• Anonym

Anmäld till Soc. av skolan

Vi har blivit anmälda av soc. pga. att min son inte sköter sig i skolan. Nu har det startats en utredning och jag har väntat och väntat i 3 veckor nu på att soc. ska plinga på dörren. Hur lång tid tar sådana här utredningar, och händer set att de kommer oanmälda?

• Svar på tråden Anmäld till Soc. av skolan
  • Anonym (Hejsan)

Hej, jag är 14 år jag blev grupptryckt av mina vänner att ta med soft air gun till skolan utan att min mamma visste, det fanns inga plast skott inne, ingen blev hotad det var efter skoltid mina vänner ville bara se. Sen gick vi till rektorn som polisanmälde men eftersom jag är minderårig tog polisen det till soc. Förrigår fick jag orosanmälan där vi är välkomna till möte. Jag är jätte nervös vad kommer hända. Jag lever bra med min mamma har bra kläder netflix säng mat iphone 11 snälla vill inte gå till fosterhem jag älskar mitt hem. Det här är första gången nåt sånt här händer. Min mamma är inte missbrukare eller nåt. Och min pappa jobbar på kyrka fast dom är skilda. Snälla behöver svar för att sluta vara nervös.

• Anonym (Hejsan)

Hej, jag är 14 år jag blev grupptryckt av mina vänner att ta med soft air gun till skolan utan att min mamma visste, det fanns inga plast skott inne, ingen blev hotad det var efter skoltid mina vänner ville bara se. Sen gick vi till rektorn som polisanmälde men eftersom jag är minderårig tog polisen det till soc. Förrigår fick jag orosanmälan där vi är välkomna till möte. Jag är jätte nervös vad kommer hända. Jag lever bra med min mamma har bra kläder netflix säng mat iphone 11 snälla vill inte gå till fosterhem jag älskar mitt hem. Det här är första gången nåt sånt här händer. Min mamma är inte missbrukare eller nåt. Och min pappa jobbar på kyrka fast dom är skilda. Snälla behöver svar för att sluta vara nervös. P

• Lione81
    Anonym (Hejsan) skrev 2019-12-31 10:40:54 följande:

Hej, jag är 14 år jag blev grupptryckt av mina vänner att ta med soft air gun till skolan utan att min mamma visste, det fanns inga plast skott inne, ingen blev hotad det var efter skoltid mina vänner ville bara se. Sen gick vi till rektorn som polisanmälde men eftersom jag är minderårig tog polisen det till soc. Förrigår fick jag orosanmälan där vi är välkomna till möte. Jag är jätte nervös vad kommer hända. Jag lever bra med min mamma har bra kläder netflix säng mat iphone 11 snälla vill inte gå till fosterhem jag älskar mitt hem. Det här är första gången nåt sånt här händer. Min mamma är inte missbrukare eller nåt. Och min pappa jobbar på kyrka fast dom är skilda. Snälla behöver svar för att sluta vara nervös. P

Starta en egen tråd. En 14-åringar uttrycker sig inte i skrift och tal på det här sättet. Fast det inte är helt korrekt.

Litet nättroll
  • Anonym (Inte)
    Lione81 skrev 2019-12-31 10:53:44 följande:

Starta en egen tråd. En 14-åringar uttrycker sig inte i skrift och tal på det här sättet. Fast det inte är helt korrekt.

Litet nättroll

Varför skulle inte en fjortonåring kunna utrycka sig så?
  • Anonym (Hejsan)
    Lione81 skrev 2019-12-31 10:53:44 följande:

Litet nättroll

Jag är 14 snälla svara
  • Anonym (Lärare)
    Anonym skrev 2011-11-14 10:27:55 följande:

Skolan har ju gjort en orosanmälan för att de tror att du som förälder behöver stöttning, inte för att de nädvändigtvis tycker att soc ska ta barnet. Förhoppningsvis leder det till att du får lite hjälp med hur du ska hantera situationen. 

Nja, de har gjort en orosanmälan för att det är deras skyldighet. Det är sällan man har sådana bakomliggande tankar, det man ser är att barnet/eleven far illa och att man kan misstänka att det har med privatlivet att göra på något sätt, dvs något som inte är skolrelaterat. Ett barn som beter sig på det där sättet har oftast något i bakgrunden, inte nödvändigtvis en diagnos även om det är bra om det undersöks också.
  • Anonym (Hejsan)

Så jag behöver inte bli orolig för att tas från min familj?

• AndreaBD
    Anonym (Hejsan) skrev 2019-12-31 11:04:32 följande:
    Jag är 14 snälla svara
    Oroa dig inte allt för mycket! De kommer att kalla er till samtal och om de då får intrycket att det var en engångs-grej och att dina föräldrar är vettiga människor som det går att prata med, så kommer de inte att göra så mycket mer. Det krävs ganska mycket för att de ska ta ett barn ur familjen. 
  • Kexsmula
    Anonym (Hejsan) skrev 2019-12-31 11:10:33 följande:

Så jag behöver inte bli orolig för att tas från min familj?

Berätta för soc det du skrivit här så tror jag att de lägger ner ärendet tämligen omgående. Är det en engångsföreteelse ska det inte leda till något, du behöver sannolikt inte oroa dig.
  • Anonym (G)
    Kexsmula skrev 2019-12-31 11:37:00 följande:
    Berätta för soc det du skrivit här så tror jag att de lägger ner ärendet tämligen omgående. Är det en engångsföreteelse ska det inte leda till något, du behöver sannolikt inte oroa dig.
    +1
  • Anonym (Lärare)
    Kexsmula skrev 2019-12-31 11:37:00 följande:
    De lägger nog ner MEN de kommer att vilja prata med mamman om lämpligheten av att ens barn lyckas smyga med sig "vapen" till skolan.
  • Kexsmula
    Anonym (Lärare) skrev 2019-12-31 13:17:59 följande:

De lägger nog ner MEN de kommer att vilja prata med mamman om lämpligheten av att ens barn lyckas smyga med sig "vapen" till skolan.

Ja, självklart kommer de vilja prata med mamman också, men det kommer inte påverka utfallet om inte mamman är fullständigt galen.
  • Anonym (Lärare)
    Kexsmula skrev 2019-12-31 13:24:12 följande:
    Ja, självklart kommer de vilja prata med mamman också, men det kommer inte påverka utfallet om inte mamman är fullständigt galen.
    Håller med. De vill nog bara spänna ögonen i henne lite för att markera. Däremot ligger det kvar i systemet om fler saker skulle hända.
Svar på tråden Anmäld till Soc. av skolan