Inlägg från: Anonym (i svängen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (i svängen)

infertilitets utredning Norrbottens landsting

Godmorgon tjejerna!

Sunderbyn har inte resurser att ta emot utredning utan de får antingen göras på hermelinen, eller hos dr hassler. Då gör dessa två privata läkarna utredningen, remissen går tillbaka till Sunderbyn och skickas vidare till Umeå av en läkare där. Bered er på lång väntan, och dubbelkolla ibland om ni hamnat mellan stolarna (kan ske).

Hade jag gjort min utredning nu, hade jag valt dr hassler, tycker det är enkelt att du direkt får tala med en telefonist och min uppfattning är att hon är enklare att få tid hos.

När ni sen får komma till Umeå, så får ni först åka ner en gång för att gå igenom behandlingen, nästa gång så påbörjas behandlingen. Kom ihåg att spara kvittona från besöken- för ni ska få igen lire av resepengarna sen (skickas till boden, de papperna).

Börja häng i IVF/Inseminations trådarna, de har enorm kunskap, men ta vissa saker med en nypa salt. Det är också väldigt frustrerande människor som skriver där.. Nytt verkar vara att många med misslyckade ivfer oxh oföklarig barnlöshet åker utomlands och gör immunitetsprover, de görs tydligen inte i Sverige.

Lycka till tjejer, hoppas det går bra för er =)

• Anonym (i svängen)

Åldersgräns för ivf tror jag är 25, och du ska ha försökt på egen hand i ett år. Tror inte heller att man får ha jättehögt bmi (över 30), men det är jag osäker på.

• Anonym (i svängen)
    Anonym (vet inte riktigt) skrev 2012-04-19 09:54:10 följande:
    Tack för infon, jag tycker att jag blivit jättebra bemött hos Hermelinen, Sjuksyrran som tar emot samtalen är fantastisk och Inger Aurell, en av gyn hon jag g¨tt hos är otroligt bra, väldigt trevlig, skicklig och ett underbart bemötande. 

Vi har försökt få barn sen 2010-11 men inget hänt, därför tog jag kontakt med Hermelinen 2011-11 och har nu under vintern gjort den första utredningen som inte visa några konstigheter alls, allt var helt normalt.

Så hon sa nu att vi ska ha sex som vanligt och försöka träffa in äl, utan att det blir en stress eller press.

Om inget hänt under ett år från nu 2012-04 så var vi välkomna tillbaka.

Jag fyller ju 25 i sommar och jag BMI under 30.  

Vi blev också jätte bra bemötta, inte det. Men vi hamnade mellan stolarna en el två gånger. Och jag tyckte det var frustrerande att få ringa en telefonsvarare (har inte lätt att svara på jobbet sen). Hassler har nu trollat lite med knäna för att ge mig vul tider, så de ligger på + =)=)

Fick ni inte gå vidare om ni redan testat ett år? Eller var det din ålder?
  • Anonym (i svängen)
    Anonym (vet inte riktigt) skrev 2012-04-19 10:39:20 följande:
    Okej .. 

Nej vi fick inte gå vidare nu, tror det beror på att alla prover såg bra ut och att kontraströntgen/spolningen inte heller visare på något onormalt, så det är bara naturen som inte vill oss väl ännu.

Jag tror lite beror på min ålder också, eftersom jag är så pass "ung" ännu, fast jag själv känner mig ganska gammal ... men det är bara ge de ett rå till, det är inte annat att göra, det ska ju fungera på naturligväg som det ser ut nu.  

Hoppas du slipper Umeå sen =). Men försök annars tjata dig till att de skickar remissen i början av året. Så har ni chans att komma innan sommaren då de har semesterstängt. *tips*
Svar på tråden infertilitets utredning Norrbottens landsting