Det är ju just det som jag tycker är jobbigt, att ta steget att ringa, men om man gör det så brukar saker rulla på av sig själva...men just det där att ta första steget.....nu känns det bara som att vi väntar i det tysta....men om ni blir hänvisade till Hermelinen, som väl är privat? behöver ni ändå betala själva då?

Nej, vi betalade bara vanliga "läkaravgiften" på 270 kr/pers när vi var dit.
    ska tillbacka en vecka efter äl och ta fler blodprover.

Det var fö en helt underbar och väldigt duktig  gynläkare på hermelinen.  

Jo att ringa var de jobbigaste .. nu känns det bara som att det kommer bli bättre.. Allt såg fint ut på vul osv.. Så kanske någon slags stesss har släppt och vi blir gravida på "vanlig" väg snart ! Det hoppas jag iaf =)  

• Anonym (redo för nr2)

här har ni en till som är i "görabarn"svängen. Har en dotter sen mitt tidigare förhållande men vill nu tillsammans med min nya sambo skaffa ett syskon. Det går dock trögt, försökt ett år utan resultat. Haft två riktigt stora blödningar som jag blev riktigt skraj av. Efter första blödningen gjordes ett gravtest som visade neg och jag fick en tid för gynkontroll någon vecka efter som då visade lättare cellförändringar som sedan skulle kollas upp med 5-6 månaders mellanrum, strax innan nästa kontroll så fick jag ytterligare en stor blödning (ej den heller i samband med mens) och även denna gåg visade gravtest neg. på nästa cellkontroll så visade det sig att cellförändringarna inte blivit bättre utan ökat litegrann (men tydligen ingen panik eller så)  och nu står vi här och vet ingenting. De säger att dessa förädningar inte ska påverka mina chanser för att bli gravid men jag vet inte om jag kan lita på det...någon hört något om detta?

Jag har testat älstickor, tempat osv men utan resultat. Med min förra sambo tog det  också väldigt lång tid, och vi har aldrig använt någon form av skydd eller avbrutet samlag...

Skavi vända oss till VC eller till privat? Vad upplever ni som bäst?

Svar på tråden infertilitets utredning Norrbottens landsting