• Anonym

Anmäld till Soc. av skolan

Vi har blivit anmälda av soc. pga. att min son inte sköter sig i skolan. Nu har det startats en utredning och jag har väntat och väntat i 3 veckor nu på att soc. ska plinga på dörren. Hur lång tid tar sådana här utredningar, och händer set att de kommer oanmälda?

• Svar på tråden Anmäld till Soc. av skolan
  • Anonym

Bråkar på lektioner, skolkar och utsätter sig för farliga saker tex. hoppar från hustak, Tänder eld på papper mm.

han är 9 år 

• Anonym

Vi har inte hört ett ljud! Kuratorn sade att han gjort en orosanmälan eftersom pojken är självdestruktiv, och jag trodde att soc. skulle komma och sätta honom på fosterhem inom 20 min. typ. Eftersom folk säger att soc. bara kommer och tar barn så är man ju grymt orolig ( trots att mitt sunda förnuft säger mig att det inte stämmer )

• Anonym

Skolan har ju gjort en orosanmälan för att de tror att du som förälder behöver stöttning, inte för att de nädvändigtvis tycker att soc ska ta barnet. Förhoppningsvis leder det till att du får lite hjälp med hur du ska hantera situationen. 

• Anonym

Tack för svaren. Som du säger. Man får lätt en bild att soc. hämtar barn hej vilt och att föräldrarna sedan aldrig ser dem igen. Förstår inte varför så många påstår det!

• Anonym

han går på bup redan men vi har bara fyllt i massa stämmer helt/stämmer inte listor. Vad är en adhd utredning

Svar på tråden Anmäld till Soc. av skolan